چرا با وجود احتمال ابتلا به کرونا باید واکسن بزنیم؟

یک متخصص ایمونولوژی بالینی با تاکید بر اینکه ابتلاء به عفونت‌ها حتی پس از تزریق واکسن وجود دارد، درباره چرایی لزوم تزریق واکسن توضیح داد.

به گزارش ایمنا، امیرحسین زرنانی درباره تفاوت ایمنی‌زایی پس از تزریق واکسن کرونا و ایمنی‌زایی پس از ابتلاء به بیماری، اظهار کرد: با نگاه به برنامه‌های واکسیناسیون کشوری می‌بینیم که هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند و حتی در جوامعی که مثلاً واکسیناسیون سرخجه و فلج اطفال صورت گرفته است هنوز شاهد مواردی از سرخجه و فلج اطفال هستیم و این موضوع در مورد واکسن آنفلوانزا هم که سالانه تزریق می‌شود، وجود دارد. بنابراین مواردی از ابتلای مجدد به بیماری که علیه آن واکسینه شدیم وجود دارد.

وی افزود: ولی یادمان باشد مثلاً کسانی که به آبله مبتلا شدند در برابر آن ایمن شدند ولی این افراد زخم‌های ماندگار برای تمام عمر داشتند و یا افرادی که به آبله مبتلا شدند و بهبود یافتند، بینایی خود را از دست دادند. افرادی که به فلج اطفال مبتلا شدند و بهبود یافتند توانمندی حرکتی خود را از دست دادند و… بنابراین؛ اولین نکته در مورد مزایای واکسن این است که واکسن به صورت ایمن و بدون عارضه جانبی می‌تواند پاسخ ایمنی و حفاظتی در برخورد مجدد با آن میکروارگانیسم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ویروس‌ها هم به صورت طبیعی می‌توانند این ایمنی را ایجاد کنند، اظهار کرد: اما عوارض آن از نظر اجتماعی، اقتصادی و فردی بسیار گران است. قیمت یک دُز واکسن حدود ۲.۵ تا ۵ دلار است؛ ولی در موارد بستری و درمان بیمارستانی قیمت هر روز بستری در ICU میلیون‌ها تومان است.

منبع: ایسنا

کد خبر 517189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.