مزیت طرح‎‌های راهبردی ساختاری چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: هماهنگی میان عوامل اجرایی، ارتباطات طرح‌‏های پیشنهای با طرح‌های همجوار و نواحی مداخله موضعی نیز از دیگر شاکله‎‌های تشکیل دهنده طرح‌های راهبردی ساختاری است.

حامد اخگر در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهداف تهیه طرح‌های شهری، اظهار کرد: دو هدف برای تهیه طرح‌های شهری وجود دارد؛ اهداف کلی که با راهبردها و جهت‏گیری اصلی تحول و تغییر شهر و بهبود وضعیت سر و کار دارد و اهداف عملیاتی یا خرد که تحقق اهداف کلان یا کلی را در سطوح اجرایی و کاربردی عینیت می‌بخشد و اصولاً با تدابیر، سیاست یا راهکارهای عملیاتی سر و کار دارند.

وی با بیان اینکه اهداف طرح‌ها همچنین شامل اهداف کلی طرح و اهداف عملیاتی است، افزود: تدوین راهبردها، شامل سطوح راهبردی، نکات مهم در تدوین راهبردهای طرح‌ها، راهبردهای طرح ساختاری، راهبرد منتخب و راهبرد فضایی-کالبدی است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: راهبردهای طرح ساختاری همچنین شامل، راهبرد به عنوان بیان اصول راهنما و اهداف عملیاتی است و راهبرد منتخب نیز شامل، ارزیابی راهبردهای گزینه، تشریح و تبیین راهبرد منتخب، توضیح سیاست‌های کوتاه‬ ‏مدت موضوعات بغرنج، تبیین اولویت‌ها و ارتباطات موجود در زمان‏بندی می‌شود.

اخگر اضافه کرد: هماهنگی میان عوامل اجرایی، ارتباطات طرح‌های پیشنهادی با طرح‌های همجوار و نواحی مداخله موضعی نیز از دیگر شاکله‌های تشکیل دهنده طرح‌های راهبردی ساختاری است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز‬ برنامه‌ریزی راهبردی-ساختاری، وجود سلسله‏‬ مراتب و سطوح تصمیم‏‬‬‌گیری در آن است، تصریح کرد: سلسله‬ ‏مراتب تصمیم‏‬‌گیری، برنامه‬‬‬‬‬‬‬‬ ریز را قادر خواهد کرد تا بر نبود قطعیت موجود در دنیای واقعی چیره شود بدین معنا که به طور همزمان، هم برای بلندمدت خطوط کلی برنامه‌ریزی را ترسیم کند و هم در کوتاه‏‬ مدت و در برخورد با تصمیمات روزانه، چارچوب و راهنمایی برای تصمیمات ارائه دهد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: مزایای این چارچوب سلسله‏‬ مراتبی در این است که، ابتدا یک بررسی کلی به صورت جامع درباره موضوعات و سیاست‌های کلی ارائه می‌شود، سپس در سطوح بعد، این موضوعات و سیاست‌ها به‌صورت تفصیلی در‏آمده و در نهایت راهنمایی برای اقدامات اجرایی عرضه خواهد شد.

کد خبر 517182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.