طرح تفصیلی سه شهر استان قزوین در مرحله تصویب قرار دارد

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: طرح تفصیلی شهرهای قزوین، بویین زهرا و ضیاءآباد در مرحله تصویب قرار داشته و امسال نیز نهایی می شود.

به گزارش ایمنا، لیدا معروفی در این باره اظهار کردکرد: با توجه به اینکه اواخر سال گذشته سه شهر قشلاق، عصمت آباد و زیاران به مجموعه ۲۵ شهر استان قزوین افزوده شد، شهرهای یاد شده فاقد طرح جامع تفصیلی بوده است که ابتدا باید طرح هادی آنها توسط دفتر فنی استانداری تهیه و بعد از پایان افق طرح (که پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد) طرح جامع برای آنها تهیه شود.

وی با اشاره به طرح تفصیلی سایر شهرهای استان، تاکید کرد: در حال حاضر ۲۴ شهر استان دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب بوده و تنها شهر سیردان در بخش طارم سفلی دارای طرح هادی مصوب است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به طرح جامع بازنگری شهرهای استان، خاطرنشان کرد: طرح بازنگری شهر تاکستان هم اکنون در مرحله تصویب قرار دارد، طرح جامع محمدیه نیز در حال تصویب قرار داشته و طرح جامع اقبالیه نیز اسفند ماه سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است.

معروفی، طرح جامع و تفصیلی را در برنامه ریزی و مدیریت شهری مهم دانست و یادآور شد: طرح جامع در واقع طرح بلند مدتی است که در آن استفاده از اراضی و حوزه‌های مسکونی، صنعتی، اداری، کشاورزی و تأسیسات عمومی مناطق مختلف تعیین و قوانین و مقررات مربوط به آنها و مواردی چون حفظ بنا و نماهای تاریخی شهر نیز در آن تعیین و تنظیم می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی نیز بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهر، چگونگی استفاده از اراضی محلات مختلف شهر و همچنین وضعیت شبکه عبور و مرور و میزان تراکم ساختمانی در آن اولویت بندی شده و به بهسازی و نوسازی و توسعه و رفع مشکلات شهر کمک می‌کند.

این مسؤول حوزه شهرسازی با اشاره به تفاوت طرح جامع و تفصیلی، افزود: طرح جامع بلند مدت بوده و به جهات توسعه شهر، نقش شهر، چشم‌انداز، پهنه بندی حریم شهر و پهنه وری کاربری آن نگاه ویژه دارد اما طرح تفصیلی، بعد از طرح جامع تهیه شده و بر اساس آن تعیین و تطبیق کاربری‌ها، شبکه بندی معابر و تعیین محدوده شهر در چارچوب طرح جامع تعیین می‌شود.

به گفته معروفی، طرح تفصیلی یک سند اجرایی به معنای عام بوده و تنها مرجعی که می‌تواند تغییری در آن ایجاد کند، کمیسیون ماده ۵ است.

وی اضافه کرد: افق طرح جامع نسبت به جمعیت، شرایط شهر و سایر موارد مورد بازنگری قرار می‌گیرد که بین ۱۰ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مدت زمان برای شهر قزوین ۲۰ ساله است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: برای طرح بازنگری، ابتدا طرح به شورایعالی معماری و شهرسازی سازی ارسال و در مدت زمان سه تا ۹ ماه، در صورت تصویب به استان ارسال و سپس به شهرداری جهت اجرا، ابلاغ می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 517171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.