تاب‌آوری شهرها در برابر زلزله بسیار کم است

یک دکترای طراحی شهری گفت: احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کم عرض، نبود برنامه‌ریزی دقیق برای مدیریت بحران احتمالی، از میان بردن فضاهای باز و جایگزین نکردن آنها موجب شده تا شهرهای ایران به خصوص شهرهای بزرگ در معرض خطر جدی باشند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تخریب بناهای شهری در هنگام وقوع زلزله، افزایش مقاومت نظام فضایی شهر و تاب‌آوری بیشتر آن نیاز است بافت شهرها در برابر این حادثه طبیعی مقاوم باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین راهکارها به منظور کاهش تلفات در هنگام وقوع چنین حوادثی در نظر گرفتن فضاهایی در شهر است که بتواند تأمین کننده نیاز شهروندان پس از وقوع حادثه باشد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: این فضاهای باز مکان‌های امنی برای تخلیه پس از وقوع زلزله هستند و ضرورت طراحی این دست فضاهای شهری به خصوص در شهرهایی که خطر وقوع زمین لرزه در آنها وجود دارد، بیشتر است این در حالی است که فضاهای باز و نیمه باز در شهرهای ما هر روز در حال تخریب است.

حسینیون اضافه کرد: به علاوه طراحی معابر در بسیاری از بافت‌های شهری حتی برای عبور خودروهای امدادی مثل آتش نشانی و اورژانس مناسب نیست در حالی که رسیدن این نیروها در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به خطر بالای وقوع زمین لرزه در کشور، ادامه داد: فشردگی و تراکم بیش از حد بافت شهری، شهرهای را امروزه با خطر جدی مواجه کرده و تاب‌آوری شهری را به شدت کاهش داده است.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: به منظور کاهش خطرات ناشی از زلزله ضروری است سوله‌هایی متناسب با فرم و جمعیت شهر در هر منطقه و محله در نظر گرفته شود تا بتواند تا چند روز تأمین کننده نیاز زندگی ساکنان باشد.

حسینیون تاکید کرد: احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کم عرض، نبود برنامه‌ریزی دقیق برای مدیریت بحران احتمالی، از میان بردن فضاهای باز و جایگزین نکردن آنها موجب شده تا شهرهای ایران به خصوص شهرهای بزرگ در معرض خطر جدی باشند.

وی افزود: از آنجایی که ایران در کمربند لرزه‌خیز قرار دارد و امروزه شهرها جمعیت بسیاری را در خود جای داده‌اند، اعمال سیاست‌ها و تدابیری به منظور کنترل بحران احتمالی اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 517002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.