کاهش میزان تاثیرگذاری واکسن به دلیل شیوع گونه دلتا ویروس کرونا

نتایج مطالعه انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که میزان تاثیرگذاری واکسن‌های کرونا به دلیل شیوع گونه دلتا کاهش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا پس از شیوع گونه دلتا مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف چهار هزار و ۲۱۷ کادر درمان در ۶ ایالت آمریکا را از ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ تا ۱۴ آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی مورد ارزیابی قرار دادند.

افراد شرکت کننده در مطالعه هر هفته تست RT-PCR کرونا را انجام می‌دادند حداقل ۸۳ درصد آن‌ها یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون را دریافت کردند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا پس از شیوع گونه دلتا ویروس به طور میانگین از ۹۱ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته محققان، با وجود اینکه میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها پس از شیوع گونه دلتا ویروس کرونا کاهش یافته است، اما می‌تواند دو سوم مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را کاهش دهد همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند بنابراین لازم است افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را برای محافظت بیشتر در برابر این بیماری دریافت کنند.

محققان با انجام مطالعه دیگری در دانشگاه آکسفورد انگلستان به این نتیجه رسیدند که واکسن‌های فایزر و آسترازنکا در برابر گونه دلتا مؤثر هستند اما میزان تأثیرگذاری آن‌ها با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند. با وجود اینکه میزان کارآیی واکسن فایزر دو هفته پس از تزریق دوز دوم ۹۲ درصد اعلام شده است پس از گذشت ۹۰ روز به ۷۸ درصد خواهد رسید همچنین میزان تأثیرگذاری واکسن آسترازنکا پس از گذشت ۹۰ روز از ۶۹ درصد به ۶۱ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته پژوهشگران واکسیناسیون تنها راه کاهش خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن است. بار ویروسی موجود در بدن افراد واکسینه شده کمتر از دیگر افراد است، به همین دلیل خطر انتقال بیماری از افراد واکسینه شده به افراد سالم کاهش پیدا می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که دوز سوم واکسن کرونا از تاریخ ۲۰ سپتامبر در دسترس شهروندان آمریکایی قرار خواهد کرد افراد می‌توانند هشت ماه پس از دریافت دوز دوم دوز تقویت کننده را دریافت کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند.

کد خبر 516996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.