در داوری آثار تجسمی مسئله مهم میزان خلاقیت است

مرتضی بخردی داور نخستین مسابقه آبرنگ «نقش عشق» که به مناسبت ماه محرم برگزار می شود، خلاقیت را یکی از ملاک‌های مهم داوری در آثار تجسمی می‌داند.

مرتضی بخردی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره نقاشی آبرنگ و تأثیر آن در زنده نگاه داشتن فرهنگ عاشورایی، گفت: اصولاً نقاشی و کار هنری در زنده نگاه داشتن هر فرهنگی مؤثر است، نقاشی آبرنگ هم می‌تواند در زمینه نگاه داشتن فرهنگ عاشورایی مؤثر باشد، یک اصل مهم در اثر هنری این است که اثری همیشه ماندگار می‌شود که در آن خلاقیت وجود داشته باشد.

وی می‌افزاید: در مورد واقعه کربلا باید بگویم که هیچ کس در هیچ کجای دنیا منکر آن نشده است و درباره آن کتاب‌های بسیاری نوشته شده است. درواقع این رویداد ریشه در فرهنگ مردم دارد و نقش مهمی در زندگی مسلمانان ایفا می‌کند، از این رو هنرمند و همچنین آثار هنری نیز باید در خدمت زنده نگاه داشتن چنین رویدادهایی باشند.

این هنرمند، نقش هنرهای تجسمی در بیان وقایع عاشورایی را مهم دانست و تصریح کرد: هنر می‌تواند در هر زمینه و رخدادی بیان کننده و ارائه دهنده اثری برای ثبت یک واقعه مهم یا بیان‌ کردن صحنه‌های مهم یک رویداد باشد. اینچنین است که هنرهای تجسمی نیز مانند دیگر هنرها در بیان این وقایع مؤثر هستند.

بخردی درباره داوری آثار تجسمی، اضافه کرد: در داوری آثار تجسمی مسئله مهم میزان خلاقیت است، باید به خلاقیت فرد توجه شود و بررسی کرد که هنرمند تا چه حد در اثر هنری خود خلاقیت به خرج داده است همچنین اثر را باید از نظر تکنیکی مورد بررسی قرارداد یعنی آنچه در داوری مهم است همان خلاقیت و به کار بردن تکنیک‌های قوی در هر اثر است.

گفتنی است، فراخوان مسابقه نقاشی آبرنگ «نقش عشق» در مرداد ماه و به مناسبت ماه محرم منتشر شد. علاقمندان در محورهای موضوعی آئین‌های عزاداری، اماکن متبرکه، پیاده روی اربعین، موضوع آزاد مرتبط با محرم آثار خود را ارسال کردند. این رویداد باهدف پاسداشت فرهنگ عاشورا و تأثیر آن بر ظهور منجی، به تصویر کشیدن آداب و رسوم و آئین‌های عزاداری محرم و اماکن متبرکه و ثبت آئین‌های سنتی برای انتقال به نسل‌های آینده برگزار شده است.

در داوری آثار تجسمی مسئله مهم خلاقیت است

کد خبر 516978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.