دستیابی به حکمروایی خوب مشارکت همه شهروندان را می‌طلبد

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: حکمروایی خوب شهری امروزه از ملزومات اساسی اداره شهرها و دستیابی به توسعه پایدار است.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور تحقق حکمروایی خوب در شهرها نیاز است تمام شهروندان در فرآیندهای شهری و تهیه طرح‌ها مشارکت داده شوند و در این راستا نیاز است بسترهای لازم فراهم شود.

وی افزود: یکی از بسترهای مهم و تأثیرگذار، قانونی است که در آن روابط میان شهروندان، مدیران و نمایندگان مردم به درستی تبیین و مشخص می‌شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: اصل دیگر مسئله آموزش و فرهنگ سازی است به نحوی که شهروندان با نحوه مشارکت در امور شهری از کودکی آشنا شوند و زمینه را برای توسعه پایدار و تحقق حکمروایی خوب شهری آماده کنند.

ابراهیمی تاکید کرد: شفافیت اصل دیگری است که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد به نحوی که علاوه بر مدیران و برنامه‌ریزان شهروندان نیز در جریان مسائل مختلف شهر باشند و اطلاعات به روز و صحیح را بدون مانع دریافت کنند.

وی اضافه کرد: توجه به محیط اطراف و وجود حس تعهد و تعلق در شهروندان نسبت به محیط زندگی و محل سکونت از پارامترهایی است که زمینه را برای تحقق حکمروایی خوب شهری فراهم می‌کند در غیر این صورت پایه‌های حکمروایی چندان مستحکم نخواهد بود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: منابع شهری اعم از منابع طبیعی و انسانی در شهری که شهروندانی متعهد دارد به خوبی حفظ می‌شود و مسائل زیست محیطی نیز با دقت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه حکمروایی خوب باید از سطوح شهروندی آغاز شود، ادامه داد: در فرآیند دستیابی شهر به حکمروایی خوب نیاز است همه ساکنان در هر رده از سطوح پایین، سطح شهروندان تا سطح مدیریتی و کارشناس، نسبت به مسائل شهر احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: در چنین شهری هم شهروندان در قبال مسائل شهر احساس مسئولیت می‌کنند و هم مدیران خود را موظف به تأمین نیازهای شهر و شهروندان می‌بینند و برنامه‌ها و طرح‌های خود را در این راستا تدوین می‌کنند.

کد خبر 516879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.