۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است

رییس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور گفت: براساس استاندارهای کشوری اتوبوس با عمر بیش از ۱۰ سال فرسوده محسوب می‌شود که بر این اساس ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری این شهر فرسوده است.

به گزارش ایمنا، اسماعیل قندهاری افزود: در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه اتوبوس شهری در نیشابور فعال است که از این تعداد ۶۷ دستگاه متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: از ۱۱ سال قبل هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی نیشابور افزوده نشده و برای حل مشکل فرسودگی این ناوگان دولت باید پای کار بیاید.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور گفت: پارسال وزارت کشور شیوه‌نامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن اتوبوس‌های فرسوده باید بازسازی و با مالکان آنها قرارداد بسته شود به همین خاطر امکان آزادسازی سند برخی از این خودروها امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: در سال ۱۳۹۳ قیمت یک دستگاه اتوبوس صد میلیون تومان و یارانه پرداختی از طرف دولت سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و در همان سال ۴۰ اتوبوس بازسازی شد در حالی که امسال قیمت هر دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان شده و یارانه‌ای هم پرداخت نمی‌گردد.
قندهاری اضافه کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ هیچ یارانه‌ای پرداخت نشده و قیمت لاستیک هم ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی درباره اعتراض برخی رانندگان اتوبوس شهری نیشابور طی روزهای اخیر گفت: از زمان شیوع کرونا درآمد و معیشت این افراد دچار مشکل جدی شده بطوری که درآمد و هزینه‌هایشان با یکدیگر همخوانی ندارد و به طور میانگین ماهیانه ۵۰ میلیون ریال خسارت می‌بینند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور خاطرنشان کرد: پیش از این از سوی دولت کمک‌هایی با عنوان یارانه بلیت پرداخت می‌شد که بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کرد اما از ۶ سال گذشته هیچ یارانه‌ای پرداخت نشده و شیوع کرونا هم موجب کاهش شدید مسافران شهری که تنها منبع درآمد رانندگان اتوبوس شهری است، شده است.
قندهاری ادامه داد: شهرداری نیشابور از پارسال تلاش کرده تا جایی که می‌تواند با پرداخت یارانه این شرایط را تسهیل کند اما برای حل این مشکل باید کمک‌های دولتی داشته باشیم.
وی گفت: پیش از شیوع کرونا هر دستگاه اتوبوس روزانه هزار و ۷۰۰ نفر را جابه‌جا می‌کرد در حالی که این تعداد اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده است‌.

منبع: ایرنا

کد خبر 516852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.