شلوغ‌ترین متروهای جهان کدامند؟ + تعداد خطوط و ویژگی‌های ایستگاه‌ها

شلوغ‌ترین متروهای جهان شامل قطار سئول، شانگهای، مسکو، گوانگجو، پکن و نیویورک می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً همه شهرهای بزرگ جهان دارای شبکه مترو مخصوص به خود هستند و هر روز مسافران برای رفت‌ و آمد به محل کار خود سوار مترو می‌شوند. استفاده از این وسیله نقلیه در نظم‌بخشی ساختار شهر کمک کرده و نقش مؤثری در تامین رفاه شهروندان دارد. برخی متروهای دنیا به دلیل کیفیت خدمات و نظم خود بسیار معروف هستند، اما کدام شهرها لقب شلوغ‌ترین متروهای جهان را به خود اختصاص می‌دهند؟ در ادامه شما را با این شهرها و سیستم قطار شهری آنها آشنا می‌کنیم:

متروی سئول

پایتخت کره جنوبی یک کلانشهر شلوغ با تراکم جمعیت ۱۶ هزار نفر در هر کیلومتر مربع و دارای شلوغ‌ترین سیستم مترو در جهان است. تعداد مسافران مترو متروپولیتن سئول در سال ۲۰۱۹ و پیش از دوران شیوع بیماری کرونا حدود ۲.۹ میلیارد نفر بود که معادل بیش از یک سوم جمعیت جهان است.

متروی سئول دارای ۳۳۳ ایستگاه است و قطارهای آن مجهز به صفحه نمایش LCD است که اخبار و قیمت سهام را نشان می‌دهد. تهویه مطبوع برای تابستان و صندلی‌های گرم شونده برای زمستان از دیگر ویژگی‌های متروی سئول است.

بسیاری از قطارهای شهری سئول به امکاناتی نظیر خدمات تلفن همراه، وای‌فای، تلویزیون و کنترل دما مجهز شده‌اند. پیش بینی می‌شود جمعیت مسافران مترو سئول تا سال ۲۰۲۵ به دلیل توسعه هر ساله شبکه قطار شهری بیش از پیش افزایش یابد.

شلوغ ترین متروهای جهان کدامند؟ + تعداد خطوط و ویژگی‌های ایستگاه‌ها

متروی شانگهای

شانگهای لقب سومین سیستم مترو قدیمی چین (بعد از متروی پکن و مترو تیانجین) و دومین متروی شلوغ جهان را از آن خود کرده است. طبق اعلام وزارت حمل و نقل چین، مترو شانگهای در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۸ میلیارد مسافر را در طول مسیر ۴۶۲ مایلی خود جابجا کرده است. ۱۴ ایستگاه جدید نیز در پایان سال ۲۰۲۰ به شبکه متروی شانگهای اضافه شد که نقش مؤثری در توسعه شبکه قطار شهری آن داشته است.

متروی مسکو

متروی مسکو یکی از معروف‌ترین و مطلوب‌ترین شبکه‌های حمل و نقل جهان است. قطار شهری مسکو در سال ۱۹۳۵ ساخته شد که با بیش از ۱۸۰ مایل مسیر و ۱۷۷ ایستگاه، لقب یکی از بزرگ‌ترین و بهترین متروهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

قطار شهری مسکو از ساعت ۶ صبح تا یک بامداد به مسافران خدمت رسانی می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیارد نفر از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند.

شلوغ ترین متروهای جهان کدامند؟ + تعداد خطوط و ویژگی‌های ایستگاه‌ها

متروی گوانگ جو

گوانگ جو، یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر چین است. با وجود اینکه متروی شهر گوانگ جو ۲۳ سال پیش کار خود را آغاز کرد، به عنوان یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین سیستم‌های متروی جهان شناخته می‌شود.

۱۴ خط متروی گوانگ جو به ۲۴۷ ایستگاه خدمات رسانی می‌کند و پس از گسترش خط هشت شمالی به منطقه بایون، مسیر این شبکه اکنون به بیش از ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد.

متروی پکن

شاید دیدن متروی پکن در لیست شلوغ‌ترین متروهای جهان برای شما تعجب‌آور نباشد، زیرا قطار شهری چین با طول ۴۵۰ مایل در ۲۴ خط به مسافران خدمت رسانی می‌کند و دارای ۴۲۸ ایستگاه است.

با تکمیل توسعه‌های جدید مترو پکن، طول شبکه آن تقریباً به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. در سال ۲۰۲۰، وزارت حمل و نقل چین تخمین زد که ۲.۲۹ میلیارد مسافر با متروی پکن جا به جا شدند و این مترو، رتبه ششم فهرست شلوغ‌ترین متروهای جهان را از آن خود کرد.

شلوغ ترین متروهای جهان کدامند؟ + تعداد خطوط و ویژگی‌های ایستگاه‌ها

متروی نیویورک

نیویورک بزرگترین سیستم مترو جهان را از نظر تعداد ایستگاه به خود اختصاص داده و هفتمین متروی شلوغ جهان محسوب می‌شود. قطارهای خاکستری این مترو به ۴۷۲ ایستگاه در سراسر شهر و در ۳۶ خط، خدمات رسانی می‌کند.

اداره حمل و نقل متروپولیتن نیویورک (MTA) آمار مسافران متروی نیویورک را ۱.۶۹ میلیارد نفر اعلام کرده است، اما در دوران شیوع بیماری کرونا MTA به دلیل کمتر شدن تعداد مسافران، خدمات قابل توجه خود را کاهش داد.

متروی هنگ کنگ

مترو هنک کنگ که MTR نامیده می‌شود، ترکیبی از خطوط ریلی سنگین و سبک بوده و یکی از شلوغ‌ترین متروهای جهان است. ایستگاه‌های مترو هنگ کنگ دارای امکاناتی مانند صفحات بریل برای مسافران نابینا، وای‌فای رایگان در هر ایستگاه، سرویس‌های بهداشتی عمومی، مغازه‌ها و غرفه‌های مخصوص خوراکی است.

متروی MTR هنگ کنگ به دلیل منظم بودن، تمیزی فوق‌العاده، نشان گذاری مرتب مسیرها و قیمت ارزان بلیط‌ها، معروف است و بیشتر بخش‌های شهر را به یکدیگر متصل می‌کند.

شلوغ ترین متروهای جهان کدامند؟ + تعداد خطوط و ویژگی‌های ایستگاه‌ها

متروی مکزیکوسیتی

پایتخت کشور مکزیک، لقب نهمین سیستم متروی شلوغ جهان را به خود اختصاص داده است. متروی این شهر " Sistema de Transporte Colectivo" به عنوان دومین مترو شلوغ در آمریکای شمالی شناخته می‌شود. قطار شهری مکزیکوسیتی از سال ۱۹۶۹ آغاز به کار کرد و اکنون دارای طول شبکه بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ۱۲ خط است.

متروی شنژن

شهر شنژن چین که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد، دارای یکی از جدیدترین سیستم‌های مترو در جهان است. اکنون پس از اضافه شدن خطوط مترو، قطار شهری شنژن به عنوان چهارمین سیستم طولانی جهان شناخته می‌شود.

شنزن یکی از بزرگترین شهرهای چین است و در فهرست مراکز مالی جهانی رتبه بالایی دارد. در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۲ میلیارد نفر مسافر توسط مترو شنژن جا به جا شدند و این سیستم در رتبه دهم شلوغ‌ترین متروهای جهان قرار گرفت.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 516833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.