متخصصان قلابی بلای جان بیماران کرونایی

داروی رمدسیویر یک داروی ضد ویروس از خانواده آنالوگ‌های نوکلئوزید است که در روند تکثیر ویروس اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران نوشت: به این تبلیغات خوب دقت کنید؛ «تزریق رمدسیویر در منزل- با رعایت پروتکل‌های بهداشتی»، «تزریق آمپول رمدسیویر با حضور پزشک در منزل و مانیتورینگ»، «برای تزریق رمدسیویر در منزل خود می‌توانید همین حالا با ما ارتباط بگیرید.

پرستاران حرفه‌ای ما آماده هستند تا در کوتاه‌ترین زمان و قیمت مناسب در منزل شما حاضر شوند» و… پس از افزایش بی‌سابقه بار مراجعه به مراکز درمانی، کمبود امکانات، کمبود نیرو و ازدحام شدید بیماران در بیمارستان‌ها و افزایش شمار بیماران بدحال کرونایی در پی فاجعه دلتا، این قبیل آگهی‌ها برای تزریق داروی رمدسیویر، کاسبی جدیدی برای مراکز اعزام تیم‌های خصوصی درمان شده است.

اپراتور یکی از این مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری می‌گوید: «تزریق آمپول رمدسیویر در منزل تحت نظارت پرستار مجرب و با کنترل دقیق و مانیتورینگ مناسب بیمار انجام می‌شود.» او در ادامه حرف‌هایش اضافه می‌کند که دارو توسط پرستار باتجربه یکی از بخش‌های عفونی کرونا در منزل تزریق می‌شود، هربار تزریق دارو حدود یک ساعت طول می‌کشد در تزریق اول ۲۰۰ میلی‌گرم به بیمار طی دو ساعت تزریق انجام می‌شود و دوزهای بعدی هم ۱۰۰ میلی‌گرم تزریق می‌شود معمولاً نسخه پزشکان ۵ دوز رمدسیویر است که در ۵ روز هم تمام می‌شود. هزینه تزریق هم حدود ۶۵۰ هزار تومان است بالاخره پرستار مرکز باید تا پایان زمان تزریق بالا سر مریض شما بماند. به همین دلیل هزینه‌ها در مراکز دیگر خیلی بالا است.

داروی رمدسیویر یک داروی ضد ویروس از خانواده آنالوگ‌های نوکلئوزید است که در روند تکثیر ویروس اختلال ایجاد می‌کند. این دارو توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و بیماران در طی زمان تزریق باید تحت کنترل باشند و در طول درمان با این دارو بیمار از نظر عوارض کلیوی و کبدی و متابولیک چک می‌شود یعنی آزمایشات لازم باید از بیمار به عمل آید و تغییر در آنزیم‌های کبدی و یا کراتینین و قند بیمار از سوی پزشک در منزل مانیتورینگ می‌شود.

گرچه که رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است و در ابتدا تنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع و تزریق می‌شد اما به‌دلیل درخواست بالا و برای جلوگیری از تراکم جمعیت در مراکز درمانی، این دارو در برخی داروخانه‌های منتخب توزیع و در کلینیک‌های بستری موقت تزریق می‌شود. با وجود این به دلیل حجم انبوه مراجعات بیماران به کلینیک‌های سرپایی و ایجاد صف‌های عریض و طویل در مراکز درمانی، برخی از بیماران با یک جست‌وجوی ساده در گوگل از مراکز خدمات پرستاری در منزل برای تزریق رمدسیویر کمک می‌گیرند.

اصغر شبان از جمله بیمارانی است که در بیمارستان تجویز رمدسیویر داشته اما کادر واحد تریاژ اعلام کرده چند روز بعد برای تزریق دارو مراجعه کند، بعد از رسیدن وی به خانه با بیمار تماس گرفته می‌شود و اعلام می‌شود دارو را برایتان در منزل تزریق می‌کنیم: «بیمارستان قیمت رمدسیویر را برای ۵ دوره تزریق ۱۰ میلیون گفت. هزینه‌اش بالا بود. داروخانه‌ای را معرفی کردند و از آنجا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داروها را تهیه کردیم اما وقتی رفتیم بیمارستان گفتند نمی‌توانیم تزریق کنیم، بیمار پشت نوبتی زیاد است، بروید منزل از کسی بخواهید دارو را برایتان تزریق کند. ما هم جایی را نمی‌شناختیم. از اینترنت مرکز خدمات پرستاری پیدا کردیم و زنگ زدیم آمدند. برای هر بار تزریق هم ۳۰۰ هزار تومان می‌گرفت. دیابت داشتم و باید قبلش یک‌سری آزمایش‌ها را می‌دادم پرستار بدون این آزمایش‌ها آمپول را برایم تزریق کرد، فشارم بشدت افت کرد و دارو در حین تزریق از رگم نشت کرد. خیلی ترسیده بودم. بلافاصله پسرم من را به بیمارستان رساند. با گذشت دو هفته از ابتلاء به بیماری‌ام هنوز هم دچار عوارض ناشی از تزریق رمدسیویر هستم.»

نکته اما اینجاست با اینکه برخی از این مراکز در تبلیغات‌شان اعلام می‌کنند تزریق داروی رمدسیویر توسط پزشک متخصص داخلی انجام می‌شود با این حال دارو توسط غیر پزشک در منزل تزریق می‌شود. اپراتور یکی از این مراکز می‌گوید: «پرستاری که این دارو را برای بیماران کرونایی بستری در خانه تزریق می‌کند سوپروایزر یکی از بیمارستان‌ها است و معمولاً تجربه فعالیت در بخش‌های عفونی را دارند.» این تبلیغات البته تنها به اعزام نیرو ختم نمی‌شود مراکز ارائه دهنده چنین خدماتی البته می‌گویند داروها را هم خودشان تهیه می‌کنند: «رمدسیور ایرانی ۵ دوز تزریقش حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. آمپول امریکایی هر دوزش حدود ۷ میلیون تومان است البته نوع خارجی‌اش تخفیف دارد بودجه بیماران را هم در نظر می‌گیریم. نوع هندی هم در بازار هست خیلی طرفدار نداره و ما نمیاریم. داروهای ما بیشتر ایرانی است و به‌صرفه‌تر.» قیمت داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های دولتی حدود ۷۰۰ هزار تومان است که بخش قابل توجه این مبلغ را بیمه پرداخت می‌کند اما در بازار آزاد بویژه اکنون که بیماری در کشور اوج گرفته و کمبود شدید انواع داروهای مربوط به بیماری کرونا حتی سرم احساس می‌شود، رمدسیویر با قیمت‌های میلیونی (بازار سیاه هر شیشه از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان) به فروش می‌رسد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد حتی تزریق این دارو در برخی مراکز بسیار گران است. تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای تزریق هر دوز رمدسیویر پول دریافت می‌کنند.

مراکز ارائه خدمات پرستاری در شرایطی این دارو را تزریق می‌کنند که مطابق اعلام عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹؛ این مراکز اولاً هیچ گونه مجوزی برای تزریق رمدسیویر از وزارت بهداشت ندارند و دوم اینکه رمدسیویر حتماً باید در فضای درمانی و کنترل شده تزریق شود و تزریق خارج از مرکز درمانی امکان مانیتورینگ بیمار را نمی‌دهد.

عابدینی می‌گوید: وزارت بهداشت مجوز و دستورالعملی برای ارائه خدمات تزریق رمدسیویر به مراکز خدمات پرستاری ارائه نداده است. همه این مراکز بدون مجوز فعالیت می‌کنند و ما از مردم خواهش می‌کنیم که تزریق رمدسیویر را زیر نظر پزشک متخصص و بر اساس دستورالعمل کشوری در کلینیک‌های بستری موقت و دائم انجام دهند.

او با اشاره به اینکه رمدسیویر داروی ضد ویروسی تزریقی در درمان کرونا است که طبق دستورالعمل کشوری در درمان همه بیماران نباید استفاده شود می‌افزاید: در تجویز دارو فقط درصد درگیری ریه اهمیت ندارد، بلکه تب چند روزه مقاوم به درمان، حال عمومی بیمار، سطح اکسیژن و آزمایشات خون برای تشخیص میزان التهاب در تجویز رمدسیور اهمیت دارد پس نباید رمدسیویر برای همه بیماران تجویز شود از طرفی در بیماران با علائم شدید و افت اکسیژن که به دستگاه تنفسی وصل می‌شوند تزریق رمدسیویر فایده‌ای ندارد.

عابدینی با بیان اینکه تزریق رمدسیویر به برخی بیماران بر اساس پروتکل کشوری منجر به بهبود علائم، کاهش مرگ‌ومیر و طول مدت زمان بستری می‌شود عنوان می‌کند: با توجه به اینکه در ایران همه بیماران نیازمند به بستری برای بستری شدن در بیمارستان همکاری نمی‌کنند همچنین برای مدیریت تخت بستری و مصرف اکسیژن بویژه در پیک‌های کرونا توصیه شده است بیمارانی که اکسیژن خون شأن پایین است اما حال عمومی بهتری دارند می‌توانند به شکل بستری موقت در بیمارستان رمدسیویر را تحت نظر پزشک متخصص و ویزیت روزانه و پس از چک کردن آنزیم‌های کبدی تزریق کنند.

او در ادامه می‌افزاید: تزریق رمدسیویر علاوه بر بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی همچنین در کلینیک‌های بستری موقت انجام می‌شود به عبارتی اینها کلینیک‌های سرپایی نیستند بلکه کلینیک بستری موقت هستند یعنی بیمارانی که نیاز به بستری دارند ولی به‌صورت دائم در بیمارستان نیستند. این دسته از بیماران باید زیر نظر پزشک و بر اساس دستورالعمل‌ها و بدون نظر شخصی پزشک معالج داروی رمدسیویر برایشان تزریق شود.

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹؛ یکی از عوارض شایع و خطرناک تزریق رمدسیور افت ضربان قلب است از طرفی رمدسیویر آنزیم‌های کبدی را بالا می‌برد و موجب اختلالات و واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شود بنابراین اگر آنزیم کبدی از حدی بالاتر برود نباید تجویز شود. همه اینها در منزل قابل مانیتورینگ نیست و پزشک یا پرستار نمی‌تواند در منزل ضربان قلب و آزمایش‌های آنزیمی را چک کند به همین خاطر تأکید می‌کنیم رمدسیور باید بر اساس اندیکاسیون کشوری و زیر نظر پزشکان متخصص در کلینیک‌های بستری موقت تجویز شود.

کد خبر 516768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.