توزیع متناسب تسهیلات تاب‌آوری شهر را افزایش می‌دهد

یک کارشناس شهرسازی گفت: توزیع عادلانه امکانات و فضاهای شهری از رفت و آمدهای مکرر در شهر جلوگیری کرده و هزینه‌های مدیریت شهری را کاهش می‎دهد؛ چنین شهری تاب آوری بهتری در مقابله با بحران‌ها خواهد داشت.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله اصولی که باید در روند تهیه برنامه‌های شهری و فرآیند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای مورد توجه قرار بگیرد، دسترسی عادلانه و یکسان تمامی شهروندان به منابع و امکانات شهر است. در این راستا نیاز است منابع، امکانات و زمین شهری در هر منطقه و محله از شهر در دسترس باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: خدمات و کاربری‌های شهری، حتی فضاهای باز شهر باید به صورت متناسب در سطح شهر توزیع شود تا عدالت اجتماعی محقق شود.

وی تاکید کرد: محله به عنوان کوچک‌ترین و مهمترین واحد شهری باید تأمین کننده نیازهای عمده شهروندان از جمله نیاز به آموزش، درمان، خرید روزانه و حتی تفریح باشد.

مؤمنی اضافه کرد: بدین منظور نیاز است یک برنامه‌ریز شهری در برنامه‌ها و طرح‌های خود تمام جوانب این مسئله را مدنظر داشته باشد تا دسترسی شهروندان به امکانات و خدمات در تمام نقاط شهر به خصوص در محله سکونتشان ممکن شود.

وی ادامه داد: علاوه بر توزیع عادلانه خدمات و امکانات، توزیع متناسب فضاهای شهری در میان مناطق و محلات مختلف شهر نیز اهمیت زیادی دارد و در روند تهیه طرح‌های تفصیلی و استراتژیک باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس شهرسازی گفت: توزیع متناسب امکانات و فضاهای شهری از رفت و آمدهای مکرر در شهر جلوگیری کرده و هزینه‌های مدیریت شهری را کاهش می‌دهد به علاوه شهری که بر طبق این اصول طراحی شود تاب‌آوری بهتری در مقابله با بحران‌ها خواهد داشت.

مؤمنی اضافه کرد: توزیع متناسب تسهیلات و فضاهای شهری از ترافیک و آلودگی هوا جلوگیری می‌کند و در زمان بروز حادثه امکانات دسترسی به خدمات امدادی برای همه شهروندان میسر است به علاوه شهروندان از منظر اجتماعی و فرهنگی نیز از خدمات یکسان در محل سکونت خود بهره مند می‌شوند.

وی افزود: بدین منظور نیاز است هم در فرآیند تدوین طرح توزیع متناسب کاربری‌ها در نظر گرفته شود و هم در زمان اجرا و پیاده سازی بسترهای لازم به منظور تحقق طرح مورد توجه قرار بگیرد و در صورت ایجاد موانع راهکارهای مختلفی مدنظر باشد و در صورت لزوم در طرح‌های تهیه شده بازنگری شود.

کد خبر 516745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.