۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
روس‌ها آتش‌ بیار معرکه شدند

یک مقام روسی اعلام کرد حاضر است به همسایگان این کشور سلاح با بهای مناسب بفروشد.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری «تاس» نوشت: «یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به آمادگی برای تجهیز نظامی همسایگان خود گفت: «ما تمام تلاش خود را برای افزایش امنیت مرزهای جنوبی انجام خواهیم داد.»

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است که مسکو آماده است تا از توانایی‌های پایگاه نظامی خود مستقر در خاک تاجیکستان برای محافظت از متحدانش در ارتباط با اوضاع افغانستان استفاده کند.

وی افزود: «برای جلوگیری از هر نوع تهاجم علیه متحدان خود ما تمام اقدامات از جمله استفاده از توانایی پایگاه نظامی در مرز تاجیکستان با افغانستان انجام خواهیم داد.»

پایگاه نظامی ۲۰۱ مستقر در شهرهای «دوشنبه» و «باختر» در تاجیکستان، بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از این کشور است.

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیرستان، روسیه، تاجیکستان، افغانستان، صربستان جمهوری‌آذربایجان، گرجستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند. سازمان پیمان امنیت دسته جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چند منظوره در آسیای میانه و قفقاز است.

یک دیپلمات ارشد روسیه نیز چندی قبل گفت که این کشور به آمریکا در مورد استقرار نیروهایش در کشورهای آسیای میانه پس از عقب‌نشینی از افغانستان هشدار جدی داده است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار اخیر خود با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، این پیام را به واشنگتن منتقل کرده است.

ریابکوف در ادامه گفت: «تاکید می‌کنم که استقرار و حضور نظامی دائمی آمریکا در کشورهای همسایه افغانستان غیر قابل قبول است. ما مستقیم و غیرمستقیم به آمریکایی‌ها گفتیم که این امر باعث تغییر بسیاری از امور می‌شود و نه تنها در برداشت ما از وقایع در این منطقه مهم، بلکه در روابط ما با ایالات متحده نیز تغییر ایجاد می‌کند.»

منبع: فارس

کد خبر 516728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.