۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
شهرهای خلاق الهام‌بخش جهان

شهرهای بسیاری در جهان وجود دارد که با طراحی خلاقانه خود زندگی، کار و بازدید را برای ساکنان خود و گردشگران لذت‌بخش کرده اند؛ مدیران سایر نقاط دنیا نیز می‌توانند با الهام از استراتژی‌های طراحی این شهرها برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود بهره گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارشاتی که از یونسکو منتشر شده است، اقتصاد خلاقانه در سال ۲۰۱۳ به اشتغال بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان، کسب درآمدی برابر با دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار و افزایش سه درصدی تولید ناخالص داخلی در جهان منجر شد. از آن زمان به بعد، صنایع خلاق جهان رو به افزایش نهاده و رشد اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی را در نقاط مختلف جهان در پی داشته است. این اتفاق به ویژه برای طراحان شهری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تغییرات زیادی را در آن‌ها به وجود آورده است با این حال بعضی از شهرهای جهان در مقایسه با سایرین بسیار موفق عمل کرده‌اند و می‌توانند به عنوان الگویی برای بهبود طراحی شهری در سایر نقاط دنیا عمل کنند.

مکزیکوسیتی، مکزیک

مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک یکی از ۵۰ شهر زیبای جهان به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ نیز به جایگاه ششم شهرهای جهان با بهترین شیوه‌های طراحی نائل شد. مدیران پایتخت مکزیک از طراحی شهری به عنوان ابزاری کارآمد برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره گرفته و آن را به الگویی بسیار ارزشمند برای طراحی سایر شهرهای جهان تبدیل کرده‌اند.

مکزیکوسیتی میزبان شرکت‌های معماری معروف دنیا نظیر آناگراما است که با طراحی‌های منحصر به فرد خود، هویتی غنی برای پایتخت مکزیک به ارمغان آورده‌اند. تقریباً تمام شرکت‌های آمریکایی نظیر اپل و آمازون در قدیمی‌ترین پایتخت آمریکای شمالی حضور داشته و نقش مهمی در اقتصاد آن ایفا کرده‌اند این در حالی است که بخش خلاق شهر در سال ۲۰۱۴، بیش از هفت درصد تولید ناخالص داخلی آن را به عهده داشت.

اگرچه هزینه مسکن در مکزیکوسیتی نسبت به سایر شهرهای کشور بالاتر است با این حال، میانگین نرخ طراحی‌ها در آن نیز از سایر نقاط مکزیک بالاتر است. این شهر مهد فرهنگ و تمدن کشور به شمار می‌رود و آثار بیشماری از میراث فرهنگی یونسکو را در خود جای داده است.

شهرهای خلاق الهام بخش جهان

برلین، آلمان

خلاقیت مهم‌ترین ویژگی پایتخت آلمان به حساب می‌آید که آن را از سایر نقاط کشور متمایز کرده است. در حال حاضر بیش از ۱۹۵ هزار نفر از جمعیت این شهر در صنایع خلاق مشغول به کار هستند که این تعداد ۱۰ درصد از کل کارکنان شهر را تشکیل داده است همچنین در مجموع ۳۰ هزار شرکت خلاق در شهر وجود دارد که هر ساله به کسب درآمد بیش از ۱۸ میلیارد یورو کمک می‌کند که این میزان درآمد بیانگر آن است که فعالیت کمپانی‌های طراحی، ارائه‌دهندگان خدمات، فروشگاه‌های کالا و نمایشگاه‌ها طی یک دهه اخیر به طور قابل توجهی شکوفا شده است.

کیفیت زندگی، مسکن مقرون به صرفه، هزینه معقول زندگی، فرهنگ غنی، فضاهای سبز بیشمار، جو پرشور و امکانات پیشرفته تحصیلی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که پایتخت آلمان را در لیست زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا قرار داده و محبوبیت آن را به طور قابل توجهی در میان مقامات سایر نقاط دنیا در زمینه طراحی شهری افزایش داده است. جالب است بدانید که حقوق سالانه طراحان گرافیک برلین مبلغی حدود ۳۶ هزار یورو است که در مقایسه با درآمد طراحان در سایر شهرهای پایتخت جهان ناچیز به شمار می‌رود.

شهرهای خلاق الهام بخش جهان

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

بر اساس گزارشات متعدد، نیویورک مرکز خلاقیت جهان به حساب می‌آید که در میان بسیاری از خلاقان و طراحان سراسر جهان به محبوبیتی به مراتب بیشتر از سایر شهرهای جهان دست یافته است. مکان‌های فرهنگی نیویورک، محیط‌هایی سرشار از جهان‌بینی و آینده‌نگری را در بر گرفته و به نظر برای فعالان عرصه خلاقیت بسیار جالب توجه است.

از سوی دیگر نیویورک پایتخت مالی و حقوقی آمریکا محسوب می‌شود که هر پیشرفت مالی در آن، فرصتی برای طراحی بهتر شهر محسوب می‌شود. امروزه این کلانشهر زیست‌پذیر میزبان شرکت‌های معماری و طراحی بیشماری است و همین امر جوی بسیار رقابتی بین آنان برای طراحی هر چه باکیفیت‌تر شهر به وجود آورده است.

شهرهای خلاق الهام بخش جهان

لندن، بریتانیا

لندن در سال ۲۰۱۲ به عنوان پایتخت طراحی شهری در جهان شناخته و صنایع خلاق در آن به ایجاد یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در سراسر بریتانیا منجر شد. در سال ۲۰۱۵ این نرخ به یک میلیون و ۹۰۰ هزار شغل رسید که بیش از ۴۰ درصد کارکنان در پایتخت انگلستان استقرار داشتند. اگرچه صنایع خلاق در سایر شهرهای بریتانیایی نظیر بریستول، منچستر و ادینبرو نیز به رشد قابل توجهی دست یافته است با این حال، لندن همچنان در صدر شهرهای خلاق انگلستان به شمار می‌رود.

لندن در زمینه هنر، موسیقی، مد، ورزش، فناوری، فیلم، طراحی شهری، کارآفرینی و سیستم‌های آموزشی از سایر شهرهای کشور متمایز شده و همین امر باعث شده است هر ساله جمعیت زیادی از تاجران، گردشگران و سرمایه‌گذاران جهان راهی این شهر شوند.

شهرهای خلاق الهام بخش جهان

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

طراحان بین‌المللی تنها با یک بار سفر به پایتخت آفریقایی جنوبی به طراحی منحصر به فرد این شهر پی می‌برند و بازدید مکرر از آن را در لیست گردش‌های کاری آینده خود قرار می‌دهند. در سال ۲۰۱۴، کیپ‌تاون میزبان رویدادها، جشنواره‌ها و کنفرانس‌های صنعتی متعددی بود و دوستداران طراحی شهری بیشماری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کرد. خلاقیت در طراحی در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد و علاقمندان را به الگوبرداری از خود دعوت می‌کند. قبایل زولو و خوسا و همچنین ساکنانی از هلند، بریتانیا، آلمان، فرانسه و اندونزی با تاریخچه و فرهنگ متنوع خود، انگیزه‌های معماری متفاوتی در میان طراحان شهری به وجود آورده و آن‌ها را به ایجاد شهری منحصر به فرد برای زندگی برانگیخته‌اند.

شهرهای خلاق الهام بخش جهان

کد خبر 516702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.