طرح‌های ساختاری به تدریج جایگزین طرح‏‌های جامع شود

یک دکترای شهرسازی گفت: طرح‌‏های ساختاری، شامل فرایند تولید طرح از مطالعات پایه تا تدوین محتوای طرح‌‏های گوناگون شهری در مقیاس کلان و محلی است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اسناد نهایی طرح ساختار شهری، اظهار کرد: گزارش توجیهی به نام سند کتبی طرح و نقشه‏ی ساختار شهری سرفصل‌های اصلی سند کتبی طرح ساختاری هستند.

وی افزود: در طرح ساختاری بیان اهداف پایه‌ای طرح، تعیین ناحیه‏ مورد مطالعه، تشریح محیط و بستر جغرافیایی منطقه، برنامه‌ها و طرح‌ها و سیاست‌های عمرانی، نتایج کلی مطالعات پایه وضع موجود و برآورد آینده، تحلیل نیروها و عوامل تعیین‏‬ کننده، بررسی روندها و تحولات آینده، تدوین اهداف کلان و خرد توسعه و عمران شهری و تدوین راهبردهای بلندمدت فراگیر انجام می‌شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: این طرح تنظیم سیاست‌ها و راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی در زمینه‌های مختلف و تدوین برنامه اجرایی، تعیین نواحی خاص برای برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری و معرفی مشخصات طرح‌های تفصیلی پایه را در درون خود دارد.

وی اضافه کرد: طرح‌های ساختاری، شامل فرایند تولید طرح از مطالعات پایه تا تدوین محتوای طرح‌های گوناگون شهری در مقیاس کلان و محلی است.

اخگر با تاکید بر اینکه طرح ساختاری به تدریج جایگزین طرح‌های جامع خواهد شد، تصریح کرد: در این خصوص بیشترین سعی و تلاش در جهت تدوین مفاد طرح‌های ساختاری است؛ زیرا شیوه‏ مطالعات پایه، منجر به تدوین اهداف، سیاست‌ها و راهبردها می‌شود که از یک سو در جمع‬ ‏بندی مطالعات استنتاج می‌شوند و از سوی دیگر مبنای پیشنهادهای طرح قرار می‌گیرند.

وی گفت: یکی از راه‌های ارزیابی طرح ساختاری، اجرای تحقیقات آزمایشی است که در حین تهیه‏ طرح و در هنگام اجرا و در چارچوب یک پژوهش کاربردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پیشنهادهای اصلاحی، جمع‏‬‌بندی خواهد شد.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: سازمان مجری، پس از انجام اصلاحات، الگوی مذکور را به‌صورت قانونی و رسمی در تمامی شهرهای ایران اعمال می‌کند.

کد خبر 516689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.