گره کور فرسودگی شبکه فاضلاب شهری اهواز به دست چه کسی باز می شود؟

سال‌هاست در اهواز مردم از فصل بارش باران لذتی نمی‌برند چرا که نه تنها در ایام بارندگی بلکه حتی در دل تابستان هم بوی تعفن فاضلاب همه شهر را فراگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تفاوتی ندارد ساکن کدام منطقه از اهواز باشید، حصیرآباد، منبع آب، کیان پارس، گلستان و یا زیتون… فرسودگی فاضلاب سال‌هاست که گریبان مردم این کلانشهر را گرفته است.

بالازدگی فاضلاب، ورود فاضلاب به منازل مردم، سرقت دَرهای فاضلاب، مرگ کودکان در فاضلاب‌های روباز، مدتهاست که در صدر اخبار اهواز قرار دارد معضل زیست محیطی که سلامت مردم این کلانشهر را به خطر انداخته است.

کارون بزرگترین رودخانه ایران که از سر بی‌کفایتی مسئولان خوزستان به جو باریکه‌ای تبدیل شده است هم از سرریز فاضلاب اهواز رنج می‌برد و به گفته محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در میانه‌های فروردین ماه ۱۴۰۰ روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب پساب‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد این رودخانه می‌شود که موجی از نگرانی‌ها را برای دوستداران رودخانه کارون و زیستگاه‌های خوزستان به وجود آورده است. در این میان شهرداری اهواز و آبفای خوزستان هرکدام بار این مشکل را بر دوش دیگری می‌اندازد، اما مسئولیت هرچه باشد مردم اهواز و کارون در عذاب‌اند.

۵۶ نقطه بحرانی در کلانشهر اهواز شناسایی شده است

علیرضا عالی پور، شهردار اهواز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به مسائل پیش آمده در سنوات گذشته و جاری شدن فاضلاب در سطح شهر به پیشنهاد شهرداری اهواز طرح ضربتی برای حل این مشکل ارائه شد؛ بر این اساس ۵۶ نقطه بحرانی در سطح این کلانشهر شناسایی شده و برای رفع مشکل جاری شدن فاضلاب و آب‌های سطحی در آن نقاط اقدامات لازم برنامه ریزی شد.

وی ادامه می‌دهد: این ۵۶ نقطه بحرانی در قالب ۹۷ پروژه بین آبفا و شهرداری اهواز تقسیم شده که شهرداری اهواز اکثریت پروژه‌های محوله را انجام و تنها ۱۲ پروژه نیمه‌کاره مانده که در دست تکمیل است.

شهردار اهواز خاطرنشان می‌کند: پس از شناسایی ۵۶ نقطه بحرانی و تقسیم میان آنها میان آبفا و شهرداری پروژه‌های دیگری به طرح الحاق شده که در جمع به ۱۳۴ پروژه رسید.

عالی پور اظهار می‌کند: جلسات رفع مشکل آب‌های سطحی و فاضلاب شهر اهواز با حضور دادستان، بازرسی استان ادامه دارد تا مشکل جاری شدن آب‌های سطحی رفع شود.

خرابی‌های زیادی در سیل ۹۸ به تأسیسات زیربنایی فاضلاب وارد شد

حمید محمودی عابد، معاون توسعه و بهره برداری فاضلاب کلان شهر اهواز در خصوص مشکل دفع فاضلاب شهر اهواز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخلاف گفته‌ها شبکه‌های موجود و ایستگاه‌های پمپاژ در شهر اهواز صرفاً جهت فاضلاب بوده و امکان دفع آب‌های سطحی را ندارد و به اصلاح مرکب نیست.

وی ادامه می‌دهد: شبکه فاضلاب مرکبی که از سال ۱۳۷۲ زیر نظر آبفا قرار گرفت تنها ۶۰۰ کیلومتر بوده در حالی که شبکه فاضلاب اهواز اکنون ۲۲۰۰ کیلومتر و تک منظوره است و از آنجایی که تنها روزنه امید برای دفع آب‌های سطحی همین شبکه فرسوده است، آبفای اهواز مصمم است که در کنار شهرداری در بارندگی‌های پیش رو برای رفع مشکل آب‌های سطحی اقدام کند.

معاون توسعه فاضلاب آبفای اهواز اضافه می‌کند: بعد از سیل سال ۹۸ یک تنش خیلی سنگین و خرابی‌های زیادی به تأسیسات زیربنایی شبکه فاضلاب وارد شد و این پس زدگی‌های فاضلاب که در سطح شهر دیده می‌شود عمدتاً مربوط به خرابی‌های ایجاد شده در سیل ۹۸ است و البته بیش از ۹۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب که در سیل سال ۹۸ تخریب شده بازسازی شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های مشترک مربوط طرح ضربتی شهرداری و آبفا می‌گوید: در ۵۶ نقطه بحرانی تعیین شده بیش از ۸۰ درصد پروژه‌ها تکمیل شده و مابقی هم تا قبل از فصل بارندگی تکمیل خواهد شد.

محمودی عابد ادامه می‌دهد: قراردادهای با ارزشی بالغی بر ۳۶۰ میلیارد ریال برای خرید لوله‌های دفع و انتقال فاضلاب منعقد شده است که با تهیه آن‌ها بدون شک سرعت عمل جهت تعمیر و بازسازی شبکه فاضلاب اهواز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تقسیم کاری میان شهرداری و آبفا صورت گرفته و مسئولیت رفع مشکل آب‌های سطحی نیمی از اهواز بر عهده آبفا است، می‌گوید: در غرب اهواز سه ایستگاه پمپاژ آب وجود دارد که گلوگاه و قلب تپنده دفع آب‌های سطحی غرب اهواز است، در این راستا ابلاغی توسط آبفا به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) داده شده تا پمپ‌هایی با توان بالا را در این سه ایستگاه نصب کنند تا هنگام بارندگی تخلیه آب از این ایستگاه‌ها به سرعت انجام شود.

محمودی عابد با اشاره به اینکه آبفای اهواز برای رفع مشکل فاضلاب و آب‌های سطحی هنگام بارندگی‌های پیش رو می‌تواند تمام مسئولیت را بر عهده بگیرد، اظهار می‌کند: وقتی بحث مشکلات مردم و تأسیسات زیربنایی اهواز پیش می‌آید، آبفا و شهرداری اهواز از هم جدا نیست باید مسئولیت را حس کرده تا قطره‌ای آب از باران‌های پیش مانند سال ۹۸ وارد خانه هیچ‌یک از شهروندان نشود.

به گزارش ایمنا، صحبت‌های مسئولان حاکی از آن است که تعامل برای رفع معضل جاری شدن آب‌های سطحی و پس زدگی فاضلاب میان آبفا و شهرداری اهواز برقرار شده تا قبل از فصل بارش مشکلات سال‌های گذشته شهر اهواز تکرار نشود؛ باید منتظر ماند و دید....

کد خبر 516602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.