تزریق واکسن کرونا به ۹۳.۴ درصد سالمندان مراکز بهزیستی

‌مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: تعداد کل دریافت‌کنندگان واکسن کرونای مراکز سالمندان شامل سالمندان و کارکنان آن، ۱۹ هزار و ۶۲۰ نفر است به آن معنا که ۹۳.۴ درصد کل افراد مقیم و پرسنل این مراکز واکسن را دریافت کردند.

به گزارش ایمنا، مصطفی سراج امروز دوشنبه درباره آخرین آمار و اطلاعات مربوط به واکسیناسیون جامعه هدف و کارکنان دولتی و غیردولتی بهزیستی در فایل صوتی افزود: ذکر این نکته الزامی است که عمده افراد مقیم و پرسنل مراکز سالمندان، دُز دوم را نیز دریافت کردند، مگر اینکه شرایط خاصی را دارا بوده‌اند که امکان دریافت واکسن را نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل دریافت‌کنندگان واکسن دُز اول مراکز شبانه‌روزی توانبخشی اعم از معلولین جسمی، ذهنی، بیماران روان مزمن و سالمندان شامل مددجویان و کارکنان ۶۱ هزار و ۵۱۱ نفر است، یعنی ۸۷ درصد افراد مقیم و کارکنان این مراکز واکسن دُز اول را دریافت کردند. تعداد کل دریافت‌کنندگان واکسن دُز دوم ۴۷ هزار و ۲۶۹ نفر است یعنی ۷۷ درصد دریافت‌کنندگان دُز اول، دُز دوم را دریافت کردند و به عبارتی ۶۶.۵ درصد کل افراد مقیم و پرسنل، دُز دوم را دریافت کردند.

کاهش ۷۵ درصدی میزان فوت سالمندان بهزیستی با انجام واکسیناسیون

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: خوشبختانه با انجام واکسیناسیون در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی میزان ابتلاء و فوت کاهش محسوسی داشت، به طوری که در مطالعه مقایسه‌ای چهار ماهه در دو بازه زمانی مشخص سال گذشته و امسال که واکسیناسیون انجام شد، شاهد کاهش ۵۷.۴ درصدی ابتلاء در مراکز سالمندان و کاهش ۷۵.۲ درصدی فوت بر اثر کرونا را شاهد بودیم.

سراج تصریح کرد: در کل مراکز شبانه‌روزی اعم از مراکز معلولین، سالمندان و بیماران روان مزمن در مقایسه این دو بازه زمانی، کاهش ۳۶.۴ درصدی ابتلاء و کاهش ۶۲.۳ درصدی فوت را شاهد بودیم.

آغاز واکسیناسیون ۵۱۷ هزار معلول در خانه از نیمه اول مرداد

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درباره واکسیناسیون افراد دارای معلولیت مقیم در خانواده گفت: واکسیناسیون ۵۱۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۱۸ تا ۵۸ سال از نیمه اول مرداد آغاز شده که افراد با ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین زمان و مکان، واکسن را دریافت می‌کنند.

سراج افزود: به‌رغم درخواست سازمان بهزیستی از وزارت بهداشت، تاکنون به ما اعلام نشده که چند نفر از اسامی افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که ما به وزارت بهداشت اعلام کردیم، واکسن دریافت کردند. البته پیش‌بینی ما این است که مشکلی وجود نداشته چون علاوه بر اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، اعلام کردیم که چنانچه در مراحل دریافت واکسن با مشکل مواجه شدند به مددکاران و واحدهای بهزیستی مراجعه کنند که تاکنون در این زمینه مشکل خاصی از استان‌ها گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در ادامه واکسیناسیون افراد مقیم در خانواده انتظار ما از وزارت بهداشت این است که طی روزهای آینده سهمیه واکسن افراد دارای معلولیت متوسط و خفیف بالای ۱۸ سال را نیز به ما اعلام کنند که ما هم به جامعه هدف اطلاع‌رسانی کنیم تا این افراد نیز جهت دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

درخواست بهزیستی از وزارت بهداشت برای اولویت واکسن مراکز بهزیستی

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه واکسیناسیون فاز سوم نیز شروع شده که طبق برنامه ستاد ملی مقابله با کرونا شامل زندان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ‌های معتادین، پرسنل بانک‌ها و سایر اقشار بوده، قاعدتاً در این فاز همه مراکز شبانه‌روزی و روزانه مانند مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر، مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد، مراکز شبه‌خانواده، مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی، اورژانس اجتماعی، کلینک‌های مددکاری، مراکز مشاوره و دیگر مراکز تحت پوشش بهزیستی و همچنین مددجویان تحت پوشش بهزیستی مقیم در خانواده مانند زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده، فرزندان امدادبگیر بهزیستی و کارکنان واحدها و ادارات بهزیستی نیز در این مرحله که بالغ بر چهار میلیون نفر هستند، باید واکسن دریافت کنند.

سراج افزود: بنابراین از وزارت بهداشت درخواست داریم با توجه به شرایط خاصی که مراکز و جامعه هدف بهزیستی در فاز سوم دارد، در اولویت قرار گیرند و در این زمینه نیز اطلاعات و آمار گروه‌ها را به تفکیک به وزارت بهداشت اعلام کردیم.

مشکل واکسیناسیون ورودی‌های جدید مراکز بهزیستی

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: در گزارشات قبلی روی واکسیناسیون ورودی‌های جدید مراکز بهزیستی تاکید کردم اما هنوز در استان‌ها این مشکل وجود دارد، با توجه به اینکه در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی اعم از مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی یا مراکز توانبخشی یا پیشگیری و اعتیاد، تحت هر شرایطی، پذیرش در این مراکز اجتناب ناپذیر است یعنی ورودی را خواهیم داشت به ویژه در مورد افرادی که فاقد سرپرست هستند یا سرپرست مؤثر ندارند، واکسیناسیون این افراد که ورودی‌های جدید مراکز هستند، حتماً باید در برنامه کاری دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد تا ایمنی و سلامت همه جامعه هدف مقیم در این مراکز حفظ شود.

سراج با بیان اینکه ماهیت این مراکز تجمعی به گونه‌ای است که با ابتلای یک فرد، همه افراد آن مرکز می‌توانند در معرض خطر باشند، افزود: انجام واکسیناسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما کافی نیست بنابراین رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در مراکز تابعه بهزیستی که افراد مقیم در آن از سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به عموم جامعه برخوردار هستند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، اهمیت بسزایی دارد بنابراین در کمیته پیشگیری از بیماری‌های سازمان بهزیستی کشور، تلاش می‌شود به‌طور مستمر با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و اتخاذ تدابیر لازم ایمنی، حفاظتی و حمایتی این مهم مورد غفلت قرار نگیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 516538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.