بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد سطح مقاومتی مهمی برای شاخص کل است و روز گذشته نیز به این موضوع اشاره شد که امروز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها خواهیم بود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه یکم شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۳۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار و ۱۰۰ واحدی در سطح ۴۴۰ هزار ۱۳۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۰۲ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۹۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۰ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۸۹۷ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹۵ هزار و ۶۳۹ و ۱۱۷ هزار ۶۳۶ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد و ۶۴ میلیون و چهار میلیارد و ۲۴۵ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد سطح مقاومتی مهمی برای شاخص کل است و روز گذشته نیز به این موضوع اشاره شد که امروز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها خواهیم بود.

انتظار داریم شاخص کل بتواند از این سطح عبور کند، از امروز گزارشات ماهانه شرکت‌ها منتشر می‌شود و انتظار تأثیر گذاری بر روی شاخص کل را خواهیم داشت.

اخبار مهم

دیدگاه خاندوزی وزیر اقتصاد به بازار سرمایه

بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی توسعه اقتصادی راهکار دوم رونق تولید است. احیای اعتماد عمومی به بازار سرمایه از مسیر ایجاد تجربه مثبت برای سهامداران خرد، یکی از دغدغه‌های ما در جبهه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد بود و در این امر بدون تردید از مشورت متخصصان و فعالان دلسوز بازار سرمایه بهره خواهیم برد.

فزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی، کاهش قیمت گذاری‌های غیرضرور و سپردن قیمت‌ها به سازوکار رقابتی بورس‌های کالا و انرژی، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق اسلامی، لغو انحصارات و تسهیل مجوز دهی فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه مانند سبد گردانی، بازارگردانی و کارگزاری، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه نیز راهکارهایی بود که خاندوزی برای احیای اعتماد عمومی در بازار سرمایه از آنها نام برد.

اخبار شرکت‌ها

شکبیر: پتروشیمی امیرکبیر در مرداد فروش ۴۴۴ میلیارد تومانی در بورس کالا داشته است. متوسط فروش شش ماه گذشته ۵۵۲ میلیارد تومان بوده است.. متوسط فروش ماهانه شرکت در بورس کالا ۲۹ درصد کل فروش بوده است. در تیر و خرداد فروش ۲،۱۶۸ و ۱،۹۴۵ میلیاردی در کدال داشته است. برای این ماه انتظار می‌رود گزارش کدال به نسبت خوبی داشته باشد. البته رقم صادرات نیز در این ماه باید در نظر گرفته شود.

کمنگنز: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۶۳۲ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور سرمایه گذاری در شرکت فروآلیاژ نیزار احیا سپاهان (واحد تولید فروسیلیکو منگنز) و همچنین نوسازی و بهسازی ماشین آلات تولید جهت بهره برداری از معادن.

کسرا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۱۹۷ درصد از محل سود انباشته، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها.

فارس: پتروشیمی بندر امام که مالکیت ۶۹ درصد آن برای فارس است، در سال مالی ۹۹ فروش ۲۱۵۰۰ میلیارد تومانی داشته است که نسبت به مدت مشابه رشد ۴۷ درصد را تجربه کرده است. بهای تمام شده نیز با رشد ۳۱ درصد به مبلغ ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. این شرکت در سال مالی ۹۹ مبلغ ۶,۷۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۵۷ درصد داشته است.

فمراد: این شرکت کوره ۲۵ تنی خود را برای تعمیرات متوقف کرده است اما کوره ۴۰ تنی که از سال ۹۳ برای تعمیرات از دسترس خارج شده بود، به مدار بازگشت.

دفرا: افزایش نرخ ۲۰ درصد سرم شستشو که ۱۱.۵ فروش شرکت را شامل می‌شود.

کچاد: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۲۶۰ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور تأمین منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا "خرید دارایی‌های سرمایه‌ای (ماشین آلات و تجهیزات معدنی) " جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر.

کبافق: تمدید بهره برداری از معدن به مدت ۲۵ سال دیگر.

سفارس: درج نماد سیمان آبیک با نماد سابیک در بازار دوم بورس تهران.

ولبهمن: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۱۴۲ درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی.

خمهر: هیئت مدیره قصد دارد مرحله دوم افزایش سرمایه خود را به میزان ۴۰ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تأمین مخارج سرمایه‌ای جهت اجرای طرح و سرمایه در گردش، انجام دهد.

فملی: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته.

شغدیر: فروش عالی ۱۹۷ میلیاردی شغدیر در مرداد ماه در بورس کالا، ۷۰ میلیارد تومان فروش سلف برای شهریور ماه، پتروشیمی غدیر در مرداد ماه ۱۹۷ میلیارد تومان در بورس کالا فروش داشته است. این در حالی است که میانگین فروش ماهیانه سال گذشته ۱۱۴ میلیارد تومان بوده است. میزان صادرات شرکت در مرداد ماه در پیش بینی گزارش کدال این ماه شرکت مؤثر است. نکته‌ای که باید توجه نمود شغدیر در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان به صورت سلف فروش داشته که در گزارش شهریور ماه شرکت ثبت خواهد شد.

بازارهای جهانی

نفت: بازار جهانی نفت، در هفته گذشته افت قیمت قابل توجهی را ثبت کرد. قیمت نفت برنت با ۷.۵ درصد ریزش به ۶۵ دلار کاهش پیدا کرد. قیمت نفت برنت تا ۶۴ دلار ۶۰ سنت نیز در معاملات روز جمعه کاهش داشته است. عوامل متعددی در ریزش قیمت نفت نقش داشتند اند. شیوع کرونای دلتا و اعمال محدودیت‌های جدید قرنطینه‌ای، چشم انداز تقاضای سوخت را با ابهام مواجه کرده است. ذخایر نفت بنزین آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت حدود ۱.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کند، با افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای مواجه شد. داده‌های ضعیف اقتصاد چین، چشم انداز قیمت کامودیتی ها را تضعیف کرد. شاخص تولیدات صنعتی چین، سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت و نرخ بیکاری این کشور، ضعیف‌تر از انتظارات منتشر شدند.

دلار آمریکا در واکنش به چشم انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو و همچنین جریانات ریسک گریزی در بازارهای جهانی، کاهش پیدا کرد که در افت قیمت بسیاری از کالاها از جمله نفت، بی تأثیر نبود. سطح پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق در ماه جولای کاهش پیدا کرده است. انتظار می‌رود که عربستان کاهش عرضه داوطلبانه خود را متوقف کند.

طلا: در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا تحت تأثیر دو نیروی صعودی و نزولی قرار داشت که در نهایت قدرت خریداران بر فروشندگان پیشی گرفت و قیمت طلا با رشد اندکی همراه شد. ارزش دلار آمریکا تا محدوده ۹۳.۸ واحد افزایش پیدا کرد که قیمت طلا را تحت فشار قرار داد. دلار آمریکا در واکنش به چشم انداز سیاست‌های فدرال رزرو توانست تا این محدوده رشد کند. اما جریانات ریسک گریزی که برفضای کلی بازارهای جهانی حاکم بود در نهایت منجر به رشد قیمت طلا شد. پیامدهای احتمالی کرونای دلتا در حوزه اقتصاد، منجر به تقویت تقاضا برای اوراق قرضه و در نتیجه کاهش نرخ بازدهی این اوراق و همچنین تقویت ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس در معاملات هفته گذشته شد. انتظار می‌رود تا زمانی که فدرال رزرو در رابطه با حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی صحبت نکند، طلا پتانسیل صعود را داشته باشد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 516518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.