دوحه و رایزنی‌های سیاسی پسا طالبان

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دیدار «عبدالله» و «کرزی» با رهبران طالبان

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی و «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان با رهبران سیاسی طالبان در کابل دیدار کردند تا وضعیت موجود را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

عبدالله درباره این دیدار در فیسبوک خود نوشت: در این دیدار با شهاب الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، خیرالله خیرخواه و عبدالرحمان فیدا حضور داشتند.

به گفته عبدالله، برخی رهبران قبایل و دیگر شخصیت‌های سیاسی نیز در این نشست حضور داشتند و در مورد وضعیت کنونی افغانستان در این دیدار بحث و تبادل نظر شد.

وی گفت، مسائلی از قبیل «امنیت مردم، فرایند سیاسی فراگیر، موضوع پرچم و توجه به ارزش‌های ملی» مورد بررسی قرار گرفت.

بمباران سنگین غزه توسط اسرائیل و پاسخ حماس

بامداد امروز یکشنبه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نواحی مختلف نوار غزه را هدف قرار دادند.

نابع فلسطینی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد امروز پس از تظاهرات مرزی فلسطینیان طی شب گذشته که برای نخستین بار از زمان توقف راهپیمایی‌های بازگشت در پایان سال ۲۰۱۹ برگزار و به زخمی شدن بیش از ۴۰ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی منجر شد به نوار غزه حمله کردند.

در این حملات، سه پایگاه متعلق به جناح‌های مقاومت فلسطین در مرکز و غرب نوار غزه از جمله پایگاه "عرین" در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز، پایگاهی در منطقه نتسریم در جنوب غرب و یک پایگاه در اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف گرفته شد.

همچنین یک زمین کشاورزی در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز شهر غزه نیز بمباران شد.

علاوه بر این جنگنده‌های اسرائیلی ۹ موشک به سمت منطقه مجاور نیروگاه تولید برق در النصیرات واقع در مرکز نوار غزه شلیک کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که جنگنده‌های ارتش به چهار انبار سلاح متعلق به حماس در غزه حمله کردند.

وی در توییتی نوشت که این حملات در پاسخ به "اقدامات خشونت آمیزی که در شمال نوار غزه رخ داده و شامل عملیات تیراندازی از داخل غزه بود که منجر به زخمی شدن یک نیروی مرزبان شد.

اعزام نیروهای طالبان برای تسلط بر پنجشیر

طالبان در توییتی اعلام کرد که صدها تن از نیروهایش درحال حرکت به سمت ولایت پنجشیر هستند.

طالبان دلیل این اقدام را تسلط بر این ولایت پس از مخالفت مقامات داخلی آن با تحویل مسالمت آمیز آن به طالبان اعلام کرد.

در همین حال، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در سخنانی درباره آمادگی این جنبش برای حمله به پنجشیر گفت: هدف ما اتحاد کشور است، سیستم‌های مختلف نمی‌تواند وجود داشته باشد، اما برخی می‌خواهند مشکل ایجاد کنند.

وی افزود: اگر مشکلات را نتوان از طریق تفاهم حل و فصل کرد، آخرین راه حل داغ گذاشتن خواهد بود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که احمد مسعود، فرزند رهبر فقید افغانستان احمد شاه مسعود به طالبان نسبت به ورود به ولایت پنجشیر هشدار داد و گفت از حمایت نیروهای دولت سابق و اهالی پنجشیر برخوردار است.

او اشاره کرد: اگر طالبان حمله به پنجشیر را متوقف کند، راهی بهتر برای آینده خواهیم یافت. اگر وارد پنجشیر شوند مبارزه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم مقاومت را گسترش دهیم.

سن نصرالله از اعزام دومین کشتی سوخت ایران به لبنان

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت مراسم یادبود شهید «عباس الیتامی» معروف به «ابو میثم» در «مجمع سیدالشهداء» شهر «هِرمل» سخنرانی کرد.

نصرالله درباره خصوصیات شهید الیتامی (حاج ابومیثم) فرمانده سابق مقاومت لبنان در میدان جنگ گفت که وقتی بحران سوریه آغاز و حزب‌الله در میدان نبرد با تروریست‌ها مواجه شد، حاج ابومیثم از اولین فرماندهانی بود که در جبهه‌های نبرد در سوریه حضور پیدا کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: الیتامی در کنار سردار شهید سلیمانی حضور داشت و تا آخرین لحظه با تروریست‌ها جنگید.

وی افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها ده‌ها میلیارد دلار برای ضربه زدن به وجهه مقاومت هزینه کردند اما شکست خوردند و سپس ترور و جنگ علیه سوریه را آغاز کردند، اما باز هم در نهایت شکست خوردند.

دبیرکل حزب الله با تأکید بر اینکه دومین کشتی حامل سوخت به زودی از ایران راهی لبنان می‌شود، افزود: دومین کشتی سوخت چند روز دیگر حرکت می‌کند.

رایزنی‌های سیاسی قطر و طالبان

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات افغانستان بر لزوم حمایت از غیرنظامیان افغان، افزایش تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی در افغانستان و انتقال مسالمت آمیز قدرت در کابل تأکید کردند.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا همچنین از نقش قطر در خصوص ادامه مذاکرات صلح افغانستان و فراهم آوردن کمک‌های مورد نیاز برای انجام خروج نیروهای آمریکایی و دیپلمات‌های این کشور از افغانستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه قطر پیش تر نیز در گفت و گوی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود درباره آخرین تحولات و اوضاع افغانستان رایزنی و تبادل نظر کرده بود.

وزارت امور خارجه قطر بدون اشاره به جزئیات بیشتر از گفت و گوی دو طرف نوشت که وزیر امور خارجه قطر همچنین در تماس تلفنی با همتایان انگلیسی و الجزایری خود درباره اوضاع و تحولات افغانستان گفت و گو کرده است.

گزارش‌ها همچنین از تماس مقامات قطر و ترکیه با طالبان حکایت دارند. وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ایمن صفدی»، همتای اردنی خود در امان گفت که کشورش با شرکای بین‌المللی برای انتقال صلح آمیز قدرت، بازگرداندن ثبات به افغانستان و تخلیه نمایندگی‌های دیپلماتیک تلاش می‌کند.

از سوی دیگر، امیر قطر و رئیس جمهوری عراق شنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با بررسی اوضاع و تحولات جاری در منطقه بر ثبات و امنیت در خلیج فارس و آسیای غربی تاکید کردند.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر با او در باره تحولات جاری منطقه و مناسبات دو کشور گفت و گو کرد.

همچنین دو طرف درباره شماری از موضوع‌های مورد علاقه منطقه‌ای و بین المللی گفت و گو و بر اهمیت تحکیم امنیت و ثبات در سراسر منطقه تأکید کردند.

کد خبر 516484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.