اولویت‌های ساماندهی فضاهای بی‌دفاع محلات

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: آرامش و امنیت یک فضا یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بهبود وضعیت محله است بنابراین انجام اقداماتی جهت رفع این شاخص‌ها از اقدامات لازم و ضروری برای محله است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضاهای بی‌دفاع شهری فضاهایی است که در آنها امکان اتفاق افتادن آسیب اجتماعی بیشتر از فضاهای دیگر است، فضاهایی که از نظر حفاظتی مرده ولی از نظر اتفاق افتادن مسائل نابهنجار فضایی فعال و زنده است.

وی افزود: فضاهای بی دفاع در برخی موارد دارای تعدد مالک یا میراثی و عمدتاً فاقد سند است و حتی در مواردی از دیدها پنهان و در مواردی دیگر در معرض دید هستند؛ بنابراین فضاهایی مطمئن برای فعالیت‌های غیرمجاز و خشونت‌آمیز به شمار می‌آید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: این موضوع خود به شکل‌های مختلف آسیب‌زا بوده است، بخصوص اینکه باعث نوعی بی هویتی فرهنگی شده و از لحاظ محیط زیست مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان به وجود آورده و بهداشت محلات را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه محیط و فضای جغرافیایی همواره بر رفتار انسان تأثیرگذار بوده است به طوری که ویژگی‌های خاص هر شهر و محله موجب شکل‌گیری رفتارهای خاص می‌شود، گفت: به عنوان مثال یکی از مسائل محله شاهد، فضاهای بی دفاع و ناامن برای حضور مردم به خصوص زنان و کودکان محله است که این امر در محدوده‌هایی با بافت فرسوده بیشتر، تراکم‌های نامناسب و شبکه‌های دسترسی کم عرض و طولانی تشدید می‌شود.

حسینی‌نیا تاکید کرد: از جمله شاخص‌های تأثیرگذار در شکل‌گیری فضاهای بی دفاع شهری، کمبود و فقدان نور و روشنایی، محدودیت دید و فرصت محدود برای نظارت و کنترل، بی نظمی فیزیکی، آرام و خلوت بودن، ازدحام بیش از حد؛ همجواری با اراضی رها شده یا کشاورزی، فقدان نشانه‌های شناسایی، باریک و تنگ بودن، ارتباط ضعیف ساختمان‌ها با خیابان یا با فضاهای دیگر و وجود گوشه و کنارها در معابر هستند.

وی ادامه داد: آرامش و امنیت یک فضا یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بهبود وضعیت محله است، بنابراین انجام اقداماتی در جهت رفع این شاخص‌ها از اقدامات لازم و ضروری برای محله است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: برخی مکان‌ها به دلیل ساختار کالبدی و فضای خاصی که دارند همچنین ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن، امکان و فرصت بیشتری برای وقوع جرم به وجود می‌آورند و در نقطه مقابل برخی مکان‌ها، مانع و بازدارنده فرصت‌های جرم هستند همین امر باعث می‌شود تا بزهکاران در انتخاب محل جرم خود، به دنبال کم‌خطرترین و مناسب‌ترین فرصت‌ها و شرایط مکانی برای ارتکاب عمل مجرمانه خود باشند.

وی تاکید کرد: شناسایی فضاهای بی دفاع شهری در راستای مدیریت بهینه و جلوگیری از وقوع جرایم و شکل گیری فضاهای ناامن شهری، امری حیاتی است و پیشنهاد می‌شود در راستای بهبود شرایط دفاع پذیری این محالت برنامه‌ریزیهایی در راستای استفاده از تجهیزات امنیتی مناسب، مطلوبیت بخشی به فضاها با استفاده از سیستم نورپردازی مناسب و از بین بردن فضاهای مرده و رها شده و موانع دید ناظر و آموزش شهروندان صورت گیرد.

حسینی نیا با اشاره به فضاهای بی‌دفاع شهری اطراف مادی فدن، تصریح کرد: مسائل مربوط به این فضا کمبود و فقدان نور و روشنایی بی نظمی فیزیکی (آشفتگی) فرصت محدود برای نظارت و کنترل، فقدان استفاده یا استفاده مداوم تراکم ساختمانی، کمبود ساختمان آرام و خلوت بودن و تعریف ضعیف اراضی رها شده است که در راستای حل این مسائل انجام اقداماتی همچون طراحی پاتوق محلی در اطراف مادی به منظور جذب جمعیت پیاده تعبیه تجهیزات روشنایی، نیمکت و سایبان، طراحی مسیر پیاده تفکیک شده افزایش جذابیت حضور پیاده با زیباسازی مسیر، تعیین وضعیت مالکیت پلاک‌های بلاتکلیف است.

کد خبر 516472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.