کمیسیون بهداشت با برنامه‌های گزینه‌ پیشنهادی وزارت تعاون موافقت کرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس در جریان بررسی صلاحیت حجت عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، زهرا شیخی در نشست علنی امروز -دوشنبه یکم شهریورماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بدین شرح است:

مقدمه:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر جامعه هدف، دستگاهی با وظایف چندین مجموعه بزرگ تلقی می‌گردد. لذا شایسته است که در ابتدای دولت سیزدهم که چشم میلیون‌ها ایرانی به اقدامات راهگشا و امیدوارکننده‌اش در رفع تنگناهای جاری و بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی جامعه دوخته شده است، نسبت به بررسی سوابق و برنامه‌های وزیر محترم پیشنهادی اهتمام کافی مبذول گردد.

این کمیسیون در راستای ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این مهم را در جلسه خود مورد رسیدگی قرار داد که به شرح ذیل به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند.

شرح استعلامات:

جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه اصفهان می‌باشند. عضویت در صندوق اجتماعی بیمه روستاییان و عشایر از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله سوابق قابل ذکر ایشان می‌باشد. سمت‌های مدیریتی در کمیته امداد امام (ره) و ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موجب شده که ایشان به خوبی با وظایف، اختیارات و همچنین مشکلات و معضلات مزمن این وزارتخانه آشنا باشند.

تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

جناب آقای دکتر عبدالملکی در نشست این کمیسیون مواضع، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در زمینه‌های درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش رفاه و تأمین اجتماعی و بهزیستی را بیان نمودند.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

یکی از مهمترین کارکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریگلاتوری و تنظیم اصول و سیاست‌های نظام جامع تأمین اجتماعی است که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان مهمترین بازوی آن با شخصیت حقوقی مستقل، نمونه بارز و شاخص آن می‌باشد از اولین و بلکه مهمترین شاخص‌هایی که می‌باید در ارزیابی کم و کیف برنامه‌های وزیر قرار گیرد و مورد امعان نظر این کمیسیون قرار گرفت عبارتند از:

_تاکید برتعیین تکلیف و مطالبه بدهی‌های دولت به

سازمان تأمین اجتماعی

- ارتقا فعالیت‌های شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به ویژه سازمان‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی

-ارتقاء کیفی و کمی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تأمین اجتماعی با رویکرد اصلاح فرایندهای جاری، جذب نیروهای متخصص و کارآمد و به روز رسانی زیر ساخت‌های ارائه خدمات فوق در حوزه درمان تأمین اجتماعی

- تاکید بر تفویض اختیار لازم به رؤسای بیمارستان‌های تأمین اجتماعی با هدف تسریع در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی

- تاکید بر ارتقا هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی با هدف حفظ کرامت بیمه شدگان تأمین اجتماعی

- تاکید بر پیش بینی ساز و کارهای لازم و تمهید خدمات کمی و کیفی تشخیصی، درمانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی و ایجاد دورانی پر نشاط و مملو از سلامت برای آنان

- توزیع عادلانه خدمات و امکانات تشخیصی، درمانی و توانبخشی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار

- تاکید بر ارتقا کمی و کیفی و بهبود سطح خدمات تخصصی به مددجویان بهزیستی در عرصه‌های توانبخشی اجتماعی، درمان و تقویت مراکز مثبت زندگی با مشارکت و بهره‌مندی از توان بخش خصوصی

- ایجاد و تقویت ساز و کار لازم برای پیشگیری از وقوع معلولیت‌ها اعم از معلولیت‌های ناشی از حوادث و معلولیت‌های مادرزادی

- اهتمام به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی خصوصاً قانون احکام دائمی و قوانین برنامه و احکام لازم‌الاجرای بودجه سنواتی.

- تاکید بر تدوین برنامه‌های عملیاتی و علمی با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان

- تاکید بر تدوین برنامه‌های کاربردی و علمی برای غلبه بر مشکلات صندوقهای بازنشستگی

- تعامل با مجلس شورای اسلامی به عنوان یک ضرورت و استفاده از ظرفیت‌های مجلس در حل مسائل نظام سلامت

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالا دستی:

با توجه به ارائه راهکارهای اساسی در خصوص جهش تولید در بخش‌های تولیدی وزارتخانه، اصلاحات پارامتریک بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی و نیز خط مشی‌های ساماندهی حوزه درمان که از زمینه‌های فعالیت‌های تخصصی این کمیسیون می‌باشد، این کمیسیون مراتب را با دید مثبت ارزیابی نموده و عزم ایشان برای بهره‌مندی از هسته‌های اندیشه‌ورزی و نیروهای جوان و خلاق به همراه تجربه‌گرایی و شایسته در انتصاب مدیران ارشد را از نقاط قوت وی می‌داند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

این کمیسیون بر اساس برنامه اعلامی برابر با ماده (۲۰۲) آئین نامه داخلی مجس شورای اسلامی طی نشستی با ایشان موضوعات مورد نظر را به بحث و بررسی گذارد که نتیجه نهایی را به شرح زیر به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی:

این کمیسیون پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی با اسناد بالا دستی، جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی را با اکثریت آرا فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص داد.

کد خبر 516440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.