استفاده از ظرفیت بانوان به عنوان مشاوران ائمه جماعات مساجد

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: در برخی مساجد بانوان از اعضای اصلی هیئت امنا هستند همچنین تلاش داریم از توان آنها با عنوان مشاوران امام جماعت و خادمان در مساجد بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدصادق ابطحی صبح امروز -دوشنبه یکم شهریورماه- در نشست خبری مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ۱۳۶۸ به همت برخی فقهای دینی با هدف ساماندهی امور مساجد تشکیل شد و طی حکمی آیت الله مهدوی به عنوان مسئول این مرکز منصوب شد.

وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در سال ۱۳۷۵ به همت آیت الله العظمی مظاهری تشکیل شد که در سال گذشته اینجانب به عنوان مدیر اجرایی این مرکز در استان اصفهان منصوب شدم و امیدوارم با همکاری مجموعه ائمه‌های مساجد، برنامه‌های این مرکز به سرانجام برسد. متأسفانه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبوده و همین موضوع باعث شده که در بکارگیری نیروهای توانمند و تحقق اهداف تعیین شده این مرکز با مشکلاتی مواجه شویم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تاکید کرد: توانمند سازی ائمه جماعت، حمایت و تقویت عملکردی روحانیون مساجد، ارتقای بصیرت سیاسی ائمه جماعت و ارتقای نظام مدیریتی مساجد از جمله مهمترین برنامه‌های این مرکز است.

ابطحی خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی‌ها قرار شد حدود نیمی از اعضای هیئت امنای مساجد از جوانان انتخاب شوند که این موضوع می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات مساجد که به لحاظ مسن بودن اعضای هیئت امنا رخ می‌داد را بر طرف کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان هماهنگ‌سازی دستگاه‌های اجرایی در راستای توانمندسازی مساجد است. در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی متعددی از جمله پایگاه‌های بسیج، کانون فرهنگی اداره ارشاد اسلامی و هیئات مذهبی در مساجد فعال هستند و بر همین اساس شورایی جهت هماهنگی بین این دستگاه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شد و بسیاری از سیاست‌های امور مساجد در این شورای هماهنگی مساجد مطرح شد و در این راستا اقدامات ارزنده‌ای شده است.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تاکید کرد: این شورا از مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد اسلامی، اوقاف، فرمانده سپاه استان، نمایندگی ولایت فقیه در سپاه و مسئول دفتر امام جمعه اصفهان تشکیل شده و در خصوص ساماندهی امور مساجد تصمیماتی اتخاذ می‌کند.

ابطحی ادامه داد: در تفکیک وظایف کانون‌های مساجد و نهاد بسیج اقدامات خوبی شد و در حال حاضر کلاس‌های قرآن و تفسیر و آموزش نهج‌البلاغه توسط ائمه جماعت در مساجد فعال است، اما در قالب کلاس، برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و آموزش به شکل عام انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان علی رغم بودجه ۳۰ میلیاردی این مرکز در پایتخت، از هیچ اعتبار دولتی برخوردار نیست برای حل این معضل با نمایندگان مجلس استان رایزنی‌هایی شده تا ردیف بودجه برای این موضوع تعیین شود. در حال حاضر اعتبار مرکز رسیدگی به امور مساجد استان از طریق اعتبار ۱۵ میلیونی از سوی دفتر امام جمعه اصفهان به شکل ماهیانه تأمین می‌شود، اما این مبلغ پرداخت حق‌الزحمه کارکنان این مرکز را هم کفاف نمی‌دهد در صورتی که استان اصفهان پنج هزار مسجد دارد و در نظر گرفتن اعتبار مجزا برای هر یک از این مساجد کار مشکلی است.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تاکید کرد: این مرکز در راستای کمک به ارتقای سطح آگاهی مردم در مورد جرم شناسی و تأمین امنیت مساجد توافقنامه‌ای را با کمک نیروی انتظامی تنظیم کرده است همچنین توافقنامه‌ای به همت این مرکز با جامعة المصطفی منعقد شد تا از طلبه‌های اتباع خارجی حمایت شود. توافقنامه دیگری با اداره اوقاف با هدف صدور احکام هیئت امنای مساجد توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد تنظیم شد. در خصوص تشکیل دفاتر امور دعاوی در مساجد نیز با دادگستری رایزنی شده است زیرا برخی از دعاوی در مساجد قابل حل بوده و نیاز به ارجاع آن به دادگستری نیست.

ابطحی تصریح کرد: متأسفانه در بعضی مساجد استان اصفهان برخی متولیان اجازه نصب تصویر امام‌خمینی (ره) با تصاویر شهید سلیمانی را نمی‌دهند و از حضور پایگاه‌های بسیج در این مساجد ممانعت می‌کنند که با هیئت امنای این گونه مساجد برخورد خواهد شد زیرا مسجد مجموعه‌ای حکومتی بوده و اینگونه رفتارها معنایی ندارد و نباید اجازه داد مساجد به محلی‌های سکولار تبدیل شود.

وی یادآور شد: در برخی مساجد بانوان از اعضای اصلی هیئت امنا هستند همچنین تلاش داریم از توان آنها با عنوان مشاوران امام جماعت و خادمان در مساجد بیشتر استفاده کنیم. متأسفانه در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور برخی مساجد تعطیل شد در صورتی که تعطیلی مسجد معنا ندارد و تنها باید اقامه نماز به شکل جماعت متوقف می‌شد، اما طی ماه‌های گذشته با هیئت امناهای مساجدی که به صورت کلی تعطیل شده بودند برخورد شد.

کد خبر 516428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.