حل مشکل دفع فاضلاب اهواز اولویت نخست است

سرپرست شهرداری اهواز مطالبه نخست مردم اهواز را حل مشکل دفع فاضلاب دانست و گفت: با وجود اینکه تاکنون برای حل این مشکل اعتباری به شهرداری اهواز پرداخت نشده است اما این شهرداری یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال برای طرح های ضربتی و مشارکتی با آبفا در بخش دفع فاضلاب هزینه کرده است.

به گزارش ایمنا، علیرضا عالی پور اظهار کرد: موضوع دفع آب‌های سطحی در اهواز مشکلی زیرساختی با منابع محدود است؛ اما شهرداری مطالعات آن را به اتمام رسانده و طرح‌های بخش فاضلاب در اهواز یکی پس از دیگری آغاز می‌شود، ۵۰ درصد هزینه اجرای این پروژه‌ها با دولت و ۵۰ درصد دیگر بر عهده شهرداری بوده است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی اعضای دوره قبل شورای شهر اهواز ۵۷ نقطه فوق بحرانی فاضلاب در اهواز وجود دارد که در قالب ۹۲ طرح تعریف شده‌اند، اضافه کرد: ۱۴۲ پروژه مشترک با آبفای خوزستان برای دفع آب‌های سطحی تعریف شده است اما با این شرایط نمی‌توان چشم‌انداز خوبی برای فصل بارندگی پیش رو برای اهواز ترسیم کرد و در صورتیکه در این سطح از آمادگی باشیم مجدد شاهد آبگرفتگی‌ها در اهواز خواهیم بود.

سرپرست شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: در تابستان امسال در بیش از یک هزار نقطه در اهواز مشکل سرریز فاضلاب گزارش شد. با سر ریز فاضلاب در بسیاری از نقاط شهر اهواز، فاضلابی به ایستگاه پمپاژ نمی‌رسد. تا پیش از شروع بارندگی در خوزستان ۲ ماه فرصت داریم تا ریزش خطوط فرعی شبکه فاضلاب شهر اهواز برطرف شود همچنین برنامه لایروبی و رسوب گیری شبکه فاضلاب اجرا شود.

عالی پور با اشاره به نیاز این شهرداری به ۴۰ دستگاه مکنده و لایروب گفت: در صورتیکه تأمین این تعداد دستگاه مکنده در توان استان نیست باید از استان‌های دیگر تهیه شود، از هم اکنون باید شهرداری اهواز را به این ماشین آلات مجهز کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: تا سال ۱۳۷۰ حل مشکل فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری بود اما با تأسیس شرکت آب و فاضلاب، موضوع فاضلاب به آن‌ها سپرده شد که از آن زمان به بعد اقدام لازم در زمینه اجرای زیرساخت دفع آب‌های سطحی در اهواز اجرا نشد.

سرپرست شهرداری اهواز گفت: شهرداری اهواز و آبفا به تنهایی توان مالی و بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی اجرا و اصلاح شبکه فاضلاب شهر اهواز را ندارند لذا در اولویت نخست به منظور افزایش سرعت تخلیه فاضلاب خط عریض‌تری به ایستگاه پمپاژ طراحی شده و پمپ قوی‌تر برای پمپاژ فاضلاب به کار گرفته شد.

عالی پور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح دفع آب‌های سطحی کوی علوی اهواز تاکید کرد: این منطقه از بحرانی‌ترین مناطق اهواز در دفع آب‌های سطحی است چراکه بالغ بر ۵۰ درصد نارضایتی‌ها از این منطقه است.

وی افزود: برنده مناقصه این پروژه از سال ۱۳۹۸ مشخص شد اما به دلیل هزینه زیاد آن، پروژه آغاز نشد که با تأمین اعتبار عملیات اجرایی این طرح چندی پیش آغاز شد.

بسیاری از مناطق شهر اهواز در فصل بارندگی شاهد طغیان فاضلاب و جاری شدن جریان فاضلاب در معابر و خیابان‌ها هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 516398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.