۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
اصلی ترین دلایل تعریق دست

متخصصان می‌گویند عوامل مختلف محیطی و داخلی می‌تواند باعث تشدید تعریق در دستان شود.

به گزارش ایمنا، مانند سایر بخش‌های بدن، دست‌ها نیز دارای غده‌های تعریق است که می‌تواند تحت تأثیر مواردی همچون احساسات، محیط و داروها قرار بگیرد. از آنجا که انسان برای کارهای روزانه خود به طور مداوم از دستانش استفاده می‌کند، تعریق دستان می‌تواند باعث بروز احساس ناخوشایند شود.

تعریق شدید دست، بیماری است که می‌تواند برای مدت کوتاه یا به صورت مزمن و دائمی بروز کند. محققان دلایل متعددی برای بروز این بیماری مطرح کرده اند که اصلی‌ترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

اضطراب، نگرانی و شرایط تنش زا

از عوامل مهم دخیل در تعریق شدید دست اضطراب و نگرانی است. تحقیقات نشان داده است شرایط تنش زا می‌تواند این بیماری را تشدید کند. با افزایش آدرنالین، بدن برای مقابله با عوامل تنش زا و خطرناک اقدام به تعریق شدید می‌کند.

گرمای شدید محیط

همانطور که گرمای شدید هوا می‌تواند باعث تشدید تعریق در زیر بغل و سایر نقاط بدن شود، این موضوع می‌تواند به تشدید تعریق در دستان منجر شود.

رژیم غذایی نامناسب

تحقیقات نشان داده است مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند تعریق دست را تشدید کند که از آن جمله می‌توان به سیر، پیاز، کافئین، غذاهای تند و نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد.

استعمال دخانیات

زمانی که نیکوتین موجود در سیگار وارد بدن می‌شود با گیرنده‌های عصبی نورون‌ها ترکیب می‌شود. این موضوع باعث تحریک غده‌های تعریق و تشدید عرق کردن دستان می‌شود.

عدم تعادل هورمونی

‌هورمون‌ها بر کارکرد مناسب سلول‌های عصبی که تحریک کننده فعالیت غدد تعریق است، نقش دارد و عدم تعادل آن کارکرد مناسب بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از جمله مواردی که باعث عدم تعادل هورمونی بدن و تشدید عرق می‌شود می‌توان به مواردی همچون اختلالات تیروئید، دیابت شیرین، توقف قاعدگی (به دلیل یائسگی یا مواردی همچون بارداری) و سرطان پروستات اشاره کرد.

بیماری‌های زمینه‌ای

زمانی که فرد شاهد تعریق دست بدون دلیل مشخصی است اصطلاحاً به آن هیپرهیدروز می‌گویند. این موضوع بیشتر به دلیل سابقه خانوادگی (وراثت) بروز می‌کند و می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل به آن معلولیت خاموش هم اطلاق می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 516369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.