قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

تشکیل محور مقاومت مردمی در پنجشیر افغانستان، بررسی وضعیت تأمین داروی بیماران، وضعیت فعلی مردم افغانستان، بررسی حواشی جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس و شکست برنامه‌های آمریکا در افغانستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ دوشنبه یکم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پنجشیر در دوراهی جنگ و صلح» به بررسی تشکیل محور مقاومت مردمی در پنجشیر افغانستان پرداخت و نوشت: هنگامی که طالبان در سال ۱۹۹۶ کابل را تصرف کرد، برهان الدین ربانی، رئیس جمهور وقت و احمد شاه مسعود، وزیر دفاع اسبق افغانستان به همراه هم‌پیمانانشان به شمال افغانستان عقب‌نشینی کردند. طالبان اکثر نقاط افغانستان را بجز شمال آن تصرف کرده بود. مسعود که لقب شیر پنجشیر را داشت یک جبهه متحد از نیروهای ضد طالبان را در دره پنجشیر ایجاد کرده و مقاومت علیه حکومت طالبان را ادامه داد.

مسعود در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱، دو روز قبل از حملات تروریستی علیه مرکز تجارت جهانی در نیویورک ترور شد اما ائتلاف شمالی که او فرماندهی می‌کرد نقشی حیاتی را در حملات تحت رهبری آمریکا علیه طالبان که منجر به سقوط سریع حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ شد ایفا کرد حالا طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره به کابل بازگشته و با اینکه کنترل تقریباً همه افغانستان را برعهده دارد اما باز هم پنجشیر مانده است و مقاومت می‌کند.

احمد مسعود ۳۲ ساله، پسر احمد شاه مسعود در این استان واقع در شمال شرق افغانستان مقاومت جدیدی علیه طالبان راه انداخته است. امرالله صالح، معاون اول دولت اشرف غنی، رئیس جمهور متواری افغانستان هم گمان برده می‌شود که نزد مسعود در پنجشیر است. هفته گذشته، صالح خودش را طبق قانون اساسی به عنوان رئیس جمهوری موقت مشروع افغانستان اعلام کرد در حالی که طالبان در تلاش برای تشدید تسلطش بر افغانستان است نشانه‌های اولیه حاکی است مقاومت علیه حکومت آنها در پنجشیر در حال شکل‌گیری است.

قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دارو در انبار- مردم سرگردان» به بررسی وضعیت تأمین داروی بیماران پرداخت و نوشت: آنچه که در کشور و داروخانه‌ها مشهود است، کمبود اقلام دارویی آن‌ هم روزهای سختی است که مردم در شعب داروخانه‌ها برای یک قلم دارو، سرگردان هستند و صف‌های جلوی داروخانه‌ها به عاملی برای شیوع کرونا تبدیل شده است. این صف‌ها و نگرانی‌ها تا حدی پیش رفت که رئیس جمهور برای بررسی این وضعیت به چند داروخانه مراجعه کرد و با مردم نگران رودررو صحبت کرد. در این میان و در شرایطی که وزیر بهداشت دولت سیزدهم انتخاب نشده و در روزهایی که مسئولان وزارت بهداشت روزهای آخر کاری خود را پشت سر می‌گذارند، انتشار فیلمی از انبار گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و انباشت هزاران تن دارو، سبب شد که این بدبینی به وجود بیاید که دستی برای افزایش قیمت دارو با توجه به درخواست مردم در کار است.

در این میان و در روزهایی که قیمت برخی از داروها به‌شکل نجومی افزایش داشته و اقلام داروهای تولید داخل حتی از مشابه‌های خارجی آن با افزایش قیمت روبه‌رو بوده، در هفته جاری ۲۰ تن از این اقلام با مجوز وزارت بهداشت و دستور قضائی ترخیص شد. البته این ترخیص هم چندان ساده نبود چون با وجود انتشار تصاویر مستند از محموله‌های چند هزار تنی دارویی فراموش شده در انبارهای گمرک، مسئولان سازمان غذا و دارو، ظرف روزهای گذشته انتشار این اخبار و تصاویر را به «جوسازی و جنگ روانی علیه وزارت بهداشت» منتسب کرده و منکر دپوی محموله‌های حجیم دارو در انبارهای گمرک شدند. این تکذیب و انکار در حالی است که بر اساس گزارش اولیه گمرک، حدود ۱۸ تن مواد اولیه داروی مرتبط با کرونا در انبارها و سردخانه‌های فرودگاه امام خمینی (ره) قرار داشت که در هفته جاری در چارچوب مصوبات و با مجوز سازمان غذا و دارو ترخیص این اقلام آغاز شد و به دنبال همین توافقات صورت گرفته و الزامات مؤکد دستگاه قضائی، بنا به آخرین اعلام مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک ایران، طی روزهای گذشته، بیش از ۲۰ تن مواد اولیه داروهای مرتبط با کرونا از جمله رمدسیویر، فاویپیراویر، بتادکس و فاموتیدین از گمرک ترخیص شده در حالی که این حجم ۲۰ تنی شامل اقلام دارویی موجود در سردخانه‌های فرودگاه امام خمینی (ره) و ترخیص از پای پرواز است.

قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خنده‌های کابل کجاستی؟» به بررسی وضعیت فعلی مردم افغانستان پرداخت و نوشت: مهر سال ۹۷، نگار دختر دانش‌آموز شیفت دوم یکی از مدارس دولتی تهران، گوشه‌ای از سالن مدرسه و در زنگ تفریح گفت: «پدرم می‌گوید قبل از جنگ، افغانستان خیلی سرسبز و قشنگ بوده، می‌گوید وقتی بچه بودم کلی خانه قشنگ و باغ بود و در باغ‌ها بازی می‌کردیم.» فروردین سال ۹۸ رضا، عکاس ۳۶ ساله ساکن مشهد، گوشه یکی از کافه‌هایی که جوانان منطقه گلشهر راه انداخته بودند از نخستین تجربه سفرش به سرزمین مادری گفت: «با اینکه خیلی ایران را دوست دارم اما زمانی که افغانستان بودم این حس را داشتم که وقتی در خیابان راه می‌روم، انگار قدمم ۱۰ سانتی‌متر بلندتر شده.» اسفند سال ۹۹، فریحه، فعال مدنی ساکن کابل گفت: «جهان‌بینی طالبانی هویت مستقل زنان را برنمی‌تابد. تعریف مشخصی که از زنان دارند ابژگی و مال قابل تصرف مردان است و جایی در سپهر عمومی ندارند. حقوق نسبی که ما توانسته‌ایم به آنها دست پیدا کنیم اصلاً در ایدئولوژی طالبان جایی ندارد. دوباره آمدن طالبان در بدنه سیاسی، پشت پا کردن به این احساسات است و نگرانی بسیاری را برای زنان ایجاد کرده است.»

نگار افغانستان را ندیده بود، رضا با لذت از تجربه اولین دیدارش با سرزمین مادری گفت و فریحه همین چند ماه قبل از دل کابل از نگرانی برای افغانستان و زنان افغانستان می‌گفت. ظرف چند روز ناگهان تمام این تصویرهای دیده و نادیده از سرزمین مادری، امیدها و نگرانی‌ها، خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها، با عکس‌ها و خبرهایی که از پیشروی و فتح یک به یک و سریع شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان توسط طالبان رسید، دود شدند و به هوا رفتند. هفته پیش فریحه پیام گذاشت: «حیف هزار حیف». در خارج از افغانستان، بخش بزرگی از آن فرزندان مهاجران و پناهجویان افغان، چه آنهایی که افغانستان دیده و چه آنهایی که با نامش بزرگ شده‌اند، دارند این «هزار حیف» که فعال زنان ساکن کابل گفت را با صدای بلند تکرار می‌کنند، فریاد می‌زنند. تاریخ انگار تمام این ۲۰ سال گذشته را نادیده گرفته، آنهایی که حاکمیت طالبان را تجربه کرده بودند یا تنها آثارش را دیده و خاطراتش را شنیده بودند انگار می‌خواهند شانه‌های دنیا را تکان دهند: «ببینید! کاری کنید!»

قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قالیباف در برابر جبهه پایداری؟» به بررسی حواشی جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس پرداخت و نوشت: قالیباف در برابر جبهه پایداری؟ از نامه سرگشاده دو هفته پیش روان‌بخش عضو جبهه پایداری خطاب به ابراهیم رئیسی در مخالفت سفت و سخت با گزینه وزیر اطلاعات کاملاً قابل پیش‌بینی بود که جبهه پایداری در صحن مجلس روبه‌روی خطیب به صف خواهد شد. خطیب از همکاران رئیسی در قوه قضائیه است و احتمالاً بابت شناخت خوبی که نسبت به او دارد برای این سمت در نظرش گرفته است. از سوی دیگر تصور می‌شود که جبهه پایداری علی‌رغم تلاش‌هایش نتوانسته آن سهمی را که می‌خواسته از کابینه رئیسی بگیرد به ویژه وزارتخانه‌های حساس را. با پایان گمانه‌زنی‌ها برای وزیر اطلاعات دولت سیزدهم، اخبار حاکی از این بود که آرزوی جبهه پایداری برای تسلط بر این وزارتخانه، محقق نشده است. نصرالله پژمانفر (نماینده مشهد و عضو تندرو جبهه پایداری) که تلاش می‌شد از طرف پروپاگاندای رسانه‌ای به عنوان گزینه اصلی وزارت اطلاعات در دولت سیزدهم مطرح شود و سیدمحمود نبویان که تلاش می‌شد نام او نیز در لیست کاندیداهای تصدی وزارت اطلاعات گنجانده شود، دو چهره مد نظر این جبهه برای وزارت اطلاعات بودند.

جبهه پایداری دیروز در حالی از در مخالفت با خطیب درآمد که قبل از آنها گزارش کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون شوراها، در حمایت از گزینه وزارت اطلاعات در صحن قرائت شده بود. حالا باید منتظر ماند و دید که در روز رأی اعتماد این گزارش کارشناسی کمیسیون‌هاست که می‌تواند نظر مثبت نمایندگان را به سمت خطیب جلب کند یا هیاهو و لابی جبهه پایداری در برگرداندن نگاه صحن به سمت خطیب.

غلامحسین رضوانی، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت و مدعی شد که مخالفت‌هایش جنبه گروهی و حزبی ندارد. او گفت: برچسب‌زدن به کسانی که با وزیر پیشنهادی اطلاعات مخالفت می‌کنند، خلاف انصاف و وجدان و خلاف منویات اعلام‌شده رهبری است چون ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تأکید کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه در درخشان‌ترین دوران قوه قضائیه، خطیب رئیس حفاظت اطلاعات این قوه بود اما اقدام مؤثری از او مشاهده نشده است گفت که او در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیر قابل قبولی ارائه کرد. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضائیه در دوران ایشان قابل دفاع است. آنچه دوستان مطرح کردند این است که ایشان علی‌رغم توانایی بالا به‌موقع وارد عمل نمی‌شود؛ اشراف کامل بر سیستم‌های امنیتی ما به کوری چشم غرب‌گرایان دین‌ستیز طوری است که با ورود به‌موقع توانمندی‌ها، منجر به پیشگیری کامل می‌شود یا در صورت ضرورت اقدام جدی می‌شود. می‌گویند اگر او بخواهد می‌تواند، من هم می‌گویم پیشگیری یا اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست. رضوانی با اشاره به شبهه مطرح‌شده در باب فتنه ۸۸، اظهار کرد: تکرار می‌کنم آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسماً اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف درباره فتنه و فتنه‌گران ابهامات را برطرف کنید.

قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزرگ‌ترین تحقیر تاریخ آمریکا چگونه در افغانستان رقم خورد؟» به بررسی شکست برنامه‌های آمریکا در افغانستان پرداخت و نوشت: با گذشت یک هفته از فرار «اشرف غنی» و مقامات دولت غرب‌گرای افغانستان و سقوط کابل و فرار تحقیرآمیز و با عجله نیروهای آمریکایی از این کشور واکنش‌ها به این تحولات ادامه دارد و رسانه‌ها و مقامات غربی همچنان دولت بایدن را زیر آماج شدیدترین انتقادات خود قرار می‌دهند.

کار به جایی رسیده که برخی از جمهوری خواهان خواهان استعفای بایدن شده‌اند. شماری از مقامات سابق دموکرات و جمهوری خواه نیز تاکید می‌کنند این عقب‌نشینی نبود، فراری تحقیرآمیز بود. بسیاری از کارشناسان آمریکایی نیز با توجه حوادث روزهای اخیر فرودگاه کابل می‌گویند دیگر متحدان آمریکا اعتمادی به واشنگتن نخواهند داشت چرا که آنها نیز مثل مردم افغانستان رها خواهند شد. حتی صهیونیست‌ها که متحدان اصلی آمریکا محسوب می‌شوند زبان به شماتت گشوده‌اند. مثلاً «عاموس یادلین» رئیس‌پیشین اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفته «این عقب‌نشینی یک فرار تحقیرآمیز بود». یا «عاموس گلعاد» رئیس‌پیشین بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی که گفته «شاهد شکست فجیع اطلاعاتی آمریکا در طول مرحله تصمیم‌گیری‌ها هستیم و ما باید واقعاً بیدار باشیم تا اینها در منطقه ما رخ ندهد».

دیروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پر کار بود. او در جدیدترین واکنشش به شکست فضاحت بار آمریکا در افغانستان روز شنبه در اظهاراتی در جمع حامیانش در آلاباما ضمن حمله به سیاست‌های دولت جو بایدن و خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور، گفت: «تحولات افغانستان، بزرگترین تحقیر سیاست خارجی در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود». بر اساس گزارش «رویترز»، ترامپ که قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند، افزود: «تحولات اخیر افغانستان یک شکست نظامی بزرگ است که بی‌کفایتی واشنگتن را نشان می‌دهد… جهان اکنون در حال تماشای آمریکاست و به این فکر می‌کند که «چه اتفاقی با این سرعت برای ایالات متحده رخ داده است؟» خروج ما به معنای تسلیم کامل بود.

این مسئله همچنین نشانگر کار به جایی رسیده که برخی از جمهوری خواهان خواهان استعفای بایدن شده‌اند. شماری از مقامات سابق دموکرات و جمهوری خواه نیز تاکید می‌کنند این عقب‌نشینی نبود، فراری تحقیرآمیز بود. بسیاری از کارشناسان آمریکایی نیز با توجه حوادث روزهای اخیر فرودگاه کابل می‌گویند دیگر متحدان آمریکا اعتمادی به واشنگتن نخواهند داشت چرا که آنها نیز مثل مردم افغانستان رها خواهند شد. حتی صهیونیست‌ها که متحدادن اصلی آمریکا محسوب می‌شوند زبان به شماتت گشوده‌اند. مثلاً «عاموس یادلین» رئیس‌پیشین اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفته «این عقب‌نشینی یک فرار تحقیرآمیز بود». یا «عاموس گلعاد» رئیس‌پیشین بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی که گفته «شاهد شکست فجیع اطلاعاتی آمریکا در طول مرحله تصمیم‌گیری‌ها هستیم و ما باید واقعاً بیدار باشیم تا اینها در منطقه ما رخ ندهد».

دیروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پر کار بود. او در جدیدترین واکنشش به شکست فضاحت بار آمریکا در افغانستان روز شنبه در اظهاراتی در جمع حامیانش در آلاباما ضمن حمله به سیاست‌های دولت جو بایدن و خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور، گفت: «تحولات افغانستان، بزرگترین تحقیر سیاست خارجی در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود». بر اساس گزارش «رویترز»، ترامپ که قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند، افزود: «تحولات اخیر افغانستان یک شکست نظامی بزرگ است که بی‌کفایتی واشنگتن را نشان می‌دهد… جهان اکنون در حال تماشای آمریکاست و به این فکر می‌کند که «چه اتفاقی با این سرعت برای ایالات متحده رخ داده است؟» خروج ما به معنای تسلیم کامل بود.

قالیباف در برابر جبهه پایداری؟

کد خبر 516362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.