تحقق‌پذیری طرح‌های شهری نیازمند بسترسازی است

یک پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: زیرساخت‌های اقتصادی، قانونی و نهادی برای اجرای طرح‌های شهری فراهم شود تا فارغ از مسائل و مشکلات موجود طرح‌ها واقع بینانه تهیه شود و در مرحله اجرا نیز با کمترین چالش مواجه باشند.

محمود اولاد در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تحقق‌پذیری طرح‌های شهری نقش مهمی در فرآیند اجرای مقررات، قوانین و ضوابط شهری دارد و بستر مناسب را برای فعالیت سازمان‌های شهری از جمله شهرداری فراهم می‌کند بدین منظور نیاز است طرح‌های توسعه شهر واقعیت‌های موجود شهر و ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی را در نظر داشته باشد.

این پژوهشگر اقتصاد شهری با اشاره به اهمیت توجه به مسائل اقتصادی، خاطرنشان کرد: در صورتی که منابع درآمدی مشخصی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته نشود عملاً اجرای آن توسط شهرداری ممکن نیست و در صورت لزوم انجام طرح نیز مشکلاتی برای تأمین منابع مالی ایجاد می‌شود که در نهایت زیرساخت‌های شهری را تخریب می‌کند.

اولاد تاکید کرد: مدیریت واحد در همه ابعاد از دیگر پارامترهای مهم در تحقق پذیری طرح‌های شهری است چرا که یک شهر سازمان‌ها و نهادهای مختلفی دارد و چنانچه مدیریت واحدی بر همه فرآیندها و مسائل شهری نباشد عملاً پیاده سازی هدفمند طرح‌ها ممکن نیست.

وی ادامه داد: شهر یک سیستم بسیار پیچیده است لذا مدیریت‌های چندگانه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر و ساکنان آن باشد و نیاز است سیاست‌هایی در سطح شهر به منظور پیشبرد اهداف در نظر گرفته شود.

این پژوهشگر اقتصاد شهری تصریح کرد: نبود منابع مالی پایدار موجب شده تا کاربری‌های و سرانه‌های مورد نظر محقق نشود و زمین‌های شهری به کاربری‌هایی اختصاص پیدا کند که بیشتر تأمین کننده منافع اشخاص و نه منافع عموم مردم است.

اولاد گفت: در چنین شرایطی ایجاد کاربری‌های آموزشی و فضای سبز، همچنین سرانه‌های فرهنگی و ورزشی که شهر را به سمت انسان مدار بودن سوق می‌دهد، عمدتاً محقق نمی‌‎شود و بیشتر منابع مالی صرف حوزه‌های عمرانی ترافیکی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیار مهم است که زیرساخت‌های اقتصادی، قانونی و نهادی برای اجرای طرح‌های شهری فراهم شود تا فارغ از مسائل و مشکلات موجود طرح‌ها واقع‌بینانه تهیه شوند و در مرحله اجرا نیز با کمترین چالش مواجه باشند.

کد خبر 516249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.