بارگذاری‌ها نباید بیشتر از ظرفیت زیست محیطی شهر باشد

یک دکترای شهرسازی گفت: به منظور دستیابی شهر به توسعه‌ای پایدار نیاز است ارتباطات متقابل میان کالبد شهر و فعالیت‌های انسانی در بستر محیط شهری دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد تا بارگذاری‌ها بیشتر از ظرفیت شهر نباشد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مباحث بسیار مهم در حوزه شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری توجه به توسعه پایدار است و یکی از مؤلفه‌های مهم دستیابی به توسعه پایدار در نظر داشتن مسائل زیست محیطی است.

وی افزود: توجه به مسائل زیست محیطی باید در تمامی ابعاد شهر از جمله سیستم‌های دفع پسماند، سیستم‌های حمل و نقل و همینطور در حوزه‌های شهرسازی بررسی شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: نیل به توسعه پایدار شهری به سادگی ممکن نیست زیرا هرکدام از این سیستم‌ها در قالب سیستم بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شهر است در عین حال باید متناسب با معیارهای خاص خودش بررسی شود.

اخگر اضافه کرد: آنچه امروزه در مسیر دستیابی به توسعه پایدار بیشتر از گذشته باید مورد توجه قرار بگیرد، ارتقای کیفیت محیط زیست شهری است چرا که معضلات زیست محیطی امروزه در همه ابعاد شهر رسوخ کرده و کل سیستم شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به منظور حل معضلات شهری و جلوگیری از ایجاد مشکلات گسترده، همینطور حفظ کیفیت محیط شهری نیاز است بارگذاری‌های محیط زیستی متناسب با ظرفیت‌های هر شهر و منطقه شهری باشد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: البته توجه به محیط زیست شهری به واسطه تغییرات گسترده در نظام شهری و آسیب‌های محیط زیستی بیشتر از سایر ابعاد شهر مورد توجه است و راهکارها و پیشنهادات مختلفی برای آن مطرح است اما نیل به محیط زیست شهری پایدار بدون توجه به سایر ابعاد و مولفه‌ها ممکن نیست.

اخگر گفت: کیفیت محیط زیست شهری زمانی به واقع محقق می‌شود که ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار بگیرد به عبارت بهتر چنانچه به مؤلفه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه نشود نمی‌توان راهکارهای پیشنهادی برای حل معضلات زیست محیطی را پیاده سازی کرد.

وی افزود: به منظور دستیابی شهر به توسعه‌ای پایدار نیاز است ارتباطات متقابل میان کالبد شهر و فعالیت‌های انسانی در بستر محیط شهری دقیقاً مورد بررسی قرار بگیرد تا بارگذاری‌ها بیشتر از ظرفیت نباشد.

کد خبر 516189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.