امشب  شاهد "ماه آبی" باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه امشب- یکشنبه ۳۱ مردادماه- در فاز کامل قرار دارد و تماشای مقارنه ماه کامل و دومین سیاره پرنور آسمان برای علاقه‌مندان به آسمان شب بهترین فرصت است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شامگاه امروز _یکشنبه ۳۱ مردادماه_ مشتری بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی بعد از غروب خورشید در کنار ماه بر فراز افق شرقی آسمان در موقعیت مقارنه قابل رصد است. این دو جرم در ساعت ۰۰:۴۹ بامداد ۴۸ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و تا ساعت ۰۵:۴۱ در دسترس است. قدر ماه در این شب منفی ۱۲.۷ و سیاره مشتری منفی ۲.۹ است و هر دو در صورت فلکی جدی قرار دارند.

وی ادامه داد: ماه امشب- یکشنبه ۳۱ مردادماه- در فاز کامل قرار دارد و تماشای مقارنه ماه کامل و دومین سیاره پرنور آسمان برای علاقه‌مندان به آسمان شب بهترین فرصت است. جدایی زاویه‌ای ماه و سیاره مشتری در این شب حدود سه درجه و ۵۷ دقیقه قوسی خواهد بود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان افزود: ماه امروز _یکشنبه ۳۱ مردادماه_ به مرحله کامل یا فاز ماه بدر می‌رسد که کل شب قابل مشاهده است و با غروب خورشید طلوع می‌کند و در هنگام نزدیک شدن به وقت سحر و در واقع لحظاتی قبل از طلوع خورشید غروب می‌کند. در فرهنگ بومی آمریکایی سومین ماه کامل فصل، ماه آبی نامیده می‌شود. طی انفجار آتشفشان معروف کراکاتوآ در سال ۱۸۸۳ خاکستر و گرد و خاک زیادی در هوا وجود داشته است، این اتفاق باعث شده بود که مردم طلوع و غروب را سبز و رنگ ماه را آبی ببینند البته ماه کامل آگوست با نام ماه ماهیان خاویاری نیز شناخته می‌شود که در این زمان از سال صید این ماهی‌ها در دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی امکان‌پذیر بوده است.

وی گفت: این شب‌ها فرصتی نادر برای علاقه‌مندان به نجوم است تا ماه درخشان در کنار غول‌های گازی منظومه شمسی را رصد کنند. امشب ماه بدر و سیاره درخشان مشتری با یکدیگر ملاقات می‌کنند. ماه در لحظه رسیدن به فاز کامل که ساعت ۱۶:۳۱ رخ می‌دهد با میل ۱۶ درجه و ۲۱ درجه جنوبی در صورت فلکی دلو قرار دارد و در فاصله ۳۷۹ هزار کیلومتری زمین واقع خواهد شد.

وی تصریح کرد: لحظه دقیق ماه کامل زمانی تعریف می‌شود که طول دایره البروجی ماه از دید ناظران زمینی دقیقاً ۱۸۰ درجه با دایره البروجی خورشید فاصله دارد. با این حال ما می‌توانیم ماه کامل را در هر زمان بعد از تاریکی آسمان بین ساعات ۱۹:۰۴ تا ۰۶:۳۰ مشاهده کنیم.

کد خبر 516040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.