امنیت فضاهای شهری چگونه تضمین می‌شود؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: نیاز است برنامه ریزان و مدیران ابعاد مختلف امنیت و ایمنی را در سطح گسترده، برای محلات مختلف شهر و اقشار مختلف جامعه شهری، در سنین مختلف مورد توجه و بررسی قرار دهند تا فضاهای شهری به واقع ایمن شود.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ایمنی و امنیت درجات مختلفی دارد، اظهار کرد: یک بعد ایمنی از منظر فیزیکی قابل بررسی است که ویژگی‌های فضایی مرتبط با ایمنی را مورد بررسی قرار می‌دهد در حالی که بعد دیگر امنیت و ایمنی روانی فضا است.

وی افزود: امنیت اجتماعی نیز بعد سوم تأمین امنیت فضاهای شهری است لذا به منظور تأمین ایمنی و امنیت فضاهای شهری باید تمامی این ابعاد مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای طراحی شهری با تاکید بر اینکه تأمین امنیت فیزیکی فضا از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در طراحی فضاهای شهری در ابتدا باید مسائل پدافندی و ایمنی فضا مورد توجه قرار بگیرد که خود شامل استانداردهایی است و کیفیت زندگی را در نقاط مختلف شهر افزایش می‌دهد.

سجادزاده ادامه داد: تأمین ایمنی و امنیت روانی فضای شهری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا فضا باید از حیث روانشناسی محیط ایمن شود.

وی تصریح کرد: پارامترهایی مثل مصالح به کار رفته در طراحی فضا، رنگ و سایر ویژگی‌های روان‌شناسانه در حوزه زیباشناسی، سیما و منظر باید به منظور دستیابی به امنیت و ایمنی اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد تا حس امنیت اجتماعی در شهروندان ایجاد شود.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: ممکن است ایمنی در طراحی یک فضا از نظر فیزیکی تأمین و تدابیر خوبی اندیشیده شده باشد با این حال شهروندان در آن فضا احساس امنیت نکنند و احساس خوبی از حضور در آن نداشته باشند که این خود نشان از آن دارد که تأمین ایمنی و امنیت روانی فضا به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

محله محوری امنیت اجتماعی را ارتقا می‌دهد

سجادزاده اضافه کرد: تأمین ایمنی و امنیت اجتماعی فضا نیز به خصوص در شهرهای ما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا چنانچه این بعد به درستی مورد توجه قرار نگیرد، کیفیت زندگی در محلات و مناطق مختلف شهر به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی محله محوری که در گذشته در شهرهای ما رایج بود، امنیت اجتماعی فضا را افزایش می‌داد، گفت: امنیت اجتماعی به سابقه سکونت افراد و میزان آشنایی آنان نسبت به فضاهای شهری مربوط می‌شود البته متأسفانه قواعد شهرسازی ما امروزه به نحوی است که بستر و محملی برای آشنایی افراد ایجاد نمی‌کند زیرا سیستم شهری ما و شهرسازی ما بیشتر مبتنی بر حرکت سواره است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: محله محوری امروزه از الزامات زندگی شهری است چرا که موجب ایجاد امنیت اجتماعی می‌شود به عنوان مثال وجود یک بازارچه کوچک، مسجد یا یک فضای تفریحی مثل پارک بار امنیت محله را بالا می‌برد زیرا موجب می‌شود ساکنان بیشتر یکدیگر را ببینند و آشنایی بیشتری با یکدیگر پیدا می‌کنند.

سجادزاده گفت: نیاز است برنامه ریزان و مدیران هرکدام از ابعاد امنیت و ایمنی را در سطح گسترده، برای محلات مختلف شهر و اقشار مختلف جامعه شهری در سنین مختلف مورد توجه و بررسی قرار دهند تا فضاهای شهری به واقع ایمن باشد.

کد خبر 515386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.