۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
هنری به نام هرگز تسلیم نشدن

تسلیم نشدن، عملی است مقدس که به بشر در راه رسیدن به اهدافی که برای خود مهم و مقدس می‌داند بسیار اهمیت دارد؛ عملی که مسلمین جهان با یکی از بزرگ‌ترین الگوهای موجود در آن آشنا هستند. امسال مناسبت جهانی آن با تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در زندگی امروز بشر که ادامه و بقا به اتخاذ هدف وابسته است، هر هدف ارزشمندی مقدس محسوب می‌شود و رسیدن به آن نیازمند مداومت و عزم راسخ است. روز تسلیم نشدن، روزی است درباره پرورش ذهنیت عزم و اراده که به انسان کمک می‌کند تا از همه چالش‌های دشواری که زندگی بر سر راهش قرار می‌دهد عبور کند و با گرفتن تصمیمات دشوار، هدفش را در آغوش بگیرد. این روز در مورد ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به خود و دیگران، همچنین گرامیداشت افرادی است که هرگز تسلیم نشدند.

روز جهانی تسلیم نشدن

تسلیم نشدن، انگیزه بسیاری از افراد در سراسر جهان برای رسیدن به بالاترین قله‌های موفق در حوزه خود است؛ حوزه‌ای شامل هر چیزی که به‌عنوان هدف انتخاب شده است. در این راه شکست خوردن بد و شکننده نیست، آنچه شایسته سرزنش است هرگز قدم برنداشتن و اقدام نکردن در مسیری است که به آن تمایل و علاقه وجود دارد؛ تمایلی در سطح شخصی یا جمعی در راستای منافع و صلاح خود و دیگران. انگیزه‌ای که می‌توان آن را در هر قشر و فرد مشغول به هر شغلی، از غول‌های بزرگ صنعتی تا نویسندگان و ورزشکاران و تولیدکنندگان مختلف مشاهده کرد. از نمونه‌های موفق افرادی که هرگز تسلیم نشدند می‌توان از مایکل جردن، جی. کی. رولینگ، بیل گیتس، لیونل مسی و دیگر افراد موفقی که برای موفقیت تلاش کرده‌اند نام برد.

روز تسلیم نشدن که هر سال در ۱۸ آگوست گرامی داشته می‌شود، روز دست نکشیدن از رویاها و اهداف و نیز یادآوری است بر میزان اهمیت آن‌ها، روزی که نشان می‌دهد هرگز نباید از قدم گذاشتن در مسیر هراسید، حتی اگر جهان علیه شما باشد.

تاریخ جهان پر است از نمونه‌هایی از تسلیم نشدن، مداومت و مقاومت برای رسیدن به هدف، اهداف کوچک و بزرگی که هر یک برای شخص هدف گیرنده و شاید اطرافیانش حائز اهمیت و حتی حیاتی بوده است. دامنه این اهداف از انتخاب یک رشته تحصیلی تا تلاش برای رسیدن به آزادی توسط بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان تاریخی گسترده است؛ بزرگانی در تاریخ غرب و شرق که برای یک هدف تمامی تلاش خود را به کار بسته و تا پای جان برای رسیدن به هدف مقدس‌شان ایستادگی کرده‌اند.

مسلمین با عمق مفهوم تسلیم نشدن برای آزادی و ایستادگی برای رسیدن به هدف کاملاً آشنا هستند و الگویی چون حسین ابن علی و داستانی عبرت‌انگیز هم‌چون کربلا دارند. الگویی بزرگ که هر ساله یادبود او و یارانش، قداست هدف‌شان و اهمیت ایثارهایی که برای رسیدن به هدف به کار برده‌اند، در طول محرم و صفر گرامی داشته می‌شود. این گونه نمونه‌های فداکاری برای رسیدن به آزادی در داستان یکایک افرادی که برای وطن و مذهب خود به پا خواسته و تلاش کرده‌اند از زیر سلطه بیگانه رهایی یابند نیز بسیار دیده می‌شود.

علاوه بر این، روز تسلیم نشدن در جهان نه تنها روزی است برای تحسین مردمی که برای رسیدن به اهدافشان تلاش کرده‌اند، بلکه به‌منظور ترغیب کسانی برگزار می‌شود که هنوز به هدف نرسیده ولی تسلیم نشده و به تلاش ادامه می‌دهند. هرچند تسلط کامل این روز روی هرگز تسلیم نشدن است، اما باید دقت داشت که همیشه حرف آسان‌تر از عمل است و دستیابی به هنری مانند تسلیم نشدن نیازمند توجه و پای‌بندی به چند نکته است.

نکاتی برای تسلیم نشدن

یکی از مهم‌ترین نکات برای دستیابی به اهدافی که هنوز حاصل نشده‌اند، آهسته و پیوسته حرکت کردن است. این کار خرد و قدرت لازم برای ادامه دادن را فراهم می‌کند. استراحت سلاح قدرتمندی است که بسیاری از مردم از آن بهره نمی‌گیرند و حتی از قدرت بی‌کران آن بی‌اطلاع هستند. سلاح دیگری که می‌توان در زمینه رسیدن به هدف و هرگز تسلیم نشدن به کار برد، انگیزه است. انگیزه چیزی است که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و بیشترین بهره‌ها را از آن ببرند. شاید بتوان گفت هیچ سلاحی به اندازه یک انگیزه قوی قدرتمند نیست. سلاحی که با جریان خون به تمامی نقاط بدن حرکت می‌کند و انسان را به حرکت وامی‌دارد.

نکته مهم دیگر این است که هر انسانی باید در انتخاب دوستان و اطرافیان خود دقت بسیاری به خرج دهد. جیم ران، کارآفرین و سخن‌ران انگیزشی موفق آمریکایی که همیشه تأثیرات مستقیم و مهمی روی رشد فردی افراد موفق داشته است، شخصیت هر فرد را میانگینی از پنج نفری می‌داند که بیشترین وقت خود را با آن‌ها می‌گذراند. عمر آدمی کوتاه است و گذراندن آن در کنار شخصیت‌های ضعیفی که همیشه جا می‌زنند و از ادامه باز می‌مانند فاجعه‌بار است. چنانچه هر فردی با افرادی دارای روحیه مقاوم احاطه شود و خود تبدیل به کسی شود که عاملی انگیزه‌بخش و روحیه‌دهنده برای دیگری باشد، این عمر کوتاه با بیشترین بازدهی و کارایی سپری خواهد شد و شخص بزرگ‌ترین تغییرات را برای خود، دیگران و جهان ایجاد خواهد کرد.

از دیگر سلاح‌های بشر برای هرگز تسلیم نشدن، مثبت‌اندیشی است. مثبت‌اندیشی در دنیای سرشار از بدبینی که امروزه بشر در آن زندگی می‌کند، عنصری بسیار ارزشمند و قوی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که مثبت اندیش بودن به معنای خوشحالی کورکورانه و تلاش‌های مداوم و بدون استراحت نیست، بلکه به این معناست که باید به خوبی روی اطراف تمرکز کرد و چیزی را از قلم نینداخت.

در نهایت باید دانست که یکی از مهم‌ترین اصول برای رسیدن به هدف، صداقت است. یکی از دلایل اصلی تسلیم شدن افراد این است که با خود صادق نبوده‌اند، چه در مورد احساسی که داشته‌اند، چه در مورد چیزی که می‌خواسته‌اند و چه حتی در مورد راستی و درستی هدف‌شان. یکی از ساده‌ترین نمونه‌ها در این زمینه، این است که برای مثال چنانچه شخصی در شغلی مشغول به کار است که موجب رنجش و ناراحتی‌اش می‌شود و آن را دوست ندارد، با این حال وانمود می‌کند که به شغلش علاقمند است، چرا که دیگران از او چنین انتظاری دارند. در این شرایط فرد تمایل زیادی در برابر تسلیم شدن از خود نشان می‌دهد و خسته از ادامه مسیر، پس از اتلاف بخشی از عمری که فقط یک‌بار در اختیار آدمی است، جا می‌زند. این مورد را می‌توان در تحصیل، ازدواج و هر هدف انتخابی که بدون در نظر گرفتن عنصر صداقت با خود اتخاذ می‌شود، مشاهده کرد.

کد خبر 515382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.