فضای مجازی به بین المللی شدن رویدادهای قرآنی کمک کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن کریم این تجربه را کسب کردیم که می‌توانیم از طریق این فضا، بین‌المللی شدن رویدادها را راحت‌تر شکل بدهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در هشتمین و نهمین بخش از گفت و گوی خود با عنوان «روزگار فرهنگ، هنر و رسانه، به عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه از جمله کلان برنامه‌های خود پرداخت و در خصوص اقدامات و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عمومی سازی دسترسی فرهنگی، اظهار کرد: این کلان برنامه دو برنامه را دنبال می‌کرد که شامل افزایش دسترسی همگانی به فضاها، خدمات و محصولات فرهنگی با نگرش عدالت فرهنگی و همچنین تقویت و حمایت از اصلاح نظام توزیع و فروش محصولات فرهنگی و هنری می‌شد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این کلان برنامه چند مسیر را طی کردیم. مسیر اول سفرهای استانی و امضای تفاهم نامه با استانداری‌ها بود که بر این اساس بتوانیم در ترکیب امکانات وزارتخانه به هر استان به ارتقای زیرساخت‌ها و ارتقای فعالیت‌ها دست یابیم که در این مسیر چند هزاران میلیارد تومان به استان‌ها معطوف شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه و مسیر دوم در حوزه بودجه بود. به این معنا که معاونت‌ها و سازمان‌ها بخشی از بودجه خود را در قالب تفاهم نامه با استان‌ها به سمت هزینه در استان‌ها معطوف کنند و از ۲۰ درصد از بودجه آغاز شد و شاهد رشد بیشتر هم در این زمینه بودیم.

وی افزود: سومین مسیر در حوزه دسترسی و توسعه نظام زیرساخت‌ها در مناطق کشور و چهارمین مسیر توسعه رویدادها در مناطق مختلف کشور بود.

صالحی تصریح کرد: در ۴ سال گذشته تلاش کردیم هم رویدادهای ملی خود را در استان‌ها متعدد کنیم و هم استان‌ها و شهرستان‌ها به پایگاه برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ملی تبدیل کنیم. همچنین بر اساس شعار ایران فقط تهران نیست تلاش شد مردم ایران در این جغرافیا سهمی مشابه از برخورداری‌های فرهنگی کشور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کنار این مسیرها به این فکر کردیم که در برنامه دسترسی چگونه می‌توانیم نظام توزیع فرهنگی و هنری خود را اصلاح کنیم که در این حوزه نیز مسیرهایی طی شده و رو به رشد است، گفت: یکی از این مسیرها این بود که اصلاح نظام توزیع از طریق فضای مجازی صورت بگیرد زیرا فضای مجازی به شدت به کمک این نظام می‌آید؛ در این حوزه اقدامات موفقی در برگزاری مجازی نمایشگاه‌های کتاب تهران و قرآن کریم داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۶۴ میلیارد تومان کتاب فروخته شد. یک میلیون و ۳۷۰ هزار نسخه فروش داشت. حدود ۸۰۰ هزار بسته ارسالی از طرق پست و برخی ناشران صورت گرفت و این روند نشان داد که در این مسیر عدالت جغرافیایی، عدالت جنسیتی، فرصت‌های حضور، امکان ترکیب داده‌ها و … ایجاد شد.

وی به برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: در این نمایشگاه این تجربه را کسب کردیم که می‌توانیم از طریق فضای مجازی بین المللی شدن رویدادها را راحت تر شکل دهیم، بنابراین فرصت برای اصلاح نظام توزیع داخلی و فراملی قابل اعتنا است و باید ادامه یابد.

صالحی خاطرنشان کرد: سامانه پلت زا بخشی از نظام توزیع در سامان دهی ایده‌ها و محصولات فعالان فرهنگی است و سامانه سمفا در سازمان سینمایی هم در حوزه اکران نظام سینمایی بود که در این راستا راه اندازی شد. به عنوان مثال در سامانه سمفا توانستیم بخشی از اختلافات صنفی را حل کنیم.

وی با بیان اینکه بر بستر فضای مجازی امیدواری زیادی برای اصلاح نظام توزیع فرهنگی و هنری یک کشور داریم، درباره روند شفافیت در این وزارتخانه گفت: در این حوزه اقدامات مختلفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، محورهایی مشخص و به عنوان محورهای ضروری شفافیت به معاونت‌ها و مراکز مختلف ابلاغ شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله این اقدامات می‌توان به انتشار اطلاعات مدیران، انتشار مقررات، مصوبه‌ها، آئین نامه‌ها و قراردادها، انتشار حمایت‌ها خریدهای حمایتی، انتشار هزینه کرد جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری، انتشار اسامی داوران و … اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دوم در حوزه شفافیت موضوع دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک این مزیت را دارد که به طور ناحق به کسی امتیازات داده نشود.

کد خبر 515122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.