بانک نقوش صنایع‌دستی تدوین می شود

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین بانک نقوش صنایع‌دستی در این معاونت خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ویدا توحدی با اعلام این خبر تصریح کرد: با توجه به گستردگی و تنوع نقوش سنتی به‌کار رفته در صنایع‌دستی ایران، وجود یک منبع جامع بسیار ضروری بود.

وی افزود: از آنجا که تا کنون مطالعه‌ای جامع و فراگیر در خصوص نقوش سنتی ایران از سوی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این وزارتخانه انجام نشده بود، تلاش برای تدوین چنین منبعی از سوی این نهاد ذی‌ربط اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اضافه کرد: هدف از اجرا و تدوین این طرح به صورت متمرکز این است که مرجع مورد اطمینانی برای استفاده هنرمندان، محققان و دانشگاه‌های مربوطه ایجاد شود. هم چنین از منظری دیگر، ضرورت انجام این مطالعه به حفظ و ثبت این نقوش مرتبط می‌شود، چرا که بهترین راه برای حفظ و ماندگاری نقوش و اطلاعات مرتبط با آن همین است.

توحدی ادامه داد: آشنایی بیشتر صنعتگران هر استان با نقوش اصیل آن منطقه، شناخت و آگاهی بیشتر صنعتگران و هنرمندان نسبت به مفاهیم و معانی نقوش، استفاده درست و به جای این نقوش بر روی آثار صنایع‌دستی و ترغیب و تشویق صنعتگران برای استفاده از نقوش محلی و بومی در هر منطقه را به دنبال خواهد داشت و لحاظ کردن تمام این موارد در تولید یک محصول اصیل و با کیفیت از سوی صنعتگران، مطمئناً شاخص‌سازی صنایع‌دستی ایران را در عرصه بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: به همین منظور در این پروژه تلاش می‌شود تا با توجه به محور قرار دادن نقوش صنایع‌دستی ایران، در گام نخست، نقوش موجود در این آثار گردآوری و ثبت شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ۱۸ استان تا کنون اقدام به ارسال نقوش رشته‌های بومی اعلام شده خود کرده‌اند و بقیه استان‌ها نیز در حال شناسایی و بررسی و ارسال هستند و ان‌شاء‌الله به زودی این بانک مورد بهره‌برداری همه علاقه‌مندان و صنعتگران و… قرار خواهد گرفت و از طریق سایت رسمی وزارتخانه برای تمام این اقشار قابل دسترسی خواهد بود.

توحدی اضافه کرد: به‌منظور تحقق اهداف و سازمان‌دهی امکانات و اجرای صحیح دستورالعمل طرح، کمیته‌های استانی و ستادی با ترکیب و شرح وظایف مشخص تشکیل شده و دستورالعمل مربوطه در تاریخ ۳۰ شهریور ۹۹ به‌منظور اجرای فاز یک این برنامه به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا استان‌ها یک تا دو رشته از صنایع‌دستی بومی استان را انتخاب کرده و به اداره‌کل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اعلام می‌کنند، تا این پروژه به صورت یک برنامه بلندمدت، تدوین و اجرایی شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: تمام استان‌های کشور موظف شده‌اند اطلاعات مربوط به فاز یک برنامه را به مدت ۶ تا ۸ ماه جمع‌آوری کرده و به اداره‌کل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی ارسال کنند. فازهای بعدی این پروژه به همین ترتیب در سال‌های آینده از سوی استان‌ها اجرا می‌شود. در گام بعدی در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ فاز دوم این برنامه با اعلام رشته‌های مورد هدف استان‌ها اجرا خواهد شد.

کد خبر 514941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.