چگونه می‌توان شهری هوشمند ایجاد کرد؟

منتقدان در مورد اینکه چگونه می‌توان به هوشمندسازی شهرها کمک کرد، ایده‌های متفاوتی ارائه داده‌اند با این حال، همه آن‌ها از این حیث توافق نظر دارند که تکنولوژی و نوآوری می‌تواند به افزایش هوشمندی شهرها کمک زیادی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنچه که اغلب ما از شهر هوشمند در ذهن داریم شامل مفاهیمی نظیر تغییر طراحی شهری، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، سلامت و آموزش است علاوه بر این به وضوح دیده می‌شود که شهرهای هوشمند بر تکنولوژی‌هایی نظیر اینترنت اشیا، نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند، کلان داده‌ها، هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی تکیه می‌کنند با این حال به علت وجود ارتباطات قوی شهرهای هوشمند با تکنولوژی، همیشه بیم آن هست که به اطلاعات شخصی ساکنان یک شهر تعدی شود یا اینکه محرومیت اجتماعی اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، شهرهایی با کمترین امکان اتصال به شبکه فرصت هوشمند شدن را از دست می‌دهند که این امر به سهم خود می‌تواند معضلات بزرگ‌تری را در بسیاری از نقاط دنیا در پی داشته باشد.

چگونه می‌توان شهری هوشمند ایجاد کرد؟

بانک جهانی برنامه‌ای مجازی تحت عنوان طرح مشارکت جهانی شهر هوشمند برگزار کرد که در آن نمایندگانی از ۲۶۰ شهر دنیا حضور داشتند و ایده‌های خود را در مورد چگونگی هوشمندسازی شهرها ارائه دادند. اصطلاحاتی نظیر "تکنولوژی"، "نوآوری" و "ارتباطات" از همان ابتدا و به وفور در سخنان شرکت‌کنندگان مشهود بود و این نشان از آن داشت که همگی بر وجود این سه مؤلفه در طراحی شهرهای هوشمند تاکید داشتند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد حاضر در طرح مجازی از "مشارکت شهروندی" و "داده‌ها" برای ایجاد یک شهر هوشمند سخن به میان می‌آوردند حال آنکه گروهی نیز "پایدارسازی" را برای رسیدن به این هدف ضروری می‌دانستند. در پایان جلسه، رؤسای بانک جهانی به یک جمع‌بندی کلی در مورد نگرش مقامات شهرهای مختلف در مورد شهر هوشمند دست یافتند که در ادامه به معرفی بهترین ایده‌های مطرح شده در جلسه پرداخته می‌شود.

افزایش هوشمندی شهروندان

مایکل دونالدسون، مدیر ارشد فناوری کلانشهر بارسلونا در اسپانیا، تاکید داشت که باید مفهوم شهرهای هوشمند از ارتباط با داده‌ها و فناوری به اصطلاحاتی مرتبط با هوشمندسازی شهروندان و تکنولوژی انسان‌سازی تغییر یابد. برنامه‌ریزان بارسلونایی یک پلتفرم مشارکت دیجیتالی ایجاد کرده‌اند که از طریق آن، مردم می‌توانند ایده‌های خود را در حیطه مدیریت شهری به اشتراک بگذارند ضمن اینکه زمینه لازم برای کسب تجربیات بیشمار در زمینه هوشمندسازی شهری برای آن‌ها فراهم آمده است.

چگونه می‌توان شهری هوشمند ایجاد کرد؟

پیشبرد یک الگوی مبتنی بر بازده

آلیس چارلز، رئیس شهرها و املاک در مجمع جهانی اقتصاد بر تغییر نقش بخش خصوصی از "فروش ابزارها و ملازمات در شهرها" به پیشبرد یک الگوی مبتنی بر بازده تاکید کرد. کمپانی‌ها در اغلب نقاط دنیا بر تکنولوژی‌هایی تکیه می‌کنند که مدیران شهری را در راه رسیدن به اهداف خود یاری می‌کنند. این مدل نیازمند مشارکت‌های بیشتر و پایدارتر در میان شهرها، بخش‌های خصوصی، جامعه مدنی و دانشگاهیان است. برنامه "چالش شهرهای هوشمند" که در کانادا اجرا شد و "چالش انرژی هلسینکی" در فنلاند از موفق‌ترین طرح‌های انجام شده در این زمینه به حساب می‌آید.

پیامد مثبت‌اندیشی در مورد تبعات کرونا بر هوشمندسازی شهری

یکی از استادان دانگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیای آمریکا به نام مارتین وایس شیوع بیماری کووید -۱۹ را فرصتی بسیار ارزشمند برای هوشمندسازی بیشتر شهرها دانست و ادعا کرد که وجود تکنولوژی دیجیتالی، امکان کار و انجام امور روزمره را از راه دور تسهیل می‌کند. در این راستا، مدیران شهری باید بر چگونگی دسترسی به خدمات با سرعتی به مراتب بیشتر از قبل متکی شوند و کمتر به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ایجاد زیرساخت‌ها بپردازند.

چگونه می‌توان شهری هوشمند ایجاد کرد؟

افزایش اهمیت شفاف‌سازی در جمع‌آوری داده‌ها برای خدمات عمومی

رودی بورمن، معاون مدیر مشارکت دولت باز محلی بر افزایش اهمیت شفاف‌سازی در جمع‌آوری داده‌ها برای خدمات عمومی به ویژه در دوران پاندمی تاکید کرده و خاطر نشان کرد، بهبود ارتباطات شفاف مقامات رسمی با ذی‌نفعان، اولین گام برای ایجاد شهر هوشمند خواهد بود. وی در ادامه سخنان خود در جلسه مجازی ادعا کرد که شفافیت مستلزم افزایش اعتماد بین شهروندان است که آن‌ها را به بهره‌وری از فناوری برای ارائه ایده‌های کارآمد تشویق می‌کند. در واقع، استراتژی مشارکت دولت باز از طریق ایجاد اعتماد بین مردم و دولت، امکان افزایش گرایش شهرنشینان را به مشارکت در طرح‌هایی نظیر مهار بیماری کووید -۱۹ سوق می‌دهد.

از آنچه تا کنون گفته شد چنین تصور می‌شود که شهرهای هوشمند از تکنولوژی برای افزایش مشارکت مردم در طراحی شهری همچنین برآورده کردن نیازهای آن‌ها بهره می‌گیرد. مدیران باید در دوران پساکرونا اقداماتی برای به حداقل رساندن نابرابری و شکاف دیجیتالی اتخاذ کنند و امنیت اطلاعات شخصی مردم را افزایش دهند. شهرها زمانی هوشمندتر می‌شود که شهروندان و جوامع از تکنولوژی برای ایجاد محیطی بهره گیرند که در آن حقوق دیجیتالی حفظ می‌شود و شهرها به سمت پایداری هر چه بیشتر گام بر می‌دارد.

چگونه می‌توان شهری هوشمند ایجاد کرد؟

کد خبر 514902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.