بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

ویژگی‌های مختلفی نظیر غذا یا فراوانی فروشگاه‌ها می‌تواند هویت یک شهر یا منطقه شهری را شکل دهد، اما گونه معماری بیشترین و مهم‌ترین نقش را در افزایش محبوبیت یا شهرت آن ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر شهری از جهان معمولاً با قابلیت‌های ویژه‌ای در میان سایر نقاط به شهرت رسیده است. بسیاری از شهرهای جهان به سبب غذاهای سنتی خود محبوبیت دارند، حال آنکه نقاط دیگر ممکن است به خاطر رسوم مذهبی، آئین فرهنگی و حتی ویژگی‌های جغرافیایی به یک هویت منحصر به فرد دست یافته باشند. چیزی که در این میان، اغلب توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند معماری بی‌نظیر بعضی شهرها است که شاید قرن‌ها به شناخته شدن آن در سراسر دنیا کمک کرده است. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای دوستدار معماری به همراه سبک خاص خود در جهان پرداخته می‌شود.

سن پترزبورگ، سبک معماری روکوکو

جنبش معماری روکوکو در قرن هجدهم و برای اولین در فرانسه شکل گرفت و واکنشی علیه شکوه افراطی و مقررات سختگیرانه سبک باروک به شمار می‌رفت که پیش از آن در اغلب نقاط دنیا ترویج یافته بود. اگرچه هر دو سبک از ویژگی‌های مشترکی برخوردار بود و برای بنا آرایی و اشیای تزئینی به کار می‌رفت با این حال، روکوکو خصوصیات متمایزی نظیر استفاده از قوس‌ها، رنگ‌های روشن و درونمایه‌ای شاد را در خود جای داده بود. همین خصوصیات باعث شد تا روکوکو به سرعتی باورنکردنی در سایر شهرهای اروپایی و حتی جهان ترویج یابد که در این بین، کلانشهر سن پترزبورگ روسیه بیشترین استقبال را از سبک جدید آن زمان کرد. کاخ کاترین (متعلق به کاترین اول، همسر پتر کبیر) معروف‌ترین سازه روسیه با سبک روکوکو به حساب می‌آید که در سن‌پترزبورگ واقع شده است.

بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

برازیلیا، سبک معماری فوتوریسم

زمانی که ژوسلینو کوبیچک جی اولیویرا ‏به سمت ریاست جمهوری برزیل در سال ۱۹۵۶ رسید، تصمیم گرفت شهر جدیدی را به عنوان پایتخت در مرکز بیابانی کشور احداث کند و آنجا بود که برازیلیا پا به عرصه وجود نهاد. وی گروهی از معماران برجسته کشور دعوت کرد او را در ایده‌پردازی برای اجرای پروژه‌های جدید یاری کنند که در کمتر از یک ماه، طرحی جامع از مناطق مسکونی، سازه‌های تجاری و دولتی برای شهر جدید در اختیار اولیویرا قرار گرفت. از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین سازه‌های برزیلیا می‌توان به کنگره ملی برزیل، کلیسای جامع برزیلیا، ساختمان محل سکونت رئیس جمهور و اداره دادستان کل اشاره کرد که در طراحی همه آن‌ها از سبک فوتوریسم (شاخه‌ای از مدرنیسم) بهره گرفته شد. در این نوع معماری، ایجاد سازه‌هایی با خطوطی پیوسته، استفاده از موادی مانند بتن و شیشه و همچنین کنتراست شدید به طور عدیده‌ای رایج است.

بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

آتن، سبک معماری کلاسیک

تماشای معماری و خرابه‌های مشهور آتن، پایتخت یونان باستان، همچون قدم نهادن در تاریخ غنی این شهر است که آثار سنگی آن به ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. مقبره‌های شهر با چندین قرن قدمت، همچنان روی ستون‌هایی محکم حفظ شده است و مجسمه‌های خدایان در گوشه و کنار آتن خودنمایی می‌کند. معبد هفائستوس، معبد زئوس و نیایشگاه باستانی پارتنون از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر به شمار می‌رود که به سبک کلاسیک ساخته شده است.

بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

بوداپست، سبک هنر نو

هنر نو یک جریان بین‌المللی در هنرهای کاربری، معماری و به ویژه در هنرهای تزئینی محسوب می‌شود که بین سال‌های ۱۸۹۰ و ۱۹۱۰ به بیشترین محبوبیت در جهان دست یافت و در واقع، واکنشی علیه هنر آکادمیک قرن نوزدهم بود. سبک معماری این جنبش در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در بوداپست، پایتخت مجارستان به طور قابل توجهی ترویج یافت که همچنان بناهای بر جا مانده از آن در میان مردم جهان محبوبیت دارد. اشکال قوسی، استفاده از آهن و شیشه همچنین، نماهای رنگارنگ از مهم‌ترین ویژگی‌های سازه‌های کلاسیک پایتخت مجارستان به خصوص در کاخ معروف Gresham، موزه هنرهای کاربردی، باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی بوداپست محسوب می‌شود.

بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

رم، سبک باروک

رومانی‌ها به علت خلاقیت بی‌نظیر خود در دوران باستان بسیار شهرت داشتند پس جای تعجب نیست که رم، پایتخت ایتالیا از زمان جنبش کلاسیک تا امروز مملو از بناهایی به سبک معماری رومانسک، گوتیک و رنسانس باشد. امروزه رم یکی از بزرگترین مراکز معماری گوتیک قرن هفدهم جهان به شمار می‌رود که در آن بناهایی با شکوه تمام، توانگری و کنتراست بین سایه‌های روشن و تیره به وفور دیده می‌شود. میدان سن پیترو، کنیسه سانتی لوکا ای مارتینا و فواره تروی از مهم‌ترین بناهای رمی به سبک باروک است.

بهترین شهرهای جهان برای دوستداران معماری

کد خبر 514861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.