از اعتراض به سگ گردانی تا افشای تخلف در شهروند

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با حضور در شورای شهر تهران گزارش کاملی از اقدامات اخیر شهرداری در حوزه خدمات شهرداری ارائه و اعضا نظرات خود در این رابطه اظهار کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز گزارشی از عملکرد معاونت خدمات شهری شهرداری تهران ارائه شد. مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری با اشاره به ارتقا ایمنی بازار بزرگ تهران تاکید کرد: شهرداری در این راستا شیر هیدرانت جدید در محدوده بازار نصب کرد. در ضمن برنامه‌ریزی جهت تدقیق زمین‌های معرفی شده منطقه ۱۲ جهت نصب ۵ مخزن دفنی و پمپ و تجهیزات تأمین آب، پیگیری موضوعات مرتبط با مانیتورینگ بازار، ارسال مشکلات و نا ایمنی‌های ۳۵ مکان (سرا و پاسا) نا ایمن داخل بازار به مبادی مسئول و دستگاه قضا، تهیه خودروی ATV کوچ مقیاس با قابلیت مانور در معابر با نفوذپذیری پایین بازار، شناسایی اماکن و سراهای نا ایمن در طرح حوزه بندی حریق و دود و طرح جداسازی جداره‌های قابل تفکیک و ارسال به شهرداری منطقه ۱۲ و بروز رسانی مشکلات و ناایمنی شناسایی شده سراها و پاساژهای محدوده بازار نیز موردتوجه قرار گرفت.

وی با اشاره به ساختمان‌های ناایمن افزود: ۱۲۰ ساختمان بسیار پرخطر، ۲۵۰۰ ساختمان پرخطر، ۲۳۵۵۸ ساختمان میان خطر و ۶۰۴۲ ساختمان کم خطر در تهران وجود دارد. در راستای ایمنی ساختمان‌ها سازمان آتش نشانی ۱۲۱۴۵ نفر که ساکن ۱۷۲ ساختمان بلندمرتبه در تهران هستند را آموزش داده است.

معاون خدمات شهری تهران درباره فعالیت بهشت زهرا (س) به ویژه در اپیدمی کرونا تاکید کرد: شهرداری موظف است به منظور دفن اموات در آرامستان‌های شهر و ارائه خدمات مناسب به شهروندان و همچنین افزایش ظرفیت دفن برای مواقع اضطراری و غیر قابل پیش بینی، اقدامات انجام دهد.

وی با اشاره به مکان‌یابی، تملک، طراحی و احداث آرامستان‌های جدید، افزود: طرح مکان‌یابی آرامستان‌های آتی کلانشهر تهران در سال ۹۹ توسط مشاور تکمیل و تحویل شد و بر اساس طرح مذکور در گزارش اولیه نسبت به شناسایی ۱۱ نقطه اقدام شده بود که بعد از ارزیابی‌های به عمل آمده در نهایت ۶ زمین به عنوان انتخاب‌های نهایی در نظر گرفته شده است.

مجتبی یزدانی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه آمبولانس جدید از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۴۰۰ گفت: ۱۶ دستگاه آمبولانس جدید با ظرفیت حمل ۳ متوفی جایگزین ناوگان فرسوده آمبولانس‌های داخلی و ۵۰ دستگاه آمبولانس جدید هایس ژاپنی چهار نفره نیز خریداری شده است.

یزدانی درباره فعالیت بهشت زهرا (س) در دوره کرونا نیز توضیحاتی ارائه کرده و گفت: کرونا بحرانی غیر قابل تصور و بی سابقه در طول ۵۰ سال اخیر سازمان بهشت زهرا (س) بود. به لحاظ عدد و رقم بحران غیر قابل تصور بوده و در برخی از روزها عدد و رقم متوفی کرونایی قریب به ۱۸۰ متوفی در آبان ماه ۱۳۹۹ ثبت شده به علاوه حدود ۲۰۰ متوفی عادی شهر تهران بوده که این عدد و رقم در طول ۵۰ سال تاریخ بهشت زهرا (س) بی سابقه بوده است. تمامی بحران‌ها کشور در عرض یک روز، دو روز یا حداکثر هفت روز در حوزه مدیریت اجساد به پایان رسیده است لیکن این بحران بیش از ۱۸ ماه است که جریان دارد و انتها و پایانی نیز برای آن معلوم نیست.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده از آب قنوات باید فکر اساسی شود چرا که در غیر این صورت می‌تواند مشکل آفرین باشد در حالی که می‌توانیم از این آب‌ها به خوبی استفاده کنیم.

چمران ادامه داد: در خصوص فضای سبز و باغات مصوبه جدیدی از سوی شورای عالی شهر سازی و معماری ارسال شده و برای تمامی اعضا فرستاده شده است. در برخی جاها مقداری تغییرات داشتند و در برخی جاها همان ۱۵ درصد و دوطبقه ساخت و ساز در باغات حفظ شده، اما در مورد باغات دو هزار و ۵ هزار متر به بالا بحث‌های خوبی شده که قابل بررسی است.

وی با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۲ و تاکید بر ساماندهی بازار بزرگ گفت: متأسفانه بازار بزرگ تهران هنوز به حالت پایداری به ویژه در موقع غروب و شب نرسیده و در این اوقات کسبه کارتن‌های اجناس فروخته شده خود را در بازار رها می‌کنند و گویی عابران بر سنگ فرشی از کارتن راه می‌روند که این امر ایمنی بازار را به شدت تهدید می‌کند چرا که اگر حریقی رخ دهد خطرات بالایی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید تحرک خوبی در رفت و روب و پاکیزگی شهر ایجاد شود گفت: متأسفانه در بحث پاکیزگی و جمع‌آوری زباله‌ها پیمانکاران با شتابزدگی و دستپاچگی کارشان را انجام می‌دهند متأسفانه این مخازن کثیف را با ظاهری نا مناسب رها می‌کنند و پیمانکاران هم آنها را سرجایشان قرار نمی‌دهند و همین امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و ما انتظار داریم این مشکلات سریع رفع شوند.

سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران هم گفت: یکی از موضوعات مهم شهری پل‌های مکانیزه عابر پیاده است. متأسفانه پل‌های عابر پیاده بین حوزه امور شهری و ترافیک گیر افتاده، طبق توافق از سازمان زیباسازی که پول و بودجه داشت منتقل شد به حوزه حمل و نقل که هزینه‌ای است.

سیدجعفر تشکری هاشمی هم در این جلسه گفت: انتظار ما از شهرداری در برخورد با پاندمی کرونا بسیار بیشتر بود ولی متأسفانه فعالیت ویژه‌ای نمی‌بنیم و حتی اقدامی هم در مورد مسائل ابتدایی جهت مقابله با این ویروس صورت نگرفته است.

تشکری هاشمی با اشاره به بازدیدی که روز گذشته از یک ایستگاه مترو داشته است گفت: مشخص شد هیچ کسی رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان را کنترل نمی‌کند به طور مثال ماسک نزدن مسافران کنترل نمی‌شود و ضدعفونی محیط در مترو هم ضعیف است.

زهرا شمس احسان نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم کشور کمبود منابع آبی است که طبق آخرین آمارها سالانه ۲۰۰ میلیون متر مربع برای آبیاری استفاده می‌شود و در این شرایط سوال است که چه میزان از طریق پساب تأمین می‌شود گفت: متأسفانه لایحه طرح جامعه آب خام تهران هنوز از دوره سوم شورای شهر تعیین تکلیف نشده است.

در این جلسه، مهدی اقراریان گفت: متأسفانه مخازن زباله وضعیت بسیار اسفناکی دارند و ما شاهد بی‌نظمی و آشفتگی در این بخش هستیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر این موضوع سامان یابد.

وی در ادامه طی چند تذکر گفت: ابتدا به موضوع اختلاف نظر دو سازمان زیباسازی و حمل و نقل و ترافیک درباره نگهداشت پل‌های مکانیزه خطاب به جاوید سرپرست شهرداری گفت: در بازدید از منطقه هشت شاهد بودیم که پل مکانیزه مجاور مسجد هفت حوض مدتهاست که خراب است و لذا با شهردار منطقه مذاکره نمودم و مشخص شد مشکل مالی هم وجود ندارد، و تنها مشکل از هم گسیختگی و عدم انسجام میان مدیران شهرداری است.

وی افزود: برخی پل‌ها به علت تردد بالا به زمان‌بندی برای تعمیر نیاز دارند.

اقراریان در ادامه به عدم وجود امنیت در برخی پارک‌ها اشاره داشت و گفت: در ادامه بازدیدم از منطقه ۸ از بوستان فدک نیز بازدیدی داشتم که متأسفانه شاهد بودیم اراذل و اوباش در انظار عمومی مواد مخدر مصرف می‌کنند و به قمه و چاقو هم مسلح هستند.

وی در ادامه خطاب به سردار رحیمی فرمانده ناجا در تهران گفت: با این وضع عمومی پارک‌ها، توقع دارید خانواده‌های مردم در پارک‌ها حضور پیدا کنند؟

عضو ششمین دوره شورا تذکر دیگری مبنی بر عدم همکاری شهرداری منطقه ۸ با هیئت‌های مذهبی داد و گفت: در منطقه ۸ زمین چمن در اختیار هیأت‌های مذهبی گذاشته‌اند اما سرویس‌های بهداشتی را در ساعت ۱۰ شب می‌بندند.

سید محمد آقامیری هم در این جلسه با اشاره به یکی از مصوبات دوره پنجم شورا در خصوص سگ‌گردانی در پارک‌ها گفت: شورای شهر قبلی مصوبه‌ای درباره سگ‌گردانی در پارک‌ها داشتند، کاری به خود حیوان سگ ندارم، حیوان وفاداری است و در اسلام اصل کاربری آن مورد تأیید است، اما اینکه از حیوان در کجا استفاده شود مهم است. گوسفند هم حیوان خیلی خوبی است، اما آیا کسی اجازه دارد گوسفند خود را در پارک برای چرا ببرد؟ اجازه می‌دهید؟ گوسفند به فضای سبز ضربه می‌زند و سگ به فضای اجتماعی و خانوادگی کسانی که در پارک‌ها حضور دارند ضربه می‌زند.

آقامیری ادامه داد: الان در شمال شهر تهران پارکی هست که تماماً به سگ اختصاص دارد و کسی جرأت نمی‌کند به آنجا برود مگر کسی که سگ داشته باشد و آن سگ از صاحب خود در برابر سگ‌های دیگر حفاظت کند. این قصه در پارک‌های دیگر سطح شهر نیز در حال گسترش است. پارک‌های ما به پارک‌سگ تبدیل شده‌اند.

وی خطاب به یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در قانون داریم که باید از آن ممانعت شود، قانون منع حیوانات خانگی داریم و نباید این قانون سرسری گرفته شود و بعداً به یک چالش و معضل اجتماعی شود و برخورد با آن مسأله اجتماعی ایجاد کند و به راحتی نشود جلوی این کار را گرفت. درباره آن توضیح دهید که چطور جلوی این کار را می‌گیرید.

ناصر امانی هم در این جلسه گفت: متأسفانه اطراف سطل‌های زباله تبدیل به انباشت زباله شده است گفت: و در این ارتباط حتی خود کارکنان شهرداری تصاویر را ارسال می‌کنند.

امانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فروشگاه‌های شهروند اشاره کرد و گفت: در خصوص شهروند باید گفت یکی از شرکت‌هایی است که به بدترین وضعیت ممکن اداره شد.

مدعیان شفافیت و مبارزه با فساد در نابسامانی‌های فروشگاه‌های شهروند سکوت کرده بودند

وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد تومان سپرده شرکت که از سود آن حقوق پرسنل داده می‌شد از بانک شهر به یک بانک خصوصی برای ضمانت از سه شرکت خصوصی منتقل شده و پرونده قضائی این امر باز شده است. ۳۰ درصد برند فروشگاه با قیمت نازل فروخته شده، سه یا چهار مدیر عامل در شهروند تغییر کرد، نارضایتی پرسنل، مدیرانی که خارج از مجموعه وارد شدند و بیش از ۱۰ مشاور دارند و همه اینها نشان می‌دهد که عملکرد مدیریت فروشگاه‌های شهروند به شدت زیر سوال است و متأسفانه مدعیان شفافیت و مبارزه با فساد در این موضوع سکوت کردند و باید از آنان پرسید چرا این وضعیت را به مردم اطلاع رسانی نکردید؟

کد خبر 514820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.