رفع مشکلات شهری با اهرم مشارکت‌های مردمی محقق می‌شود

کارشناس حوزه شهرسازی گفت: بررسی کشورهایی که با استفاده از اهرم مشارکت مردمی به مبارزه با مسائل و مشکلات شهری برخاسته اند، حاکی است که مدیریت شهری بیش از اراده سیاسی نیازمند مشارکت مردم است.

احمد حقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجربه کشورهای مختلف جهان در اداره شهرها نشان می‌دهد، اداره شهرها به نحو مطلوبی در بسیاری موارد از توان دولت خارج است.

وی افزود: موفقیت در این امر در گرو مشارکت مردم و نهادهای محلی است و تنها با جلب اعتماد عمومی، تشویق مردم در مراحل مختلف و استفاده از مشاوره عمومی باعث می‌شود که مدیریت شهرها تا حدود زیادی در تدوین اهداف و قابلیت‌های اجرایی با موفقیت همگان باشد و در نهایت بتواند با تکیه بر داده‌های موثق و با اتکا بر پشتوانه مردم موفقیت خود را تضمین کند.

این کارشناس حوزه شهرسازی با بیان اینکه مشارکت مردم در روند توسعه از چنان اعتباری برخوردار است چنانکه توسعه معادل مشارکت است، تصریح کرد: مقایسه ایران با بعضی کشورهای جهان نشان می‌دهد که مردم، یعنی مصرف کنندگان، مشمولان و مخاطبان اصلی طرح‌های شهری در ایران، هیچ گونه مشارکتی در فرایند تهیه آن‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه نبود مشارکت یکی از اصلی‌ترین کاستی‌های طرح‌های شهری در ایران است، خاطرنشان کرد: تازه‌ترین زمینه مشارکت، مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها است؛ بررسی وضع کشورهایی که با استفاده از اهرم مشارکت مردمی به مبارزه با مسائل و مشکلات شهری برخاسته‌اند، حاکی است که مدیریت شهری بیش از اراده سیاسی نیازمند مشارکت مردم است.

حقی خاطرنشان کرد: نقش مشارکت شهروندان در هر یک از ابعاد تصمیم‌گیری مدیریتی، تأمین نیروی انسانی و تأمین مالی طرح‌ها از آنجا که در زمان حاضر، درآمد حاصل از عوارض و مالیات، نقش اصلی را در تأمین درآمدهای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند لازم و ضروری است.

کد خبر 514659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.