جایگاه مشارکت مردمی در طرح‌های شهری

مشارکت‌جویی یکی از نیازمندی‌های روحی روانی و منشأ احترام به انسان است. مشارکت در زندگی جمعی، حقی طبیعی قلمداد شده و در دهه‌های اخیر مورد تأکید قرار گرفته تجربه کشورهای مختلف جهان نشان می دهد، اداره شهرها به نحو مطلوب در بسیاری موارد از توان دولت خارج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،. مشارکت مردم در اداره امور شهر می‌تواند به گونه‌های متفاوت محقق شود و مردم به واسطه مسئولان مدیریت شهری، می‌توانند نقش‌های مختلفی بر عهده بگیرند و در مدیریت شهری خود سهیم باشند. هدف این پژوهش، تعیین جایگاه و چارچوب برای مشارکت شهروندی در طرح‌های توسعه شهری به عنوان حقوق قانونی شهروندی هست.

طبق این هدف، ابتدا مبانی نظری مشارکت مردمی و تاریخچه حقوق شهروندی در زمینه این حق بر شهر مردم، مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به اینکه هیچ ماده‌ای در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی مصوب در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳، اشاره مستقیمی به این نوع حقوق شهروندی نکرده و هیچ گونه مشارکت مردمی به صورت واقعی و با حضور فعال مردم در تهیه طرح‌های توسعه شهری تاکنون صورت نگرفته، چارچوبی به منظور مشخص شدن چگونگی نقش مشارکت مردمی در تمامی مراحل طرح‌های توسعه شهری شامل: مرحله پیش از طراحی و برنامه‌ریزی، مرحله طراحی و برنامه‌ریزی و مرحله سرمایه گذاری و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری در این پژوهش پیشنهاد شده و لازم است این مشارکت بر اساس فن‌های استاندارد اطلاع رسانی، در مرحله پیش از طراحی، مشاوره و دریافت بازخوردها در مرحله طراحی و ارائه طرح‌های تشویقی در مرحله سرمایه‌گذاری و اجرا، با توجه به نوع و مقیاس پروژه صورت گیرد و به عنوان ماده‌ای مجزا در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی اضافه شود.

مشارکت شهروندان چه تأثیری بر امور شهر و مدیریت شهری خواهد داشت؟

«امین عبداللهی» کارشناس طراح شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: گسترش چشمگیر شهرنشینی در سال‌های اخیر، به ویژه افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، مسائل و مشکلات بسیاری بر جای گذاشته است به نحوی که مدیریت شهری امروزه در شهرهای بزرگ دیگر قادر نخواهد بود با روش‌های سنتی و معمول گذشته آن‌ها را رفع کند.

وی می‌افزاید: آنچه امروزه توسعه و بهره‌وری خدمات شهری را تضمین می‌کند، مشارکت تمامی شهروندان در فعالیت‌های شهری است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای منابع انسانی است که برای بهره برداری از آن روش‌های خاصی وجود دارد؛ مشارکت‌جویی یکی از نیازمندی‌های روحی روانی و منشأ احترام به انسان است.

وی با بیان اینکه مشارکت در زندگی جمعی به عنوان حقی طبیعی قلمداد شده و در دهه‌های اخیر مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح می‌کند: در جوامع پیشرفته مشارکت مردم در برنامه‌های شهری نهادینه شده و حقوق و تکالیف مدیران شهری و شهروندان مشخص شده است.

عبداللهی خاطرنشان می‌کند: فن مشارکت مردمی می‌تواند در تمام مراحل فرایند طراحی شهری، از مرحله پیش طراحی (سنجش وضعیت، تعیین اهداف کلان، تعیین اهداف عملیاتی) طراحی (تدوین راه حل‌ها و ارزیابی راه حل‌ها) تا اجرا (انتخاب و تصویب طرح و اجرا و پایش) ادامه داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: امروزه ضرورت مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی شهرها بر کسی پوشیده نیست، تجربه کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد، اداره شهرها به نحو مطلوب در بسیاری موارد از توان دولت خارج است.

این کارشناس طراحی شهری می‌افزاید: مشارکت نکردن شهروندان در اداره امور شهر نیز پیامدهای منفی برای مدیریت شهری و ساکنان شهر ایجاد خواهد کرد که می‌توان به افزایش محدودیت‌ها و مشکلات مدیریت شهری به دلیل افزایش هزینه‌ها و صرف انرژی زیاد و کاهش علاقه عاطفی شهروندان به محل زندگی خود اشاره کرد.

اعتماد میان شهروندان و مدیریت شهری چگونه برقرار خواهد شد؟

«زهرا توکلی» کارشناس حوزه شهرسازی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آگاهی از نیازها و مسائل مردم و بررسی نگرش آن‌ها در میزان نقشی که می‌توانند در رفع مشکلات شهری داشته باشند زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط منطقی و صحیح بین نهادهای خدمت‌رسان به شهروندان و خود شهروندان فراهم ساخته و اعتماد میان شهروندان و مدیریت شهری را برقرار می‌کند.

وی می‌افزاید: موفقیت برنامه‌های شهری، در گرو حرکت از مشارکت صوری به سمت مشارکت واقعی و هدفمند است به دلیل اینکه باور و اعتماد مدیریت شهری به توانمندی‌های شهروندان و اثرگذاری آن‌ها در برنامه‌های شهری به اجرای طرح‌های توسعه عمق بخشیده و مشروعیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

این کارشناس حوزه شهرسازی اظهار می‌کند: به منظور تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و سرمایه گذاری، لازم است مشارکت مردمی در این گونه طرح‌ها، به عنوان حق مسلم شهروندان در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: در این رابطه، با توجه به منشور حقوق شهروندی که توسط دولت در سال ۱۳۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تدوین و ارائه شد، هیچ ماده‌ای اشاره مستقیمی به این نوع حقوق شهروندی نکرده و هیچ گونه مشارکت مردمی به صورت واقعی و با حضور فعال مردم در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی، تاکنون صورت نگرفته، لذا توجه به حقوق شهروندی در رابطه با امکان پذیری مشارکت مردم در تمامی مراحل طرح‌های توسعه شهری ضروری بوده و لازم است خلأ موجود در منشور حقوق شهروندی در رابطه با این حق مسلم شهروندان رفع شود.

کد خبر 514648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.