طرح مانیتورینگ چاه‌های آب قم اجرا شد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: طرح تله‌متری و مانیتورینگ چاه‌های آب قم در راستای طرح ممیزی انرژی و با هدف استفاده بهینه و موثر از منابع آبی اجرا شده‌ است.

به گزارش ایمنا، پیام جوادیان با اشاره به‌اجرای طرح فوق، اظهار کرد: این طرح در راستای تکمیل طرح ممیزی انرژی اجرا شد، مرحله نخست طرح تا پایان سال گذشته به‌اجرا درآمد و حدود ۱۰ چاه آب و ایستگاه پمپاژ نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نیازهای فضای سبز منابع آبی است و به‌همین خاطر نگهداری منابع آبی و حفظ چاه‌های آب از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: چاه‌های آب از مهم‌ترین تأسیسات انرژی بَر در عرصه‌های فضای سبز شهری هستند که باید تحت نظارت واحد تله‌متری قرار بگیرند و به‌دنبال آن با ایجاد یک اتاق کنترل که در سازمان پارک‌ها تدارک دیده شد، توانستیم بخش مانیتور چاه‌های آب را از این مرکز دنبال کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: هدف از این طرح بالا بردن راندمان سیستم بوده، به‌نوعی که بتوانیم روشن و خاموش کردن یک چاه و ایستگاه پمپاژ را چک کرده و میزان برق مصرفی را به‌حداقل ممکن رسانده و آب مورد نیاز فضای سبز نیز تأمین شود.

جوادیان با بیان اینکه در زمینه تله‌متری پارامترهای مختلفی ازجمله اختلاف آب مخازن، ساعت کارکرد پمپ‌ها، فشار آب و موارد دیگر قابل بررسی است، تصریح کرد: در این سیستم قادر خواهیم بود از سرریز شدن مخازن که آب را هدر می‌دهد، جلوگیری کرده و امکان افزایش یا کاهش میزان برداشت آب را از یک شیر خروجی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مواردی که در موضوع تله‌متری و مانیتورینگ چاه‌ها قابل استفاده است کارتی کردن علمک‌های برداشت آب است، اضافه کرد: در برخی چاه‌های آب مناطق مختلف تانکرهایی داریم که از این علمک‌ها برداشت آب انجام می‌دهند و با توجه به‌معضل‌هایی که در خصوص آب داریم باید این تأسیسات را به‌شیوه به‌روزتری نظارت کنیم که یکی از راه‌ها کارتی کردن برداشت آب چاه‌ها است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه این طرح یکی از طرح‌های بسیار مفیدی است که قطعاً با تکمیل آن می‌توانیم استفاده‌های گوناگونی از آن انجام دهیم، گفت: جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌گیری‌های متنوع در دوره‌های مختلف یکی از ظرفیت‌های بالای این طرح است که به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک فراوانی می‌کند.

جوادیان افزود: با تکمیل این طرح قادر خواهیم بود هزینه‌های نگهداری تأسیسات را به‌کمترین میزان خود برسانیم و با یک برنامه‌ریزی مدون میزان تعمیرها را به‌حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: مرحله دوم این طرح آغاز شده و تا ماه‌های آینده این بخش به‌پایان خواهد رسید و بیش از ۷۰ درصد چاه‌ها به‌صورت کامل مانیتورینگ خواهد شد و بنا داریم تا پایان سال مرحله سوم را آغاز کرده و به‌صورت کامل چاه‌های آب زیر بار این سیستم بروند.

منبع: ایرنا

کد خبر 514601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.