لزوم اتخاذ رویکردی جامع برای دستیابی به حمل و نقل هوشمند

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: دستیابی به حمل و نقل پایدار و هوشمند نیازمند داشتن برنامه‌ای جامع است.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت ایجاد سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، اظهار کرد: امروزه کشورهای پیشرفته در سطح گسترده‌ای از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل استفاده می‌کنند و فناوری تجهیزات حمل و نقلی، همینطور نرم افزارهای مورد استفاده در این حوزه دائماً در حال به‌روزرسانی است.

وی افزود: جانمایی نصب وسایل و تجهیزات هوشمند حمل و نقل در سطح شهر باید به درستی انجام شود و هوشمند شدن سیستم حمل و نقلی نیز باید در مطالعات مربوط به حمل و نقل مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: این مطالعات به منظور هدفمند شدن سیستم حمل و نقل و داشتن ابزارهای دقیق متناسب با ساختار کالبدی شهرها است تا حمل و نقلی سریع، آسان و ایمن داشته باشیم.

عموچی تاکید کرد: چنانچه شبکه حمل و نقل شهری متناسب با ساختار کالبدی شهر و ویژگی‌های جغرافیایی باشد، دسترسی شهروندان آسان‌تر می‌شود و آن‌ها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تمایل بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: هدف نهایی از حمل و نقل هوشمند انتظام بخشی به وضعیت ترافیکی و حمل و نقلی شهرها است و بدین منظور راهکارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس ارشد راه و ترابری با بیان اینکه دستیابی به حمل و نقل هوشمند نیازمند نگاهی سیستمی است، تصریح کرد: از جمله راهکارهای مؤثر در انتظام بخشی به وضعیت حمل و نقل شهرها جلوگیری از ترددهای بیهوده و روزانه شهروندان است و در این راستا می‌توان با هوشمندسازی سیستم‌های اداری و خدماتی از حضور شهروندان در ادارات و سازمان‌ها جلوگیری کرد.

عموچی اضافه کرد: دولت الکترونیک از جمله راهکارهای مؤثر بوده که طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است اما نیاز است که به منظور تحقق کامل آن نگاه جامع‌تری نسبت به این راهکار انجام شود.

وی افزود: از دیگر راهکارهایی که به منظور نظم دهی به سیستم ترافیکی شهر می‌توان انجام داد، توجه به ساختارهای محله‌ای است تا شهروندان تا حد امکان خدمات مورد نیاز را در همان محل سکونت خود دریافت کنند و ترددهای بین منطقه‌ای به حداقل برسد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: کنترل ترافیک و اطلاع رسانی زمان دقیق سفر با استفاده از ابزارهای هوشمند، توجه به ساختارهای محله‌ای و در نظر داشتن آنها در طراحی محلات شهر، همینطور طراحی خطوط متناسب با معابر شهر و بر مبنای ویژگی‌های جمعیتی و کالبدی، می‌تواند یک شهر را در مسیر دستیابی به شهر هوشمند یاری کند.

کد خبر 514598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.