۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
هشدار بایدن به طالبان

رئیس‌ جمهور آمریکا اعلام کرد که با استقرار پنج هزار نیروی نظامی در افغانستان برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از این کشور موافقت کرده است.

به گزارش ایمنا، واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود سه هزار نیروی نظامی برای خروج کارکنان سفارت خود از کابل همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان اعزام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اظهار کرد که در روزهای گذشته در ارتباط نزدیکی با تیم امنیت ملی بوده‌ام تا به آنها دستوراتی برای حفاظت از منافع و ارزش‌های خود همزمان با پایان مأموریت نظامی در افغانستان دادم.

بایدن در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شده است، افزود: اول، بر اساس توصیه‌های تیم‌های دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی خود، استقرار پنج هزار نیروی آمریکایی را تأیید کرده‌ام تا از کاهش منظم و ایمن خدمه آمریکا و دیگر کارکنان متحدانمان و نیز خروج ایمن افغانستانی‌هایی که به نیروهای ما در طول مأموریت کمک کردند و در خطر طالبان قرار دارند، اطمینان حاصل کنیم.

وی تصریح کرد: دوم، من به نیروهای مسلح و جامعه اطلاعاتی دستور داده‌ام که از حفظ توانایی و هوشیاری خود برای رسیدگی به تهدیدهای تروریستی از سوی افغانستان اطمینان یابند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این بیانیه آورده است سوم، به وزیر امور خارجه دستور داده‌ام که از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و دیگر رهبران افغانستان در جهت جلوگیری از خونریزی بیشتر و پیگیری راه حل سیاسی حمایت کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه همچنین با ذی‌نفعان کلیدی منطقه‌ای تعامل خواهد کرد.

بایدن ادامه داد: چهارم، به نمایندگان طالبان در دوحه اعلام کردیم که هرگونه اقدامی از جانب آنها در افغانستان که نیروهای آمریکایی یا دیپلمات‌های ما را به خطر بیندازد، با واکنش نظامی سریع و قوی آمریکا مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا هستم که ریاست نیروهای آمریکایی در افغانستان را به عهده دارد. پیش‌تر دو دوره رییسان جمهوری دموکرات و جمهوریخواه بودند. من این جنگ را به پنجمین رئیس‌جمهوری تحویل نمی‌دهم.

بایدن در ادامه این بیانیه اظهار کرد: آمریکا ۲۰ سال پیش برای شکست دادن نیروهایی که در ۱۱ سپتامبر به این کشور حمله کردند، به افغانستان رفت. این مأموریت منجر به مرگ اسامه بن لادن در حدود یک دهه پیش و تضعیف القاعده شد.

وی ادامه داد: با این حال، ۱۰ سال هنگامی که من رئیس‌جمهور شدم، تعداد کمی نیروی آمریکایی هنوز در خاک این کشور بودند.

بایدن در ادامه این بیانیه به هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا طی جنگ و اشغال ۲۰ ساله افغانستان و آموزش ۳۰۰ هزار سرباز و پلیس افغانستان و تجهیز آنان اشاره و خاطر نشان کرد: وقتی به ریاست جمهوری رسیده، وارث توافقی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی کشورش بوده که طالبان را به کمپ دیوید دعوت کرد و موجب شد آنها در قوی‌ترین وضعیت نظامی از سال ۲۰۰۱ باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 514596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.