سوالات کمیسیون اصل ۹۰ از پروژه میادین مشترک به وزارت نفت ارسال شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از ارسال سوالات نمایندگان در خصوص میادین مشترک به وزارت نفت خبر داد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره نشست امروز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص پرونده شکایات در زمینه میادین مشترک اظهار کرد: به دنبال جلسات پیشین در زمینه رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با وزارت نفت، مقرر شده بود پیرامون میادین مشترک جلسه مجزایی به صورت موسع با حضور کارشناسان برگزار گردد، که این جلسه با حضور رئیس شرکت ملی نفت ایران و دیگر مدیران نفتی برگزار شد.

وی افزود: این جلسه پیرو تصمیمات در حضور وزیر نفت پیرامون رسیدگی و تعیین تکلیف ۱۶ محور شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ و پس از بحث و تبادل نظر در جلسه کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها سوالات مرتبط با هر پرونده مطرح شد تا وزارت نفت به آنها پاسخ دهد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی سوالات گفت: سوالات در ۵ بخش تهیه شده است؛ از جمله اینکه با توجه به دلایل توجیه قراردادهای EPC/EPD نسبت به قراردادهای رایج (PC و EPC)، مدل جدید چه میزان از اهداف مذکور را محقق کرده است. همچنین سوال شده است که مبلغ ۳,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار که با فروش اوراق در صندوق SPV تزریق شده که باید بعد از تولید و فروش نفت این اعتبار و هزینه‌های مترتب توسط شرکت ملی نفت پرداخت شود؛ با توجه به گذشت زمان دوساله برنامه طرح و عدم دستیابی به تولید منابع مالی مذکور چگونه رفع تعهد خواهد شد؟

خضریان تاکید کرد: با توجه به ایرادات وارده و تجربیات ناموفق گذشته قراردادهای بزرگ و عدم دستیابی به اهداف طرح طی بازه زمانی ۲ ساله قراردادی، چرا اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای میادین محدود مد نظر قرار نگرفت تا در صورت موفقیت بسط و توسعه داده شوند؟ همچنین تاکید شده است دلایل واگذاری تمامی اطلاعات محرمانه مخازن و ذخایر نفت به عنوان حاکمیتی نظام در اختیار ارکان ثالث (MC) و حذف نظارت بر اجرای پروژه با ادغام فعالیت متقاضی و مجری طرح اعلام شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت نفت باید دلایل راه‌اندازی غیر ایمن و اتصال خط توسط یک لوله لاستیکی مستقیماً به گوی شناور و پر کردن خط لوله با بیش از ۵ میلیون بشکه نفت خام را تشریح کند. همچنین باید با توجه به نامه اخیر وزیر نفت در انتقال نفت خام از جاسک به پالایشگاه بندرعباس گزارش توجیهی اقتصادی این پیشنهاد نیز به کمیسیون ارسال شود.

وی ادامه داد: مقرر شد وزارت نفت با توجه به قرارداد خرید و انتقال دانش فنی لوله‌های بدون درز CRA با مبلغ ۵۹۷ میلیون دلار مستندات و دلایل توقف و اقدامات حقوقی انجام شده و همچنین نقش شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان در قرارداد را به کمیسیون ارسال کند. از سوی دیگر تاکید شد مستندات راستی آزمایی ارجاع کار به شرکت توبا (شرکت همنام Tubacex) و شرکت تیو انرژی و انرژی کارون جهت تأمین لوله از سازندگان چینی ارائه شود.

خضریان خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین سوال شده است که دلایل دستور توقف و "کان لم یکن" کردن اجرای قرارداد اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت ایرانی در سال ۱۳۹۲ و عدم‌النفع و خسارات میلیاردی به کشور چیست؟ و دلیل معطل نمودن توسعه فاز ۱۱ توسط شرکت فرانسوی توتال چه توجیهی داشته است؟ آیا فقدان تکنولوژی احداث تأسیسات تقویت فشار که در توسعه سایر فازها نیز بوده، باید عامل توقف و عدم تعیین تکلیف طرح طی مدت ۸ سال باشد؟

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون اساسی با اشاره به اهمیت میدان مشترک آزادگان یادآور شد: از دیگر مواردی که در پرونده میادین مشترک مورد سوال جدی کمیسیون اصل نود می‌باشد، موضوع شیوه واگذاری میدان آزادگان به پیمانکاران بدون تهیه طرح توسعه یکپارچه میدان از مسائلی است که مورد سوال کمیسیون می‌باشد. و اینکه چرا برنامه وزیر نفت در خصوص تولید میدان مشترک آزادگان طی این ۸ سال محقق نشده است؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: سوالات به صورت مکتوب به وزارت نفت ارسال شد تا هر چه سریع‌تر پاسخ‌های مکتوب خود را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال کنند.

کد خبر 514525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.