تامین منافع شهروندان در اولویت برنامه‌های مدیران شهری باشد

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: تامین منافع مردم باید در فرآیند تهیه و اجرای طرح‌های شهری مدنظر قرار بگیرد.

سعید زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید از جنس مردم باشد، اظهار کرد: مدیریت شهری متشکل از شهرداری و شورای شهر باید از جنس مردم باشد زیرا نهادی مردمی و نه دولتی است که با انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم مردم آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: مدیریت شهری باید تلاش کند تا تامین منافع مردم از سمت نهادهای بالاتر مثل استانداری و فرمانداری پیگیری شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: مقامات مسئول باید به بهانه‌های مختلف به محلات شهر سر بزنند و با شهروندان ساکن در محلات شهر جلسات مختلفی داشته باشند و با ریش سفیدان و معتمدان محل و گروه‌های مختلف مثل زنان، جوانان و سالمندان دیدار کنند و خواسته‌های آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: ارائه پیشنهادات و راهکار توسط مردم در سطح محلات بسیار کارآمدتر از آن است که بر اساس پیشنهادات کلی در سطوح کلانشهر تصمیماتی گرفته شود.

زنگنه تصریح کرد:  رشد شهرنشینی سریع و شتابان و جمعیت‌پذیری روزافزون شهرها موجب ایجاد معضلاتی برای شهرها شده است که نیازمند به‌کارگیری شیوه جدید مدیریت از پایین به بالا است تا با کسب درآمدهای پایدار شهری نسبت به انجام طرح‌های کلان شهری اقدام شود.

وی اضافه کرد: علت تعدادی از معضلات شهری به خصوص در شهرهای بزرگ خارج شهر است اما برخی مسائل که به مدیریت داخلی شهر مربوط می‌شود، مدیریت شهری و شهرداری باید عزم برطرف کردن آنها را داشته باشد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: برخی مواقع پروژه‌های خوبی در سطح شهرها اجرا می‌شود، اما مدیران شهری باید نظارت کافی را بر روند اجرای پروژه داشته باشند به طور مثال طرح مسکن مهر کلیت خوبی داشت اما کار در مرحله اجرا به درستی پیش نرفت.

وی گفت: مکان‌یابی نادرست، فاصله از شهرها، طراحی یک شکل بدون توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی از مشکلات این طرح بود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: پروژه‌های بسیار خوبی در سطح شهرهای مختلف تهیه و تصویب می‌شود اما این طرح‌ها در زمان اجرا به درستی پیاده‌سازی نمی‌شود لذا نیاز است مدیریت شهری بر اجرای طرح‌ها در بخش‌های مختلف نظارت داشته باشد و در این فرآیند منافع شهروندان را در نظر داشته باشد.

کد خبر 514457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.