۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
کابینه رئیسی کارآمد است؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز چهارشنبه -۲۰ مردادماه- در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رای اعتماد نمایندگان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعاتی پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران همه نگاه‌ها به کابینه احتمالی دولت وی دوخته شد و گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص حضور برخی چهره‌های شاخص سیاسی و علمی در آن مطرح می‌شد در این بین نیز هر یک از جریان‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های حامی رئیسی درصدد بودند که برای خود در کابینه دولت سیزدهم سهمی دست‌وپا کنند.

در حالی که رئیسی بارها با تاکید بر این نکته‌ که وامدار هیچ حزب، گروه و جریانی نیست استقلال خود را نسبت به جریان‌های سیاسی اعلام کرد اما برخی جریانات درصدد اعمال فشار بر رئیس‌جمهور برای تغییر در آرایش کابینه بوده و تمام توان خود را به کار گرفتند که همین موضوع باعث شد زمان ارائه لیست پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم به تأخیر بیفتد.

گویا رئیسی در ابتدا با انتصاب گزینه‌های غیر سیاسی و میانه‌رو به عنوان معاون اول و رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری وابستگی نداشتن خود را نسبت به جریان‌های سیاسی حامی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود، اما از آنجایی که لیست کامل وزرای پیشنهادی در موعد اعلام شده به مجلس ارائه نشد، این گمانه‌زنی وجود داشت که احتمال تغییراتی در لیست اعلامی از سوی رئیس‌جمهور محتمل است.

ظهر چهارشنبه -۲۰ مردادماه- پس از فعل و انفعالات بسیار و گمانه زنی‌های متعدد، کابینه دولت سیزدهم رونمایی شد و سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رأی اعتماد از مجلس معرفی کرد؛ لیستی که میانگین تجربه وزرایش آنچنان بالا نیست و برخی از آنها کمترین سابقه اجرایی را دارند.

اما از بین رقبای رئیسی در انتخابات هیچ کدام در لیست پیشنهادی حضور ندارند در صورتی که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت می‌شد و از گزینه‌های قوی این وزارتخانه بود، اما با انتشار فهرست وزرای پیشنهادی معلوم شد که قاضی‌زاده هاشمی جایی در این لیست ندارد و در عوض گزینه‌ای برای وزارت بهداشت انتخاب شد که از مخالفان سرسخت استفاده برخی واکسن‌های موجود در کشور است.

سعید جلیلی رقیب دیگر رئیسی در انتخابات بود که البته در نقش پوششی ظاهر شد و در روز آخر به نفع وی کنار کشید. وزارتخانه‌ای‌که برای جلیلی حدس زده می‌شد، وزارت خارجه بود که البته این اتفاق نیفتاد؛ البته حضور علی باقری، معاون جلیلی در زمان ریاست شورای‌ عالی امنیت ملی در برخی دیدارهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه، شایعات در مورد وزیر شدن وی را قوت بخشیده بود تا اینکه در روزهای منتهی به اعلام لیست کابینه، حضور حسین امیرعبداللهیان در دیدارهای دیپلماتیک رئیسی و ظریف مشخص کرد که گزینه وزارت خارجه چه کسی است.

وجود چهره‌های میانه‌رو و غیرسیاسی در کابینه رئیسی به صراحت به چشم می‌خورد، اما اینها افراد صرفاً وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور هستند و اینکه به وزارتخانه مربوطه راه یابند یا خیر به نتیجه بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون‌های مربوطه مجلس و رأی اعتماد نمایندگان بستگی دارد و باید دید در این راه مجلس چگونه با دولت تعامل خواهد کرد.

اگر لیست وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس برسد بررسی این لیست در کمیسیون‌ها و جلسه رأی اعتماد به وزرا قطعاً به هفته جاری نخواهد رسید و باید منتظر این فرآیند در روزهای پس از تعطیلات عاشورا و تاسوعا باشیم و منتظر بمانیم تا ببینیم مجلس چه رویکردی نسبت به وزرای پیشنهادی نشان می‌دهد.

کابینه رئیسی در شرایطی اعلام شد که از نفرات دیگری برای حضور در کابینه رئیس‌جمهور نام برده می‌شد و بیشترین گمانه‌زنی‌ها و تغییرات نیز در تیم اقتصادی دولت بود که در نهایت با آنچه حدس زده می‌شد، تفاوت داشت البته با انتقاداتی که به حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق مبنی بر بکارنگرفتن زنان در ترکیب کابینه می‌شد، در لیست کابینه سیدابراهیم رئیسی نیز نامی از زنان دیده نمی‌شود.

لیست کابینه دولت سیزدهم شنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی ۱۴ روز به دست نمایندگان سپرده می‌شود، اما سوالات اصلی این است که کابینه پیشنهادی رئیس جمهور تا چه اندازه مطابق با وضعیت کشور چیده شده و چگونه می‌تواند باعث حل مشکلات کشور شود؟ آیا آن گونه که برخی معتقدند کابینه پیشنهادی رئیسی، فراجناحی است؟

کابینه رئیسی مؤلفه مقاومت و ایستادگی را در دستور کار خود قرار می‌دهد

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کابینه ابراهیم رئیسی بر خلاف دولت‌های پیشین، کابینه ژنرال‌ها نبوده بلکه کابینه سربازان جهادی است که سعی دارند در میدان مبارزه با چالش‌های کشور حضور داشته باشند.

به گفته وی، قطعاً بزرگ‌ترین چالش کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، اخذ رأی اعتماد تعدادی از اعضای این کابینه است که سابقه حضور در دولت احمدی‌نژاد را دارند.

به عقیده این فعال سیاسی اصولگرا، یکی از مهمترین نقاط ضعف کابینه پیشنهادی، نداشتن سابقه همکاری بین برخی اعضا است که متأسفانه فاقد کارنامه اجرایی هستند.

کنعانی مقدم در ادامه می‌گوید که کابینه دولت سیزدهم قطعاً مؤلفه مقاومت و ایستادگی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و در مبحث سیاست خارجی نیز، تمرکز دولت بر حفظ روابط با کشورهای همسایه و گسترش روابط منطقه‌ای خواهد بود.

وی معتقد است که حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه در وزارتخانه‌های مهم، باعث تضعیف کابینه شده و بهتر بود که از بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای کابینه انتخاب نمی‌شد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر اعضای کابینه باید با ارائه راهکارها و برنامه‌های خود برای چالش‌های امروز کشور، نظر نمایندگان را جلب کنند همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس شاخصه تقوا، کارآمدی، تخصص، توانایی و تجربه به اعضای کابینه دولت سیزدهم رأی اعتماد دهند.

برخی اعضای کابینه از تخصص و تجربه کافی برخوردار نیستند

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اهمیت و نقش تأثیرگذار وزارتخانه‌ها بر زندگی و معیشت مردم جامعه، باید کسانی در رأس وزارتخانه‌ها قرار بگیرند که از تجربه و تخصص کافی در آن حوزه برخوردار هستند.

به گفته وی، لازم است اعضای کابینه نسبت به امور دستگاه و وزارتخانه‌های پیشنهادی از تسلط کافی برخوردار باشند و به حیطه وظایف خود آشنایی داشته باشند؛ متأسفانه علیرغم رعایت مؤلفه جوان‌گرایی در کابینه، برخی اعضا از تخصص و تجربه کافی برای تصدی پست پیشنهادی برخوردار نیستند. بهتر بود از چهره‌های جوان و متخصص برای رأس وزارتخانه‌ها استفاده می‌شد.

این نماینده مجلس معتقد است که تجربه و تخصص برخی اعضای کابینه متناسب با پست پیشنهادی آنها در لیست کابینه نیست و با توجه به فرصت محدود معرفی کابینه توسط رئیس جمهور، وزرای پیشنهادی از برنامه‌های کافی برای حل چالش‌های امروز کشور برخوردار نخواهند بود.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صورتی به برخی وزرا رأی اعتماد می‌دهند که نسبت به توانایی آن‌ها برای حل مشکلات یقین داشته باشند.

کد خبر 514308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.