الزام بانک مرکزی به پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید تضمینی محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی تصویبنامه خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، تصویب‌نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در خصوص خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

بر اساس تصویب نامه وزیر جهاد کشاورزی، این شورا که متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، در جلسه روز دوشنبه، ۱۸ مردادماه، به استناد مفاد قانون «اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی» و ماده ۳۶ قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳»، موارد زیر را به تصویب رسانده است:

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مجاز است نسبت به خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورا اقدام کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است، تسهیلات بانکی به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال (هزار و پانصد میلیارد تومان) از طریق بانک‌های عامل را برای خرید تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در چهارچوب قانون بودجه کشور (۱۴۰۰) قرار دهد و ضمن هماهنگی با بانک‌های عامل به نحوی اقدام کند که تا قبل از دی ماه امسال، تمامی تسهیلات مربوط، پرداخت و امکان ورود مؤثر در بازار، همراه با کسب رضایت تولیدکنندگان فراهم شود.

سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است، اصل و سود تسهیلات را از محل اعتبارات مصوب تعهد و تضمین کند. این تضمین دولت، نافی وظایف بانک برای وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات نیست.

سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف‌اند ضرر و زیان ناشی از انجام خریدهای تضمینی و حمایتی را پس از انجام حسابرسی توسط سازمان حسابرسی پرداخت کنند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موظف است تسهیلات دریافتی را در سررسید مقرر از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان دریافتی، بازپرداخت کند.

الزام بانک مرکزی به پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید تضمینی محصولات کشاورزی تا قبل از دی ماه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 514182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.