اسکوچیچ: از موقعیت‌های کثیف خوشم نمی‌آید

سرمربی تیم ملی ایران درباره انتظاراتش از بازیکنان و تفکری که برای ادامه بازی‌ها دارند، صحبت کرد.

به گزارش ایمنا، دراگان اسکوچیچ در حال برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی مناسب و حضور پُرقدرت تیم ملی ایران در رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ است و در همین راستا اظهاراتی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

از کارهایی که تا الان انجام شده رضایت دارید؟

بله، اما همیشه جا برای پیشرفت هست و می‌توان کارها را به شکل بهتری انجام داد. تنها این مهم است که در باد پیروزی‌ها نخوابیم، بلکه مشکلات را شناسایی و برای رفع‌شان اقدام کنیم. گاهی نمی‌توان در هر شرایطی بهترین راه‌حلِ ممکن را پیدا کرد و البته گاهی اوقات خودم هم رضایتی از انتخاب «راه‌حل‌های به‌اصطلاح راضی‌کننده» ندارم. با این همه، ما توانستیم ورق را برگردانیم و سازوکارهای منفی و روند ناکامی‌ها را معکوس کنیم و به نوار پیروزی‌ها بازگردیم، بنابراین جایی برای منفی‌نگری وجود ندارد. باید با هیجانات مثبت روی چالش‌های پیش‌رو تمرکز کنیم.

آیا بازیکنانی که در باشگاه‌هایشان بازی نمی‌کنند، اما پیش‌تر عضوی از تیم ملی بوده‌اند، شانسی برای حضور مجدد خواهند داشت؟

بدون شک مهم‌ترین ملاک برای من ارزیابیِ عملکرد کنونی است و این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازیکنان در حال حاضر در بالاترین سطح رقابتی باشند، اما از آنجا که با مشکل برای انتخاب بازیکنانی با خصوصیات مشابه در بعضی پست‌ها مواجه هستیم، ممکن است استثناهایی قائل شویم ولی از اینها گذشته، به دنبال راه‌حل‌های سازش‌کارانه نخواهیم بود.

بازیکنان بااستعداد را ترجیح می‌دهید یا بازیکنان باانضباط؟

هر تیمی به هر دو سبک بازیکن نیاز دارد. بازیکنانی ازخودگذشته که به نیازِ تیم فکر می‌کنند و البته بازیکنانی که استعدادی فوق‌العاده دارند و با غریزه بازی می‌کنند. من به بازیکنانی نیاز دارم که در تمام مواقع می‌خواهند در زمین کمک کنند.

آیا ایده بازی‌تان را متناسب با بازیکنانی که در اختیار دارید دستخوش تغییر می‌کنید؟

اگر کوتاه بگویم، خیر. همیشه باید به دنبال توازنی میان ایده و بازیکنان بود و هر دو موضوع را مدنظر قرار داد. تطبیق ایده‌ها با بازیکنان در طولانی‌مدت به آشفتگی منجر می‌شود.

بازیکنان جوان یا باتجربه؟

بهترین بازیکنان. یعنی بازیکن جوانی که جسارت انجام کارهای بزرگ را دارد و بازیکن باتجربه‌ای که تلاش و مشارکت بسیار بالایی دارد، می‌داند چطور باید منیّت و غرورش را مدیریت کند، تنها به موفقیت‌های گذشته‌اش قناعت نمی‌کند و همواره به دنبال اثبات شایستگی‌هایش است.

اسکوچیچ: از موقعیت‌های کثیف خوشم نمی‌آید

شما از آن دسته مربیانی هستید که فاصله‌شان را با بازیکنان حفظ می‌کنند یا مربی‌ای که ارتباطی تنگاتنگ با آنها دارد؟

همیشه دوست دارم ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با بازیکنانم داشته باشم. اما وظیفه سرمربی این است که حد و مرزها را مشخص کند، و تنها زمانی واکنش نشان دهد که بازیکنان خطوط قرمز را رد می‌کنند یا حد و مرزها را نادیده می‌گیرند. بازیکنان هم باید تمام فکر و ذکرشان روی نقش و مسئولیت خودشان باشد و اجازه دهند سرمربی مسائل حاشیه‌ای پیرامون تیم را تحت نظارت و مدیریت قرار دهد.

چطور بازیکنانی که از باشگاه‌های مختلف می‌آیند را هماهنگ می‌کنید؟

نمی‌توان از محرکی یکسان برای همه بازیکنان استفاده کرد، چراکه آنها از باشگاه‌هایی مختلف و با محرک‌هایی متفاوت می‌آیند. اما محرک‌هایی که به بازیکنان داده می‌شود باید همگرا و همسو با یکدیگر باشند. همگرایی و همسویی هم باید در راستای ایده بازی و متناسب با حریف و با سناریوهایی باشد که در بازی ممکن است اتفاق بیفتند.

چه چیزِ مربوط به فوتبال را دوست ندارید؟

از موقعیت‌های کثیف و آب گل‌آلود خوشم نمی‌آید. اخلاقیات و حرفه‌ای‌گری باید بالاتر از هر موضوع دیگری قرار بگیرد، خصوصاً در موقیعت‌های ملتهب به لحاظ احساسی و هیجانی. البته این موضوع هم که بازیکنانِ نسل جدید توجهی بیش‌ازحد به شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و دچار نوعی تکبر بیجا و خودبزرگ‌بینی می‌شوند، دوست ندارم. دلم می‌خواهد بازیکنان هر روز تمرکزی بالاتر روی خود و بازی‌شان داشته باشند، یعنی خودشان را تنها با خودشان در گذشته قیاس کنند، نه با دیگران.

مهم‌ترین عامل برای موفقیت این تیم از نظر شما چیست؟

شور و اشتیاق. هیچ کارِ خارق‌العاده‌ای هرگز بدون شور و اشتیاق اتفاق نیفتاده است. در ورزش، بسیار دیده‌ایم کسی که پشتکار و تلاش بیشتری داشته پیروز شده، نه لزوماً کسی که بهتر بوده است. خیلی از اوقات تیمی که به لحاظ ذهنی قوی‌تر بوده و سطح فنی و مهارتی بالاتری نداشته، برنده بازی شده است. این موضوع مهمی است که خودمان را دست‌بالا نگیریم، اما مهم‌تر از آن این است که خودمان را بی‌دلیل دست‌کم نگیریم.

ارتباط بین افکار عمومی و تیم ملی چه سهمی در موفقیت دارد؟

سهمی بی‌نهایت مهم. من به دنبال ایجاد هم‌افزایی عالی میان محیط و تیم هستم. از این ماجرا به خوبی آگاهم که هواداران دوست دارند نماینده‌ای شایسته برایشان باشیم. این موضوع مسئولیتی خطیر و وظیفه‌ای بزرگ بر دوش تمامی ما در تیم ملی است.

منبع: ورزش سه

کد خبر 514152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.