طرح‌های استراتژیک جزئیات را دقیقا بررسی می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: طرح‌های استراتژیک، طرح اصلاحی معابر و کالبد شهر و طرح‌های اجتماعی و اقتصادی شهر را شامل می‌شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طرح‌های راهبردی عملیاتی از جمله طرح‌های استراتژیک است، اظهار کرد: طرح استراتژیک شهری که بیشتر در حوزه مطالعاتی است، رویکردی راهبردی دارد و در پایان تهیه این طرح پیشنهادها و راه حل‌هایی از جنس پلان‌های ساختاری جهت انجام بهتر طرح ارائه می‌شود.

وی افزود: به دلیل فرآیند زمانی که طرح‌های تفصیلی و جامع به منظور رسیدن به مرحله عملیاتی طی می‌کند دیگر عملاً طرح مفید نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای به روز شهروندان باشد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح‌های استراتژیک این ضعف طرح‌های تفصیلی و جامع را برطرف می‌کند؛ از این طریق که کل شهر را مورد توجه قرار نمی‌دهد و برنامه ریزی در مقیاس کلانی انجام نمی‌دهد که مشمول زمان شود بلکه به صورت ساختاری یک ناحیه از شهر را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد.

مؤمنی اضافه کرد: برنامه ریز در قالب این طرح‌ها نیازها و مشکلات نواحی و واحدهای همسایگی را بررسی و بر این اساس طرح‌های عملیاتی را تدوین می‌کند.

وی تاکید کرد: طرح جامع کالبد شهر را به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌دهد به طور مثال صرفاً تعداد طبقات ساختمان را در نواحی و مناطق مختلف شهر را مشخص می‌کند در حالی که در طرح‌های استراتژیک، ساختاری راهبردی یا ساختاری عملیاتی، جزئیات به طور دقیق مشخص می‌شود.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: زمانی که جزئیات به طور کامل مشخص شد برنامه ریز جهت اجرا اطلاعات را در اختیار مدیر شهر و یا مدیر منطقه می‌گذارد تا پیمانکاران شهرداری فعالیت خود را بر اساس این اطلاعات انجام دهند یا نواقص موجود را اصلاح کنند.

مؤمنی گفت: طرح‌های استراتژیک، طرح اصلاحی معابر و کالبد شهر و طرح‌های اجتماعی و اقتصادی شهر را شامل می‌شود تا توسط مشاورین و پیمانکاران مورد نظر به انجام برسد.

کد خبر 514051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.