تشخیص سریع و ارزان کروناویروس با یک حسگر زیستی

از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ دانشمندان فناوری‌های تشخیصی مبتکرانه و کم هزینه‌ای را توسعه داده‌اند که حسگرژنی(Genosensors) یکی از آن موارد است.

به گزارش ایمنا، محققان مؤسسه فیزیک سائو کارلوس دانشگاه سائوپائولو در مطالعه اخیر خود از توسعه حسگر زیستی خبر داده‌اند که تشخیص سریع و ارزان کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو را امکان‌پذیر می‌کند.

حسگرهای ژنی مبتنی بر نوکلئیک اسیدهایی که توالی‌های مکمل DNA یا RNA را تشخیص می‌دهد نوعی حسگر زیستی است که امکان آزمایش فوری و حساس مواد ژنتیکی را فراهم می‌کنند.

اخیراً دستگاهی مبتنی بر این فناوری (که پیشتر نیز ثابت شده در تشخیص کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو کارآمد است)، به تازگی در برزیل تولید شده است. به گفته محققان نتیجه آزمایش می‌تواند در ۳۰ دقیقه آماده شود و هزینه آن در مقیاس آزمایشگاهی کمتر از یک دلار برای هر ژنوسنسور یا حسگرژنی است. اجزای تشکیل دهنده دستگاه آنالیز کننده امپدانس کمتر از ۲۰۰ دلار هزینه دارد.

این حسگرژنی می‌تواند یک نوار DNA ساده را که به عنوان یک پروب ثبت کننده (capture probe) استفاده می‌شود را از عمل و حرکت بازدارد. تحت شرایط مناسب این نوار بی‌حرکت به نوار DNA مکمل موجود در نمونه مایع، به منظور تجزیه و تحلیل نمونه متصل می‌شود. طی این فرایند که هیبریداسیون (hybridization) نام دارد، حضور کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو در نمونه که ممکن است بزاق یا مایع دیگر بدن باشد، نشان داده می‌شود.

این دستگاه از یک تک لایه متشکل از ۱۱ مرکاپتو آندکانوئیک اسید (۱۱-MUA) ایجاد شده است که از نظر شیمیایی به الکترودهای شیشه‌ای حاوی ورقه‌های میکرومتری طلا یا سطوح حاوی نانوذرات طلا متصل شده است و قادر است نوار DNA یا RNA ساده را که به عنوان یک پروب ثبت کننده استفاده می‌شود بی‌حرکت کند.

حسگرژنی توسعه داده شده در این مطالعه یک آشکارساز تشخیصی مناسب برای تشخیص مواد ژنتیکی جهش‌های جدید کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو است.

منبع: ایسنا

کد خبر 514006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.