سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، مذاکرات صلح طالبان و آمریکا و ۱۰ دستور اکید رهبر معظم انقلاب برای مهار شیوع کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ پنجشنبه ۲۱ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پشت‌پرده تحریم‌های آمریکا علیه ایران‌» به بررسی روایت نشریه نیوزویک از نژادپرستی سیاست خارجی واشنگتن در رابطه با تهران پرداخت و نوشت: نشریه نیوزویک در گزارشی، نژادپرستی را عمده‌ترین محرک در شکل دهی به سیاست خارجی دولت آمریکا در رابطه با ایران دانسته و خواستار تغییر این رویکرد از جانب دولتمردان و سیاستگذاران این کشور شده است. رویکردی که صرفاً امنیت و زندگی مردم ایران را هدف قرار داده و می‌دهد.

نیوزویک در این رابطه می‌نویسد: «هنگامی که سناتور لیندسی گراهام در اظهارنظری، ایرانیان را ذاتاً غیرقابل اعتماد توصیف کرد، این مساله حقیقتاً ناراحت کننده بود با این حال چندان هم نباید از آن شگفت شده شد.

سناتور تِد لیو نیز در موضع گیری ضد ایرانی گفته بود که ایرانیان باید در برابر ویروس کرونا رها شوند و جان دهند. این موضع گیری، حقیقتاً مسئله‌ای دیگر بود که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

بسیاری از افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند، کاملاً با رویه‌های نژادپرستانه‌ای که به طور روزانه در جریان زندگی در آمریکا بایستی با آنها رو به رو شد، آشنایی دارند. با این حال عمده بحث‌ها و گفتگوهای علمی که در مورد نژادپرستی در آمریکا مطرح می‌شوند عمدتاً ماهیتی ملی دارند و در مرزهای ایالات متحده محصور شده‌اند و متأسفانه ورای مرزهای این کشور، به این مسئله پرداخته نشده است.

سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌» به بررسی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: بالاخره پس از فعل‌ و انفعالات بسیار و حدس و گمان‌ها پیرامون کابینه دولت رئیسی از لیست اصلی و نفرات مدنظر رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت رونمایی و معلوم شد رویکرد رئیسی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد چگونه است.

آنچه مسلم است و می‌توان در مورد ترکیب، آرایش و چینش کابینه گفت این است که کابینه دولت سیزدهم تقریباً میانه‌رو و غیرسیاسی هستند و بیشتر با رویکردی کارکردی و عملکردی انتخاب شده‌اند البته اینها صرفاً وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور هستند و اینکه به وزارتخانه مربوطه راه پیدا کنند یا خیر به بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون‌های مربوطه مجلس و رأی اعتماد نمایندگان ملت به آنها بستگی دارد. باید دید در این راه مجلس چگونه تعاملی با دولت خواهد داشت.

درست از زمانی که رئیس‌جمهور منتخب با رأی مردم مشخص شد و آقای رئیسی به ریاست‌جمهوری رسید، همه نگاه‌ها به کابینه احتمالی دولت سیزدهم دوخته شد. جایی که هر یک از جریان‌ها، احزاب و گروه‌های حامی رئیسی درصدد بودند که برای خود در کابینه او سهمی دست‌وپا کنند. با این حال نخستین بیانیه رئیس‌جمهور منتخب آب پاکی را روی دست همه جریانات و گروه‌ها ریخت که هیچ خیال خامی برای کابینه، تأثیر و فشار بر رئیس‌جمهور و سهم‌خواهی نداشته باشند.

رئیسی بارها بر این نکته تاکید کرد که وامدار هیچ حزب، گروه و جریانی نیست و کاراکتر شخصیتی او نیز ثابت کرده که اهل باج‌ دادن به هیچ جریانی نیست. همین مساله باعث شد که برخی جریانات درصدد اعمال فشار بر رئیس‌جمهور برای تغییر در تصمیمات گرفته شده بر آیند تا جایی که شنیده شد عده‌ای از نمایندگان مجلس اینگونه با رئیس‌جمهور مواجه شده‌اند که اگر در چینش کابینه با مجلس مشورتی صورت نگیرد، آنها نیز در جلسه رأی اعتماد به نحوی از خجالت رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی در خواهند آمد.

با این حال حدس و گمان‌ها پیرامون کابینه سیدابراهیم رئیسی طی روزهای گذشته به اوج خود رسید و لیست‌هایی هم با عنوان لیست نهایی کابینه مطرح شد که در آن افراد مختلفی به‌عنوان وزرای پیشنهادی مطرح بودند. با این حال از آنجایی که تا روز گذشته لیست کامل وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه نشده بود این گمانه‌زنی وجود داشت که احتمال تغییراتی دیگر در لیست اعلامی از سوی رئیس‌جمهور محتمل باشد اما دیروز رسانه‌ها رسماً لیست کابینه آینده را اعلام کردند تا به گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های وزارتخانه‌ها پایان دهند.

این در شرایطی است که حتی اگر تا امروز نیز لیست وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس برسد، بررسی این لیست در کمیسیون‌ها و جلسه رأی اعتماد به وزرا قطعاً به هفته جاری نخواهد رسید و باید منتظر این فرآیند در روزهای پس از تعطیلات عاشورا و تاسوعا باشیم. باید منتظر ماند و دید که مجلس چه رویکردی نسبت به وزرای پیشنهادی از خود نشان خواهد داد و از در تعامل با دولت وارد خواهد شد یا از همین ابتدا برخی اختلافات بروز خواهد کرد.

سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گفت‌وگو در قطر جنگ در افغانستان» به بررسی مذاکرات صلح طالبان و آمریکا پرداخت و نوشت: یک شهر دیگر سقوط کرد. جمله‌ای که اخبار روزانه درباره افغانستان با آن آغاز و پایان پیدا می‌کند.

در روزهایی که مقام‌های سیاسی گروه شبه‌نظامی طالبان در دوحه، پایتخت قطر از صلح سخن می‌گویند و رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید از تصمیم اخیر مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پشیمان نیست، شبه‌نظامیان طالبان در خاک افغانستان جولان می‌دهند. طالبان به محض ورود به هر شهر به سراغ زندان‌ها می‌روند تا زندانیان را آزاد کنند. زندانیانی که تعداد قابل توجهی از آنها اعضای همین گروه هستند.

همزمان تصاویر متعدد و متنوعی از تسلیم شدن نیروهای امنیتی افغانستان و تحویل دادن سلاح به نیروهای طالبان منتشر می‌شود و سخنان وزیر خارجه پاکستان در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه گناه پاکستان چیست که نیروهای امنیتی افغانستان تسلیم شبه‌نظامیان طالبان می‌شوند.

در حالی که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به مزار شریف سفر کرده تا از نزدیک در جریان بسیج مردمی برای مقابله با طالبان قرار بگیرد، عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی دولت در دوحه مذاکرات موسوم به روند صلح را دنبال می‌کند و البته از جهانیان می‌خواهد که نسبت به بحران در افغانستان بی‌تفاوت نباشند. بحرانی که حالا بیست سالی از آن می‌گذرد و به نظر می‌رسد جهان آن‌چنان از آن خسته شده که فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد.

در حالی که در برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو از جمله آلمان این سوال در میان نخبگان سیاسی مطرح شده که آیا رها کردن افغانستان به حال خود اشتباه نبود؟ در ایالات متحده رئیس‌جمهور جو بایدن همچنان از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که در حقیقت اجرای تصمیم گرفته شده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین بود دفاع می‌کند.

جو بایدن که قریب به یک ماه پیش همزمان با تخلیه شبانه پایگاه بگرام در دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله در کاخ سفید گفته بود که مردم افغانستان مسئول تعیین سرنوشت خود هستند، روز سه‌شنبه نیز در تازه‌ترین سخنانش این موضع‌گیری را تکرار کرد. در حالی که برخی منابع خبری می‌گویند طالبان توانسته‌اند دست‌کم ۸ پایتخت از ۳۴ ولایت این کشور را تصرف کنند، جو بایدن مسؤولیت اصلی مهار این روند را متوجه دولت افغانستان کرده و گفت: «رهبران افغانستان باید با هم متحد شوند و برای کشورشان بجنگند.

من از تصمیم خود برای خروج کامل نظامیان آمریکا از خاک افغانستان پشیمان نیستم، چراکه معتقدم افغان‌ها باید برای حفظ کشورشان متحد شوند. آمریکا تعهدات خود به افغانستان از جمله حمایت در جبهه هوایی و پرداخت حقوق نظامیان و تأمین تسلیحات را ادامه خواهد داد اما آنها باید خودشان برای خودشان بجنگند.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره وضعیت امنیتی در افغانستان اعلام کرد که به نظر واشنگتن، نیروهای امنیتی افغانستان دارای تسلیحات، تجهیزات و آموزش کافی برای دفاع از خود هستند.

سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محسن رضایی از مجمع می‌رود» به بررسی انتصاب محسن رضایی به رئیس ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت و نوشت: در روزهای اخیر شایعه‌ای منتشر شد که محسن رضایی قرار است استاندار ویژه خوزستان شود؛ اما حالا مشخص شده که او به دولت نخواهد رفت؛ بلکه به جای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خواهد شد.

مشخص بود که فرمانده سابق سپاه و دبیر ۲۴ ساله مجمع تشخیص مصحلت نظام و رقیب ابراهیم رئیسی هیچ‌وقت خودش را ذیل دولت یازدهم قرار نخواهد داد.

وی در توییتی نوشته است: «‏به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سوال کردند که نظرت برای آینده چیست؛ بنده نیز گفتم من سرباز جناب‌عالی هستم، هر جایی که شما مأموریت بدهید به آن عمل می‌کنم».

در ماجرای بحران‌های اخیر خوزستان، رضایی به آنجا سفر کرده بود، یکی از دلایل این سفر هم اصالت خوزستانی او عنوان می‌شد.

بعداً که اعلام شد رئیس‌جمهور قرار است برای دو استان سیستان‌ و بلوچستان و خوزستان استاندار ویژه تعیین کند و از استاندارانی با اختیارات ویژه نام برده بود تا «بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند».

در همین حین بود که نام محسن رضایی هم در کنار شمخانی و رستم قاسمی مطرح شد. گفته می‌شد که به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان بخشی از دغدغه‌های ذهنی رضایی نیز هست.

محمدحسین پویانفر هم در توییتی نوشته بود: «پیشنهاد به رئیس‌جمهور منتخب؛ با توجه به برنامه‌ها و طرح راهکارهای حل مشکلات کشور توسط محسن رضایی بهترین فرصت است تا ایشان مشکلات عدیده استان زادگاه خود را با قدرت حل کنند. ای کاش حکم نماینده ویژه رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان را برای ایشان صادر کنید».

سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۰ دستور اکید رهبر انقلاب برای مهار کرونا» نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خواندند و گفتند: جان‌باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلای ده‌ها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

ایشان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری پیشنهادها و تصمیم‌گیری درباره آنها را کاری خوب برشمردند و افزودند: در رأس زمان تعیین‌شده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدامِ لازم با قاطعیت تصمیم‌گیری و به آن عمل شود.

رهبر انقلاب همچنین خستگی شدید کادر درمان و فشارهای جسمی و روحی وارد به آنها را نگرانی بزرگی دانستند و افزودند: از صمیم قلب از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی که واقعاًً در حال جهاد هستند، تشکر می‌کنم اگرچه تشکر اصلی از آنِ خداوند شاکر و علیم است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه به بیان چند تذکر خطاب به مسئولان و مردم پرداختند.

رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم گسترش آزمایش‌های بیماریابی خاطرنشان کردند: در اوایل بیماری، آزمایش‌های بیماریابی عمومی رایج شد که کار خوبی بود و باید شبکه بهداشت با کمک بسیج این کار را انجام دهند.

ایشان با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، تأکید کردند: دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به‌صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

سایه روشن‌های کابینه رئیسی‌

کد خبر 513997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.