چگونه می‌توان با مشکلات روانی مربوط به بیماری کووید-۱۹ مقابله کرد؟

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت‌های چالش‌برانگیز ذهنی می‌تواند به احیای سلول‌های مغزی و افزایش سطح تمرکز افراد کمک شایان بکند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همانطور که مشخص است تبعات بیماری کووید -۱۹ نه تنها بر دستگاه تنفسی فوقانی بلکه بر سایر نقاط بدن نیز تأثیر می‌گذارد. ویروس کرونا ممکن است عوارض جانبی طولانی مدتی داشته باشد و بر سلامت مغز نیز اثر منفی داشته باشد. اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که یک نفر از هر هفت فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ عوارض جانبی عصبی مانند مه مغزی را تجربه می‌کند. با وجود اینکه ویروس کرونا به طور مستقیم به سلول‌های مغز یا اعصاب حمله نمی‌کند، اما در موارد شدید باعث بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی و تشنج می‌شود.

بیماری کووید -۱۹ چه تأثیری بر مغز انسان می‌گذارد؟

عوارض مغزی معمولاً چند روز پس از آلوده شدن به ویروس کرونا پدیدار می‌شود، شدت آن نیز از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی افراد علائم خفیف مانند از دست دادن حافظه، احساس خستگی یا کاهش میزان تمرکز را تجربه می‌کنند در حالی که افراد دیگر که برای مدت طولانی از کاهش اکسیژن خون رنج برده‌اند با مشکلات بیشتر و جدی‌تری رو به رو می‌شوند. این علائم شامل گیجی، سردرد، افسردگی، کاهش تمرکز، تشنج، سکته مغزی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تغییر رفتار و از دست دادن هوشیاری می‌شود علاوه بر این، نتایج مطالعات در زمینه تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر مغز نشان می‌دهد که روش‌های درمانی مربوط به این بیماری عفونی ممکن است حجم ماده خاکستری موجود در لایه‌های بیرونی مغز را کاهش دهد.

چرا ویروس کرونا عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

هنوز دلیل قطعی تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر سلول‌های مغز مشخص نشده است اما چندین نظریه اساسی در این زمینه وجود دارد. برای نمونه ویروس کرونا ممکن است به سیستم عصبی مرکزی وارد شود و باعث بروز عفونت شود، محققان با انجام آزمایش‌های مربوطه به این نتیجه رسیده‌اند که مقداری از مواد ژنتیکی ویروس کرونا در مایع نخاعی وجود داشته است.

سیستم ایمنی بیش از حد فعال در زمان مقابله با ویروس کرونا ممکن است باعث بروز التهاب شود و به بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب بزند. نظریه دیگر نشان می‌دهد که تغییرات فیزیکی در بدن افراد به دلیل بیماری کووید -۱۹ مانند تب بالا، سطح اکسیژن پایین یا نارسایی اندام‌ها خطر بروز عوارض جانبی مغزی را افزایش می‌دهد و با گذر زمان منجر به هذیان‌گویی یا حتی کما می‌شود.

چگونه می‌توان با مشکلات روانی مربوط به بیماری کووید -۱۹ مقابله کرد؟

همانطور که سلامت جسم از اهمیت زیادی برخوردار است، حفظ سلامت روح و روان نیز بسیار مهم و ضروری است، انجام دادن اقدامات خاص می‌تواند با مشکلات روانی مربوط به بیماری کووید -۱۹ مقابله کند. افراد به منظور تقویت عضلات بدن خود، تمرینات قدرتی و کاردیو انجام می‌دهند به همین ترتیب، تقویت مغز نیز به فعالیت‌های تحریک کننده مغز نیاز دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که انجام دادن فعالیت‌های چالش‌برانگیز ذهنی می‌تواند به احیای سلول‌های مغزی و افزایش سطح تمرکز افراد کمک شایان بکند.

رژیم غذایی مناسب نیز تأثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد مغز دارد، توصیه شده است که افراد سبزیجات با برگ سبز، ماهی چرب و انواع توت‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. پیروی کردن از چنین رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی عروقی را کاهش می‌دهد و سلامت رگ‌های خونی مغز را بهبود می‌بخشد.

مدیتیشن نیز یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش تمرکز و آرامش ذهنی است، این کار فشار خون و قند خون بالا را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند علاوه بر این، خواب و سلامت مغز ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد به همین دلیل توصیه شده است که افراد به میزان کافی بخوابند. خواب با کیفیت در شب می‌تواند به بهبود عملکرد ذهن و حافظه کمک کند.

کد خبر 513989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید امیدی نسب IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    بسیار خوب
  • سعید امیدی نسب GB ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    بسیا ممنونم