تبعات افزایش جمعیت شهرهای جدید

یک دکترای شهرسازی گفت: افزایش جمعیت شهرها و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای اقماری همچنین افزایش تعداد مهاجران چالش‌هایی را پیش روی برنامه‌ریزان و مدیران شهر قرار داده است.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تبعات افزایش جمعیت شهرها، اظهار کرد: چنانچه رشد جمعیت شهرهای ایران به دلیل شرایط حاکم از جمله شرایط اجتماعی و اقتصادی ادامه پیدا کند و کنترل نشود، مشکلات و مسائل شهرها هر روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: به منظور پاسخ دهی بهتر به رشد روزافزون جمعیت شهرها نیاز است زیرساخت‌های لازم و با کیفیتی ایجاد شود تا مشکلات و معضلات شهر کاهش یابد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مسئله‌ای که افزایش جمعیت برای شهرها ایجاد می‌کند، رفت و آمد و ترافیک است که موجب اتلاف هزینه و زمان شهروندان می‌شود و بار سنگینی را بر وظایف مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

قلمبر دزفولی تاکید کرد: بافت‌های اجتماعی شهرهای جدید که محلی برای سرریز جمعیت شهر مادر است نیز همگون نیست و همین امر موجب ایجاد معضلات اجتماعی و افزایش جرایم می‌شود و افزایش جمعیت در این شهرهای جدید، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز را با چالش مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: شهرهای جدید به جای اینکه مکانی برای مانایی جمعیت باشند، تبدیل به فضایی شده است که مهاجرانی که به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی امکان ورود به شهر بزرگ را نداشته‌اند در آن ساکن می‌شوند لذا حس تعلقی نسبت به محل سکونت و زندگی خود ندارند.

این دکترای شهرسازی گفت: به منظور داشتن چشم اندازی روشن از شهر نیاز است افزایش جمعیت شهرهای مادر، گسترش و توسعه شهرهای جدید و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن همچنین زیرساخت‌های موجود و مورد نیاز برای آینده مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 513620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.