گزارش سفر جمعی از نمایندگان به آذربایجان غربی

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: حداکثر تا سه ماه آینده، ارتقای سایت دکل تلفن همراه در ۴۵ روستای شهرستان‌های آذربایجان غربی انجام می‌شود.

علی خضریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر هفته گذشته به شمال استان آذربایجان غربی به همراه علی نکیزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سید علی موسوی رئیس فراکسیون مناطق محروم و همراهی حسن همتی نماینده شاهین‌دژ و تکاب، انور حبیب زاده بوکانی نماینده بوکان و تکاب و مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندواب از حوزه‌های انتخابیه «ماکو، شوط، پلدشت و چالدران»، «شاهین‌دژ و تکاب» و «میاندوآب» به منظور بررسی مشکلات این منطقه، اظهار کرد: با توجه به نیاز به اتخاذ تصمیم‌های کشوری و نبود برخی مدیران اجرایی وزارتخانه‌های مرتبط در این سفر و همچنین کمبود زمان جهت تصمیم‌گیری، جلسه نهایی برای رفع مشکلات مردم این منطقه بعدازظهر روز گذشته در مجلس برگزار شد.

وی افزود: جهت بیمارستان شهید راثی شاهین‌دژ مقرر شد حداکثر تا پایان شهریور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تجهیزات کامل افتتاح شود و برای این بیمارستان، ژنراتور نیز تأمین شود، همچنین جهت نوسازی ناوگان اورژانس دو شهرستان تکاپ و شاهین‌دژ، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان توسط این وزارتخانه تخصیص داده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درمانگاه بخش کشاورز در شهرستان شاهین‌دژ، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجهیز می‌شود و دو مرکز فوریت پزشکی برای دو شهرستان شاهین‌دژ و تکاب تخصیص داده شود حداکثر تا یک هفته آینده یک دستگاه سی تی اسکن به شهرستان تکاپ تحویل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات مجموعه ۲۶۴ واحدی مسکن مهر شاهین‌دژ (آسانسور، محوطه‌سازی و…) و مشکلات فاضلاب مسکن مهر شهرستان تکاپ، حداکثر تا دو ماه آینده حل و فصل خواهد شد همچنین روکش آسفالت جاده مواصلاتی پلدشت به مرگن‌لر به طول ۲۲ کیلومتر حداکثر تا پایان مهر انجام می‌شود و مشکل پیمانکار توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان حل و فصل می‌شود و جهت آسفالت راه روستایی قوری شکاک- قره تپه، آماده‌سازی توسط منطقه آزاد انجام می‌شود. سه میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ۳ میلیارد تومان از سوی استانداری پرداخت می‌شود.

خضریان یاد آور شد: جهت راه کشمش‌تپه- چالدران، ۱۷۰۰ تن قیر از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشارکت می‌کند. منطقه آزاد ماکو متعهد می‌شود ۲۰ کیلومتر را روکش آسفالت کند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه جهت تکمیل مسافت ۵۷ کیلومتری باقیمانده از بزرگراه از ایواوغلی – بازرگان تنظیم کرده، اخذ موافقتنامه را پیگیری خواهد کرد.

وی گفت: جاده تکاب-شاهین‌دژ به طول ۸۵ کیلومتر (یک لایه ۶ سانتی‌متری) حداکثر تا پایان شهریور روکش آسفالت می‌شود. از این محور، بازدید مشترک انجام خواهد شد و اخذ مجوز ماده ۵۶ از بانک توسعه تعاون، سپه و ملت و رفاه جهت محور میاندوآب-سرچم پیگیری می‌شود. اعتبارات این محور به صورت صد در صد از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تخصیص داده می‌شود و با پیگیری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، پیمانکار کمربندی شمالی میاندوآب حداکثر تا ۱۵ روز آینده تعیین می‌شود و حداکثر تا یک ماه آینده فعالیت پروژه شروع می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مقرر شد حداکثر تا سه ماه آینده، ارتقای سایت دکل تلفن همراه در ۴۵ روستا در شهرستان‌های تکاب و شاهین‌دژ، چالدران و ماکو، شهرستان باروق میاندوآب و شهرک صنعتی میاندوآب انجام شود.

خضریان افزود: مدیرعامل معدن زره شوران، متعهد گردید اسناد مثبته و فیش پرداخت ۱۵ درصد از حقوق دولتیِ حق انتفاع معادن به مجاوران و جبران آسیب وارده به مردم بومی را در سال ۱۳۹۹، به نماینده محترم شهرستان تکاپ تحویل دهد تا علت بازنگشتن این مبالغ به استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود همچنین مدیرعامل معدن زره شوران با اظهار اینکه ۱۱۰۰ نفر پرسنل این معدن، فقط ۱۰۰ نفر غیربومی هستند متعهد شد تا در آینده نیز صرفاً از نیروی کار بومی در این مجموعه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مشکل سرمایه‌گذاری(B.O.T) فاضلاب شاهین‌دژ حداکثر تا ۱۵ روز در جلسه مشترک استانداری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و سرمایه‌گذار حل و فصل می‌شود و دستگاه‌های نظارتی استان نیز در این زمینه مساعدت می کنند. همچنین با توجه به اخذ مجوز تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی ماده ۵۶ از سوی بانک صادرات برای فاضلاب ماکو، این پروژه تا پایان خرداد ۱۴۰۱ تکمیل می‌گردد و جهت حل مشکل آب شرب ۱۰۶ روستا در حوزه انتخابیه ماکو و شوط و پلدشت و چالدران، مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و ۵ میلیارد تومان از سوی استانداری تأمین می‌شود.

خضریان خاطرنشان کرد: از محل سد کرم‌آباد پلدشت، آب‌اندازی ۸۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، حداکثر تا ۲۵ شهریور تحویل جهاد کشاورزی استان تأمین خواهد شد و تأمین آب ۹۰۰ هکتار از پایاب شبکه آق‌چای شهرستان پلدشت انجام می‌شود همچنین قرارداد ۱۷۰۰ هکتار حداکثر تا مهرماه منعقد خواهد شد و بدین منظور نیز یک سال تنفس لحاظ خواهد شد و صرفاً آب بها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه کمسیون رفع تداخل استان برای رفع اشکال مرتبط با اراضی کشاورزی که ملی قلمداد شده است، تسریع خواهد کرد، گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز با اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری مشارکت خواهند داشت.

خضریان در ادامه تشریح مصوبات این سفر گفت: مقرر شد سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو، پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد حداکثر تا دهه فجر امسال به پایان برسانند و در این حوزه‌های انتخابیه، هر کدام دو پروژه جدیدالاحداث در تعامل یا نمایندگان این حوزه‌های انتخابیه در نقاط کمتر برخوردار و پرجمعیت شهر احداث می‌شود. استانداری آذربایجان غربی در شروع این پروژه‌ها (تا فوندانسیون) مشارکت خواهد داشت همچنین برای مدارس کانکسی بالای ۲۰ دانش‌آموز در کل استان بنا احداث خواهد شد و سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو سهم ۳۰ درصد مشارکت خود در پروژه‌های نوسازی مدارس را پرداخت خواهد نمود تا مابقی پروژه‌ها توسط سازمان نوسازی مدارس تکمیل گردد و ۲۰ درصد مابقی سهم منطقه آزاد به تدریج پرداخت خواهد شد.

وی گفت: مقرر شد گازرسانی به روستاهای تکاب، در ۲۸ روستا حداکثر تا پایان شهریور و در ۲۰ روستا به شرط حل مشکل حریم راه روستایی از سوی استانداری آذربایجان غربی حداکثر تا دهه فجر انجام شود و گازرسانی به روستاهای شاهین‌دژ، در ۱۲ روستا حداکثر تا پایان شهریور انجام شود همچنین مناقصه برای گازرسانی به ۳۰ روستا حتی‌المقدور تا پایان سال انجام خواهد شد. در خصوص گازرسانی به روستاهای چالدران نیز در ۱۵ روستا حداکثر تا پایان شهریور انجام خواهد شد و مناقصه برای گازرسانی به ۱۸ روستا حتی‌المقدور تا پایان سال انجام خواهد شد. مقرر شد برای گازرسانی به ۱۰ روستای بورالان شهرستان ماکو، مناقصه برگزار شده و عملیات اجرایی با فوریت آغاز شود.

کد خبر 513541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.